تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

دادگاه سلیمانیه عراق حکم بازداشت لاهور شیخ جنگی را صادر کرد

دادگاه سلیمانیه عراق، امروز، حکم بازداشت لاهور شیخ جنگی و برادرش را صادر کرد

کد خبر: ۱۴۷۵۴۸
۱۱:۵۵ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲

دادگاه سلیمانیه عراق، امروز، حکم بازداشت لاهور شیخ جنگی و برادرش را صادر کرد

 

دیدارنیوز:دادگاه سلیمانیه در منطقه کردستان عراق، امروز (سه‌شنبه، ۴ آوریل)، حکم بازداشت «لاهور شیخ جنگی» و برادرش «بولاد» و «ریبوار حامد حاجی غالی» را صادر کرد.  پایگاه خبری «العهد» و «بغداد الیوم» با انتشار این خبر نوشتند که دلایل صدور حکم بازداشت این افراد، تاکنون مشخص نیست.

این در حالی است که حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، یکی از دو حزب اصلی منطقه کردستان، چندین ماه است که شاهد اختلافات شدید میان دو رهبر آن یعنی «بافل طالبانی» لاهور شیخ جنگی است. امری که به دو دستگی اعضای این حزب منجر شده است.

جنگ لاهور جنگی و بافل طالبانی
در چهل و ششمین سال تاسیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق معروف به «یکتی» بار دیگر این حزب صحنه اختلافات درون حزبی و خانوادگی بین دو قطب خانواده طالبانی «بافل طالبانی» و «لاهور جنگی» شده است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه میهنی کردستان عراق که خودش بیش از چهار دهه قبل (اول ژوئن ۱۹۷۵ / ۱۱ خرداد۵۴) با جدایی از حزب دمکرات کردستان عراق شکل گرفت، در طول ۱۸ سال اخیر، بار‌ها شاهد اختلافات شدید درون حزبی بوده که آخرین مورد آن پنجشنبه شب گذشته ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ بین پسر عمو‌ها بافل و لاهور اتفاق افتاد.

اختلافات درون حزبی پیش از این در ۲۰۰۶ منجر به جدایی «نوشیروان مصطفی» و شکل گیری تشکل سیاسی جدیدی به نام «جنبش تغییر» یا «گوران» شد که اینک یکی از رقبای سیاسی مهم اتحادیه و همچنین حزب دمکرات در اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود.

رسانه‌های کردزبان عراق ریشه اختلافات جدید بین بافل و لاهور را به انتخابات درون حزبی در ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ (۲۹ بهمن ۹۸) ارجاع می‌دهند که طی آن بافل با ۱۲۸ رای فراتر از لاهور جنگی (۸۵ رای) قرار گرفت.

بافل از این حیث خود را رهبر حزب اتحادیه می‌دانست، اما در نهایت با رایزنی‌ها و وساطت‌ها توافق شد که هر دو شخصیت رییس مشترک حزب اتحادیه میهنی باشند.

طبق توافق دو طرف، بافل مسوولیت روابط خارجی حزب اتحادیه و لاهور مسوولیت پرونده‌های امنیتی و مسائل داخلی حزب را برعهده گرفت.

به رغم این تقسیم قدرت، اما ریاست مشترک حزب نتوانست از اختلافات و تنش بین آن‌ها بکاهد و در نهایت پنجشنبه شب گذشته نزدیک بود که گروه‌های مسلح وابسته به دو قطب سیاسی اتحادیه میهنی به روی هم سلاح بکشند.

تشدید این اختلافات و تبعات خطرناک امنیتی که می‌توانست بر اقلیم کردستان و عموم عراق داشته باشد، باعث تحریک وساطت‌های مختلفی از  داخل اتحادیه میهنی و خارج از آن و حتی برخی قدرت‌های منطقه‌ای و خارجی شد.

دعوای سیاسی پسرعمو‌ها
۲۳ تیر سرآغاز اختلافات بین پسرعمو‌ها عنوان شده که برخی آن را نوعی «کودتای سیاسی درون حزبی» و برخی تشدید اختلافات در داخل خانواده سیاسی طالبانی می‌دانند.

برخی منابع اصل مشکل را در محاصره منزل بافل توسط نیرو‌های سازمان مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان عراق می‌دانند که ریاست آن را «پولاد شیخ جنگی» برادر لاهور برعهده داشت و می‌خواست بافل را بازداشت کند.

عده‌ای نیز تصمیمات بافل را در برکناری برخی از مسوولان نهاد‌های امنیتی در سلیمانیه، در پس این تنش آفرینی عنوان کرده اند.

طبق روایت دوم، بافل طالبانی قبل از محاصره منزلش، دستور جایگزین کردن «آجی امین» را به عنوان رییس دستگاه اطلاعات (زانیاری) و «وهاب حلبچی» به عنوان رییس سازمان مبارزه با تروریسم صادر کرد که هر دو، از شخصیت‌های نزدیک بافل به شمار می‌روند.

منابع اتحادیه میهنی نزدیک به بافل می‌گویند این اقدامات در راستای اصلاحات و ممانعت از عملیات قاچاق صورت گرفته و به نفع استان سلیمانیه است.

بافل در همان شب پنجشنبه، دستور توقیف «محمد تحسین طالبانی» برادر «آلاء طالبانی» رییس فراکسیون اتحادیه مهینی در پارلمان عراق که سمت سرپرست رییس سازمان اطلاعات (زانیاری) داشت و خواهر زاده لاهور است و همچنین «رنج شیخ علی» مشاور رییس سازمان زانیاری را صادر کرد.


بر اساس گزارش‌ها، با وساطت‌های تعدادی از اعضای فعلی و سابق اتحادیه میهنی و حتی آمریکا و جمهوری اسلامی ایران و همچنین «عمر سید علی» هماهنگ کننده جنبش تغییر، این افراد طی ۲۴ ساعت آزاد شدند.

این اتفاقات در پنجشنبه شب و روز جمعه نزدیک بود به درگیری نظامی بین دو جناح سیاسی در داخل اتحادیه میهنی بینجامد و نیرو‌های مسلح وابسته دو جناح به حالت آماده باش در آمدند که در نتیجه با میانجیگری‌های مختلف، آرامش جای تنش‌ها را گرفت.  

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی