تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
از چشم جهان (۸۰)

چرا زنان روسی به آرژانتین می‌روند تا بچه‌دار شوند؟

در آرژانتین چرخه‌ای از شرکت‌ها مثل قارچ ظهور کرده اند و به ازای هزاران دلار پول، به زنان باردار روسی بسته‌های مسافرتی پیشنهاد می‌کنند، نظیر محل اقامت، خدمات ترجمه و و معاینات پزشکی.

کد خبر: ۱۴۶۸۲۱
۱۲:۳۱ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

چرا زنان روسی به آرژانتین می‌روند تا بچه‌دار شوند؟

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: اکونومیست

مترجم: حمید رضا بابایی

آرژانتین همواره کشور مهاجران بوده است. در قرن نوزدهم، میلیون‌ها ایتالیایی و اسپانیایی برای شخم زدن دشت‌های آرژانتین به این کشور رفتند. در سال‌های اخیر هم صد‌ها هزار نفر از مردم بولیوی، پاراگوئه و ونزوئلا به این کشور مهاجرت کرده‌اند، اما اوضاع موج اخیر مهاجران متفاوت است. به گفته فلورنسیا کارینیانو، مدیر اداره مهاجرت آرژانتین، سال گذشته ۲۲ هزار روسی (عمدتا زن) وارد آرژانتین شده‌اند که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها باردار و در آستانه زایمان بودند.

رستوران‌های پالرمو، منطقه‌ای اعیان نشین در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین، فهرست غذا‌های خود را به زبان روسی نیز منتشر کرده‌اند و حتی رفت و آمد به کلیسای ارتدوکس روسی در شهر به یک باره زیاد شده است. اما چرا زنان روسی نیمی از مسیر جهان را طی می‌کنند تا در آرژانتین فرزندان خود را به دنیا آوردند؟

مهم‌ترین دلیل قوانین سهل‌گیرانه مهاجرات در آرژانتین است که از قرن ۱۹ ارائه و رایج شد تا اروپایی‌ها را برای مهاجرت به این کشور ترغیب کند، و همچنان مقامات این کشور در این زمینه سخت‌گیری نمی‌کنند. بسیاری از اتباع خارجی از جمله روس‌ها، می‌توانند بدون ویزا وارد این کشور شوند و ۹۰ روز در آنجا اقامت کنند. خدمات بهداشت و درمان رایگان است و مانند آمریکا، کودکانی که از والدین خارجی در خاک آرژانتین به دنیا بیایند، به صورت خودکار شهروندی این کشور را کسب خواهند کرد. داشتن یک فرزند آرژانتینی می‌تواند مدت زمان دریافت پاسپورت آرژانتینی را به تنها دو سال برای والدین آن‌ها کاهش دهد.

این یک بازی برد- برد بزرگ است. دارندگان پاسپورت آرژانتینی اجازه دارند بدون ویزا به ۱۷۰ کشور جهان سفر کنند که بر اساس رتبه بندی بین‌المللی Henley در خصوص آزادی‌های تردد، این تعداد، ۵۳ کشور بیشتر از شمار کشور‌هایی است که در پاسپورت روسیه قید شده.

در حقیقت به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل منطقی زنان باردار روسی برای رفتن به آرژانتین و وضع حمل در آن کشور، گرفتن شهروندی آرژانتین برای کودکانشان است. بیش از نیمی از اتباع روس که سال گذشته وارد آرژانتین شده‌اند، از جمله ۶ هزار و ۴۰۰ زن، تاکنون این کشور را ترک کرده‌اند. خانم کارینیانو می‌گوید حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این عده، درخواست اقامت کرده‌اند.

پدیده توریسم بارداری زنان روسی، مسئله‌ای جدید نیست. اواخر دهه ۲۰۱۰، صد‌ها نفر از زنان متمول روسی به میامی در آمریکا سفر کردند تا زایمان کنند. در این منطقه محله‌ای کوچک از جامعه روس‌ها وجود دارد که "مسکو کوچولو" نامیده می‌شود. اما از سال ۲۰۲۱ تاکنون تقریبا تمام روس‌هایی که قصد مسافرت به آمریکا داشتند، مجبور شده‌اند برای درخواست ویزا، از کشور‌های دیگر اقدام کنند.

این مسئله بر جذابیت‌های بسیاری از کشور‌های آمریکای لاتین افزوده است. به نظر می‌رسد جنبشی از زنان باردار روسی روانه برزیل نیز شده باشند، کشوری که بر اساس حق تولد کودکان، به اتباع خارجی، شهروندی اعطا می‌کند. اما غذا، معماری و فرهنگ آرژانتین برای مسافران روسی، به "اروپایی ها" نزدیک‌تر است. صنعتی کوچک از شرکت‌ها مثل قارچ ظهور کرده اند و به ازای هزاران دلار پول، به زنان باردار روسی بسته‌های مسافرتی پیشنهاد می‌کنند، نظیر محل اقامت، خدمات ترجمه و و معاینات پزشکی. (این شرکت‌ها پا را فراتر گذاشته و می‌گویند والدین روسیِ کوکان متولد شده در آرژانتین، خود شهروندی دریافت خواهند کرد.)

چرا زنان روسی به آرژانتین می‌روند تا بچه‌دار شوند؟

موج زنان باردار روسی، باعث نگرانی در آرژانتین و دیگر کشور‌ها شده است. آن‌ها نگرانند که مبادا جنایکاران یا جاسوسان روسی، خود را به عنوان همسران زنان باردار جا زده، پاسپورت آرژانتینی به دست آورند. یا این که با استفاده از تسهیلات صنایع نوظهور قارچی، درخواست‌های شهروندی ابتاع روس را پیگیری و درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنند. در ماه ژانویه، دو جاسوس مظنون روسی با پاسپورت‌های جعلی آرژانتینی در اسلوونی دستگیر شدند.

دولت آرژانتین می‌گوید زنان روسی که به این کشور می‌روند تا وضع حمل کنند نباید اجازه داشته باشند به عنوان توریست وارد آرژانتین شوند، بلکه باید درخواست اقامت کنند، گرچه این مسئله با صراحت در قانون قید نشده است.

در ماه فوریه مقامات اداره مهاجرت آرژانتین ۶۰ زن روسی را بازداشت کردند که ظاهرا برای وضع حمل وارد این کشور شده بودند، اما نتوانستند ثابت کنند که توریست هستند. البته این عده تاکنون آزاد شده اند. قوه قضاییه آرژانتین نیز در حال رسیدگی به پرونده چندین شرکت مسافرتی است که به مادران روسی برای سفر به این کشور کمک می‌کنند. در ۱۱ فوریه، آرژانتین مجوز اقامت زنان روسی را که برای زایمان وارد این کشور شده بودند، اما در آن باقی نماندند، به تدریج و به صورت موقت ابطال کرد.

به نظر می‌رسد آرژانتین قوانین مهاجرتی خود را تسهیل کرده باشد، اما مقامات می‌دانند که خطرات مرتبط، کاملا جدی است. خانم کارینیانو در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته است: "مساله مورد نظر بیش از هر چیز، خطری است که پاسپورت ما را تهدید می‌کند. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی