تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

ائتلاف زنان اصلاح‌طلب در واکنش به برخوردهای پلیسی با مسئله حجاب، بیانیه داد

بیانیه ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب (صدف) در واکنش به تکرار اشتباهات و سیاست‌های آزموده چهار دهه اخیر در حوزه عفاف و حجاب.

کد خبر: ۱۴۸۳۰۶
۱۴:۳۰ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۲

ائتلاف زنان اصلاح‌طلب در واکنش به برخوردهای پلیسی با مسئله حجاب بیانیه داد

 

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: متن بیانه ائتلاف زنان اصلاح‌طلب (صدف) به شرح زیر است*:

به نام خدا

[ای پیامبر]عفو و میانه‌روى را پیشه کن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به کارهاى عقل پسند و نیکو (عرف) فرمان بده، و از جاهلان اعراض کن. «اعراف:۱۹۹»

در حالی که مردم ایران سخت‌ترین فشار‌های اقتصادی، تورم، فقر، فساد ساختاری، تبعیض، نابرابری، بی‌عدالتی، بحران‌های زیست‌محیطی، آسیب‌های روانی و اجتماعی، خروج دردناک سرمایه‌های مالی و انسانی، اشکال گوناگون ناکارآمدی حکومت و رنج‌های پرشمار ناشی از بی‌کفایتی مسئولان در سطوح مختلف را بردبارانه تحمل می‌کنند.

در حالی که در یکی از معدود کشور‌های جهان زندگی می‌کنیم که نعمت‌های گوناگونی خداوند بر آن عرضه داشته که حکومت توانایی به خدمت مردم درآوردن آن را، به سبب تنگ نظری و محدودسازی عرصه قدرت سیاسی و از میان بردن امکان مشارکت مناسب نخبگان علمی و اجرایی از بین برده است.

در حالی که مرگ دردناک ژینا (مهسا) امینی، دختر ۲۲ ساله، در روند اجرای سیاست "حجاب اجباری"، بغض فروخورده مردمی را که از رفتار‌های نابخردانه حکومت به تنگ آمده بودند، شکست و خیابان‌های کشور را به عرصه اعتراض‌های عمومی تبدیل ساخته، که زخم‌های آن هنوز تازه است و داغ صد‌ها زن و مرد بر روح و روان این جامعه نهاده شده است.

در حالی که شعار "زن، زندگی، آزادی" در جامعه ایرانی طنین انداخته و حرکت زنان برای دستیابی به یک "زندگی معمولی" سرعت گرفته است، پافشاری بر روش‌های شکست‌خورده و بی‌تاثیر، تنها مشت بر سندان کوبیدن است، زیرا با نادیده گرفتن مطالبات نیمی از شهروندان، رویارویی با کل جمعیت کشور شدت می‌گیرد.

در حالی که سیاست "حجاب اجباری" جمهوری اسلامی، که مانند "بی‌حجابی اجباری" رژیم پهلوی که حق انتخاب آزاد پوشش زنان را نادیده گرفته بود، شکست خورده است.

در حالی که در آموزه‌های اسلامی، بر شیوه‌ها و ابزار‌های مناسب برای گسترش باور‌ها و ارزش‌های دینی بسیار تاکید شده و نیز نقد و ارزیابی کارکرد‌ها و رفتار‌های فردی و جمعی توصیه شده است.

حکومت بار دیگر به نام "امر به معروف"، این اصل حیات‌بخش دینی را به گیسوان و لباس زنان کاهش داده و با روی‌آوردن به ابزار‌های "قدرت نرم"، در پی تکرار اشتباه چهل ساله خود است.

حکومت به جای تامین امنیت دختران دانش آموز در مدرسه‌های کشور، در برابر ایجاد ناامنی در مدرسه‌های دخترانه - در شرایطی که طالبان هم در افغانستان به گونه دیگری اجرای سیاست خانه‌نشین کردن دختران را دنبال می‌کند- چنان که انتظار می‌رود و ادعا می‌شود، از امکانات، ظرفیت‌ها و ابزار‌های لازم برای برخورد با این پدیده شوم بهره نمی‌گیرد. این رویکرد بر ابهام در ماهیت و ابعاد موضوع مسمومیت دختران در مدرسه‌های این سرزمین افزوده است. بی تردید مهمترین وظیفه همه حکومت‌ها، تامین امنیت همه شهروندان است که اینک در مدرسه‌های دخترانه سراسر کشور هدف قرار گرفته است.

ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب، از مقام‌های مسئول کشور مصرانه می‌خواهد، به سیاست "حجاب اجباری" پایان داده و تامین امنیت دختران در مدرسه‌ها، به شکل فوری در دستور کار نهاد‌های امنیتی، انتظامی و قضایی قرار گیرد. انتظار می‌رود این نهاد‌ها از توانایی‌ها، سرمایه‌ها و امکانات خود، برای تامین امنیت همه شهروندان و رویارویی با اخلال‌کنندگان در حفظ و تقویت نظم و منافع عمومی بهره گیرند. بی تردید بازسازی اعتماد عمومی، به نمایش این اراده بستگی دارد.


*ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب (صدف)
۳۰ فروردین ۱۴۰۲
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی