تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
دیدار در گفتگو با کارشناس میراث فرهنگی بررسی می‌کند

توسعه شهر حمیدیه به قیمت نابودی هویت تاریخی؟!

کمتر کسی را می‌توان یافت که با تاریخ غنی و آثار بی نظیر استان خوزستان آشنا نباشد، جای جای این استان یک پیام مهم دارد آن هم هویت تاریخی ایرانیان؛ اما حالا خبر رسیده که"حمیدیه"در معرض از دست دادن این هویت است، اما به چه قیمتی؟

کد خبر: ۱۴۶۵۰۳
۱۱:۵۶ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

توسعه شهر حمیدیه به قیمت نابودی هویت تاریخی؟!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: "محوطه تاریخی حمیدیه، پیش از ثبت در فهرست آثار ملی کشور، بخشی از اراضی منابع طبیعی بوده است. پس از ثبت در فهرست آثار ملی (به شماره ۷۹۳۰)، برخی افراد جهت تامین منافع شخصی خود، با توجه به موقعیت زمین‌های تاریخی در ورودی شهر حمیدیه، اقدام به خرید و فروش آن کردند." این جمله را احمد جعفری‌ماجد؛ مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تیری در گفتگو با دیدار مطرح می‌کند و می‌گوید: "این نکته را هم باید مد نظر قرار داد، گروهی اقدام به جایگزین کردن سند‌های مشاع و جا زدن آن به جای سند بخشی که محوطه تاریخی جزء آن است، هستند.

ماجد با اشاره به اینکه زمین‌های مذکور، از اراضی ملی و منابع طبیعی و میراث فرهنگی بوده، توضیح می‌دهد که گروهی هم دانسته یا ندانسته با قیمت‌های ناچیز اقدام به خرید قطعات زمین بدون مجوز کردند و همین مساله تعارض منافع شخصی و ملی را بوجود آورده است.

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تیری تاکید می‌کند که این اقدام باعث شده، منافع ملی و عمومی مردم با با منافع برخی اشخاص تعارض پیدا کند.

این فعال میراث فرهنگی می‌گوید: حال که بحث توسعه شهری مطرح و بهانه تخریب، سرقت و حفاری غیر مجاز در محوطه تاریخی شده، لازم است به موقعیت پنج‌گانه حمیدیه، جهت توسعه شهری هم نگاهی بیندازیم. حمیدیه از شمال (به سمت مسیر پادگان)، از جاده دهکده (شامی آباد)،از مسیر شبیشه (حمیدیه سفلی و حمیدآباد)، از محور اهواز سوسنگرد (کوی بسیجیان)، از محور جنوبی (زمین‌های تفکیکی صدرالسادات) قابل توسعه است، اما اصرار گروهی برای تخریب و از بین بردن آثار تاریخی و میراث ملی کشور به بهانه توسعه شهری، شبهه برانگیز است.

جعفری ماجد معتقد است: حال این معضل بوجود آمده، توجه به اهمیت تاریخی و ملی زمین‌های محوطه تاریخی حمیدیه که یکی از سایت‌های میراث اسلامی بزرگ کشور محسوب می‌شود، در نتیجه زیاده‌خواهی برخی افراد سودجو در خطر نابودی و تخریب قرار گرفته است.

توسعه شهر حمیدیه به قیمت نابودی هویت تاریخی؟!

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تیری در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی برای ممانعت از این اقدام‌ها از سوی نهاد‌های متولی صورت گرفته است، می‌گوید: سکوت فرمانداری به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان و فرماندار به عنوان رییس شورای تامین در حفظ و نگهداری از آثار تاریخی کشور که به فرمایش امام راحل و مقام معظم رهبری باید حفظ کرد، غیر قابل توجیه است.

او ادامه می‌دهد: همچنین کمیسیون فرهنگی شورای شهر حمیدیه در قالب قانون شورا‌ها و با توجه به مواد قانونی محوله باید بودجه‌هایی را جهت فرهنگ‌سازی و جلوگیری از تخریب تامین می کرد، اما این امر محقق نشده است.

به گفته جعفری ماجد، اما ترک فعل و عدم اقدام به موقع اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و معاونت میراث فرهنگی و یگان حفاظت در پیشگیری و تعیین عرصه و حریم و ابلاغ آن به دستگاه‌ها و نمایندگی حمیدیه، قابل اغماض نیست.

مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تیری اظهار امیدواری می‌کند که مدیران در راستای قوانین کشور اقدام به حفظ، نگهداری و احیای این آثار ارزشمند که میراث تاریخی و هویت ملی کشور هستند اقدامات لازم را انجام و از سلب و نهب آن‌ها که روزانه بیشتر می‌شود، جلوگیری کنند.

این فعال میراث فرهنگی با اشاره به اینکه محدوده عرصه و حریم محوطه تاریخی حمیدیه تصویب نشده است، تصریح می‌کند: نیروی یگان حفاظت از آثار و بنا‌های تاریخی حمیدیه یک نفر بیشتر نیست و هم‌اکنون حفاران غیرمجاز به صورت مستمر از حریم این اثر ثبت ملی شده کشور عبور کرده در عرصه اصلی کاووش می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی