تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
دبیرکل حزب وحدت ملی در ششمین برنامه رکن سه

مهدی رحمتی: توجه به ملیت ایرانی در جمهوری اسلامی قابل قبول نیست /احزاب باید مورد وثوق مردم باشند نه حاکمیت

مهدی رحمتی، دبیرکل حزب وحدت ملی در ششمین برنامه رکن سه، در استودیو دیدار حاضر شد و به پرسش‌های ما پاسخ گفت. چکیده متنی و ویدئو کامل این گفتگو را بخوانید، ببینید و بشنوید.

کد خبر: ۱۴۷۲۷۴
۲۳:۵۵ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

مهدی رحمتی: توجه به ملیت ایرانی در جمهوری اسلامی قابل قبول نیست /احزاب باید مورد وثوق مردم باشند نه حاکمیت

 

دیدارنیوزـ اسفندیارعبدالهی: در ادامه سلسله برنامه‌های رکن سه، که با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم با حکمرانی حزبی، به تهیه کنندگی و اجرای اسفندیار عبداللهی در دیدارنیوز، تهیه و پخش می‌شود، میزبان مهدی رحمتی، دبیر کل حزب وحدت ملی به عنوان پنجمین مهمان بودیم. در این گفت‌وگو موضوعات مهمی درباره روند کنونی عملکرد احزاب مطرح شد و اینکه با توجه به بحران به وجود آمده که گفتمان مهم‌ترین پیشنهاد مطرح شده از سوی حاکمیت است وقت آن رسیده که احزاب نقش پررنگ تری در کشور داشته باشند و به عنوان واسطه، مشکلات کنونی مردم را بشنوند و با کمک تصمیم گیران برای آن راه حل پیدا کنند.

ویدیو کامل این گفت‌وگو را اینجا ببینید

 

مهدی رحمتی که دو عنوان سیاسی دارد، یکی عضویت در شورای مرکزی حزب آبادگران و دیگری دبیر کلی جبهه وحدت ملی است، ابتدا به این پرسش که آیا داشتن این دو عنوان به صورت همزمان، منافاتی با هم ندارد و آیا اساسا می توان این دو دیدگاه را از هم تفکیک کرد، اینگونه پاسخ داد:

حضور من به عنوان عضو شورای مرکزی آبادگران جوان ریشه در گذشته دارد و باعث افتخار است و من از پیشکسوتان این حوزه درس گرفتم. پیش از این نگاه‌ها اینطور نبود و هر فردی این حق را داشت که بر اساس علاقه شخصی‌اش در هر جناح و حزبی که می خواهد فعالیت کند اما امروز بحث مهم‌تری مطرح است آن هم نگاه ملی است.

همانطور که از اسم این جبهه معلوم است ما نگاهمان در بحث وحدت ملی، ملی بودن به معنای واقعی کلمه است و اینکه ما امروز خلاء بزرگی در این حوزه در کشور حس می کنیم نبودن یا کمبود "عرق ملی" است و از طرف دیگر خیلی از موارد و مشکلات کنونی در همین  موضوع ریشه دارد که باید ریشه یابی کنیم.

مهدی رحمتی:احزاب باید مورد وثوق مردم باشند نه حاکمیت/ زمان مناسبی برای جدال میان اصولگران و اصلاح طلبان نیست

یکی از دلایل کمبود عِرق ملی که از آن صحبت کردیم فرار مغزها و رفتن نخبگان از کشور طی دهه‌های گذشته است که این اتفاق هم یک روز و یک شب اتفاق نیافتاد و حاصل چند دهه سیاست حاکم در کشور است و حاصل آن را امروز در جامعه می بینیم. نگاه ما در وحدت ملی این که بیایم واقعیت را بپذیریم و برای آن راه حل پیدا کنیم و این کار در گرو این است که از دیدگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی فارغ بشویم و دنبال راه حل مشترک باشیم و در حال حاضر وقت مجادله میان اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست.

اینطور که مهدی رحمتی عنوان می‌کند برای بازگشت به وحدت ملی باید همه باید دیدگاه‌های خود را در همین قالب تعریف کنند و به نظر می رسد تنها راه حل برای عبور از مشکلات کشور و معضلات اجتماعی ایجاد وحدت میان مردم و حاکمیت است و این وحدت باید ریشه و پایه درستی داشته باشد. اما اتفاقی که افتاده این است که آنهایی که نقش مهمی در نظام سیاستگذاری کشور دارند و افراد تاثیرگذاری در حاکمیت هستند یک نقشی را به عهده گرفتند و اصلا نمی خواهند آن را تغییر دهند و معتقدند آن چرا که آنها مطرح می کنند باید اجرایی شود در حالیکه شما این دیدگاه را در هیچ کجای دنیا پیدا نمی کنید.

حاکمیت باید جایگاه احزاب را به آنها برگرداند، در شرایط کنونی احزابی هستند که مورد وثوق مردم هستند و از محبوبیت هم برخوردارند اما اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها اجازه نمی دهد که این احزاب هم نقش خود را به درستی ایفا کنند و درست هم این است که احزاب مورد اعتماد مردم باشند نه حاکمیت. زیرا اعتبار یک حزب به تعداد اعضای آن است و اگر یک حزب یک میلیون عضو داشته باشد می تواند بر اساس آن اعتبار به دست بیاورد و مطالبه‌گری هم بکند و در نهایت نیازمند این هستیم که نظام سیاسی در سطح کلان به این اعتقاد برسد که باید احزاب را تقویت کند و برای گفتمان با مردم باید اول حاکمیت با احزاب بنشیند و به اعتبار بدهد و همه اینها باعث اعتمادسازی در جامعه می شود.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی