تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

بعد از گوشت قرمز و مرغ؛ گرانی به تخم‌مرغ هم می‌رسد؟

پس از گرانی اقلام اساسی و گوشت قرمز و مرغ و .. در دولت سیزدهم، به نظر می‌رسد موج گرانی بار دیگر به بازار تخم مرغ برگشته و قرار است از این هم گرانتر شود!

کد خبر: ۱۴۸۱۸۵
۱۸:۰۲ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲

بعد از گوشت قرمز و مرغ؛ تخم‌مرغ هم گران می‌شود؟

دیدارنیوز: رصد تولید و بازار نشان می‌دهد، پس از گوشت قرمز و مرغ باید منتظر نوسان شدید در قیمت تخم مرغ باشیم.

درماه‌های پایانی سال گذشته عرضه گوشت قرمز کاهش و در پی آن قیمت‌ها رشد شدیدی داشت. از ابتدای سال جاری در گوشت مرغ نیز همین اتفاق افتاد و با کاهش عرضه، قیمت‌ها جهشی شده است.

رصد تولید و بازار نشان می‌دهد احتمالاً تخم مرغ هم به سرنوشت گوشت قرمز و مرغ دچار خواهد شد و باید منتظر کاهش عرضه و افزایش قیمت این منبع پروتئینی باشیم.

چرا تخم مرغ گران خواهد شد؟

نشانه‌های این پیش‌بینی را می‌توان از سال گذشته دریافت، درست از زمانی که دولت سیزدهم به اصلاح نظام یارانه دست زد و طرحی با عنوان "طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها" را اجرا کرد.

برخلاف انتظار‌ها از اجرای این طرح به دلیل نواقص بسیار، نتایج مطلوب مورد انتظار حاصل نشد. از جمله نواقص این طرح اصرار دولت به اجرای قیمت مصوب یا قیمت دستوری برای چند کالای اساسی بود.

علاوه بر آن، اجرای این طرح همراه با رشد نرخ تورم بود که قیمت مؤلفه‌های تولید کالای اساسی را تا چندین برابر افزایش داد. در این میان دولت نیز به وعده‌های خود برای حمایت از تولیدکننده عمل نکرد و نتیجه آن شده که تولیدکنندگان منابع پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ زیان دیدند و تولید افت کرد و مصرف‌کنندگان گرانی بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند.

زیان سنگین برای تولیدکنندگان تخم مرغ

طبق اعلام اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، پس از اصلاح نظام یارانه در سال ۱۴۰۱ مرغداران مرغ تخمگذار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان کردند و در نتیجه این زیان، تا ۲۰ درصد مرغداران مرغ تخمگذار با زیان سنگین از چرخه تولید خارج شدند.

به گفته حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره این اتحادیه، در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران ۲۵ درصد زیر نرخ مصوب و ۴۵ درصد زیر قیمت واقعی تولید است.

چراکه، هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان خریداری می‌شود، درحالی که دولت قیمت مصوب یا همان قیمت دستوری هر کیلوگرم آن را ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده و قیمت واقعی هر کیلوگرم آن ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان است.

افزایش شدید قیمت نهاد‌های تولید

طبق ادعای مرغداران، در ماه‌های اخیر قیمت نهاده‌های تولید افزایش شدیدی داشته که از جمله این نهاد‌ها خوراک دام است. با گرانی نهاده‌های خوراک دام، مرغداران به ویژه در ۳ ماهه گذشته با مشکلات جدی تامین نهاده‌ها مواجه شده‌اند.

دلیل افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام نیز عدم تأمین ارز توسط دولت است که از ماه‌ها قبل توسط واردکنندگان اعلام شده است.

پیش بینی بازار تخم مرغ

افزایش هزینه‌های تولید، زیان انباشته تولیدکنندگان، تورم بالای تولید، عدم حمایت دولت و اعمال قیمت دستوری همگی از عواملی هستند که می‌توانند مبنای پیش‌بینی بازار پرنوسان برای تخم مرغ باشند و انتظار رقم خوردن سرنوشت گوشت قرمز و مرغ برای این منبع پروتئینی با کاهش عرضه و افزایش قیمت!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی