تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
رئیس هسته فناور ایده پردازان هرموز نوین مطرح کرد

حکمرانی شایسته در توالی تاریخ خلیج فارس

رئیس هسته فناور ایده پردازان هرموز نوین ضمن گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و تبریک پیشاپیش روز کارگر و روز معلم به تبیین جایگاه خلیج فارس در شکل گیری نظامات حکمرانی شایسته در توالی تاریخ ایران پرداخت.

کد خبر: ۱۴۸۸۰۸
۱۸:۲۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

حکمرانی شایسته در توالی تاریخ خلیج فارس

دیدارنیوز: دبیر پژوهش مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی استان هرمزگان در حاشیه هشتمین همایش سالانه خلیج فارس در شهر تاریخی کنگ، در گفتگو با ایسنا، حوزه خلیج فارس را یکی از نخستین کانون‌های تمدن بشری دانست که همه ارکان تمدنی و حکمرانی اعم از نظام‌های سیاست ورزی، دینی و معنوی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، روابط منطقه‌ای و بین المللی و علمی خصوصا در زمینه گسترش علوم نجوم و دریانوردی را دارست و بعنوان مثال می‌توان به اثر ارزشمند کتاب الفوائد فی اصول علم البحر و القواعد نوشته شیخ شهاب الدین ابن ماجد کنگی بندر لنگه‌ای اشاره کرد که در تداوم رهنامه‌های دریایی باستانی ایرانیان تالیف شده است و حسین بن موسی هرموزی دیگر دانشمند شهیر حوزه تمدنی خلیج فارس آنرا توسعه داده چنانکه خواجه نصیرالدین طوسی در ساخت رصدخانه مراغه از دستاورد‌های هرموزی بهره گرفته است و مردمان کنگ نیز با تحول در صنعت لنج سازی پیشتازان عرصه دریا‌ها بوده اند.

غلامرضا زعیمی یکی دیگر از ارکان تمدنی خلیج فارس را مساله امنیت دانست و عنوان کرد: هرموز از چنان امنیتی برخوردار بود که به آن عنوان دارالسلام (سرزمین امن) داده اند. بطوری که در طول تاریخ هیچ قدرت تهاجم گری نتوانسته است از جانب هرمزگان فعلی به داخل سرزمین ایران رخنه کند. مردمان این منطقه همواره در خط اول دفاع قرار داشته و هم اکنون نیز قرار دارند. بویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، در دوره دفاع مقدس، جنگ نفتکشها، رویارویی با ابرقدرت‌های فرامنطقه‌ای بویژه آمریکا و انگلیس جانانه به دفاع از مام میهن پرداخته اند و شهیدانی همچون شهید دارا و رئیسی با خونشان دامان این دریا را گلگون ساخته اند. چه بسیار شهیدان گمنام این دیار که در رویارویی با استعمارگران پرتغال، انگلیس، هلند، فرانسوی‌ها در طول این قرن‌ها در دل خلیج فارس و دیگر دریا‌ها آرمیده اند که می‌توان به ۳۲ شهید بوم مسی کنگ اشاره کرد.

وی ادامه داد: این اقتدار و امنیت همواره با صلح خواهی و همگرایی اقوام و مذاهب مختلف ایرانی_اسلامی، اعراب منطقه، مردمان شرق آسیا بویژه هند و چین و ساکنان شرق آفریقا همراه بوده است، تا آنجا که دین مبین اسلام توسط همین دریانوردان خلیج فارس در شرق آسیا گسترش پیدا کرد. پیوند‌های قوی دینی، زبانی و نژادی میان آن‌ها شکل گرفت که می‌توان به زبان مشترک سواحلی اشاره کرد. این الگوی همزیستی اقوام و مذاهب هنوز هم بر روی شناور‌های تجاری و نفتکش‌ها وجود دارد.

پژوهشگر مطالعات خلیج فارس، کیش، قشم و هرموز بهمراه کرانه‌ها و پسکرانه‌های خلیج فارس را زنجیره‌های بهم پیوسته تمدنی دانست که هر یک از این اماکن به گونه‌ای به ایفای نقش خصوصا اقتصادی پرداخته اند و در کنار همه آموز‌ها به هویت ملی و میهنی نیز اهتمام داشته اند تا آنجا که شاهنامه تورانشاهی هم وزن شاه نامه فردوسی و مثنوی شیرین و فرهاد سروده سلیمی جرونی همپای نظامی گنجوی خودنمایی میکند. براستی و درستی می‌توان شیخ محمود اقصارانی را شمس هرموز نامید تا آنجا که برخی شاهان هرموز متاثر از وی ترک سریر قدرت کرده و جامه عرفان و عزلت به تن پوشیده اند.

دارنده نشان خلیج فارس، سبک زندگی ایرانی-اسلامی ساحل نشینان و مردمان دیار خلیج فارس را گنجینه‌ای تمام ناشدنی دانست که بر خلاف هند و آفریقا و دیگر مناطق، قرن‌ها حضور استعمارگران نتوانست کوچکترین خدشه‌ای به هویت آن‌ها وارد کند. مردمان این دیار ضمن پایبندی به میراث مادی و معنوی نیاکان خود همواره در حفظ هویت ایرانی _ اسلامی کوشا بوده اند. نقشه تاریخی خلیج فارس موجود در موزه مردم شناسی کنگ که به همت ناخدا علی حمود و یارانش با جان و دل نگهداری می‌شود تنها یک سند گویا در پایبندی این مردم به حفظ نام خلیج فارس و سواحل و جزایر آن بخصوص بوموسی است.

رئیس هسته فناور ایده پردازان هرموز نوین، توسعه همزمان و ایفای نقش همه زنجیره شهر‌های کرانه‌ای و پسکرانه‌ای خلیج فارس را هنر حکمرانی شایسته سیاست ورزان حوزه خلیج فارس دانست و اشاره کرد: همزمان با رونق هرموز، جاسک و میناب و رودان و دیگر شهر‌های این حوزه و همزمان با حکمرانی کیش، کنگ و بندرلنگه تا اوز و لار و ... از مزایای این حکمرانی برخوردار بوده اند. بر خلاف آنچه بعد‌ها شاه عباس صفوی انجام داد و با دستور ویرانی هرموز که به نگین انگشتری جهان شهرت داشت و با ایجاد بندر عباسی، عملا ثروت آنرا صرف ساختن نصف جهان و پایتخت خود کند.

زعیمی در پایان به معرفی هسته فناور ایده پردازان هرموز نوین بعنوان اولین هسته دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان هرمزگان پرداخت که با هدف کاربردی سازی و تجاری سازی علوم انسانی و اجتماعی با استفاده از دانش‌های میان رشته و فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی جهت ارایه الگو، روش، مدل و چارچوبی برای حل خلاقانه مسائل تشکیل شده است و قصد دارد با شناخت هویت ملی و دینی ایرانیان در گام دوم انقلاب و حرکت به سوی تمدن نوین ایرانی_ اسلامی با ارائه و اجرای الگو‌های بایسته به سهم خود به ایفای نقش بپردازد.

 ایده گاه این رویداد با همکاری اعضای گروه هسته فناور ایده پردازان هرموز نوین و همراهی دکتر مهدی ملاحی، دانش آموخته علوم سیاسی در قالب سخنرانی ارائه شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی