تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
یادداشت اختصاصی دیدار به قلم احمد شریف

توافق ایران_عربستان، بازگشت ژئوپلتیک

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران به بهانه برقراری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی، مزایای این روابط و دلایل قطع ارتباط این دو کشور را بررسی کرده است.

کد خبر: ۱۴۶۴۳۵
۱۱:۴۲ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

توافق ایران_عربستان، بازگشت ژئوپلتیک

 

دیدارنیوز ـ احمد شریف*: کارشناسان روابط بین الملل معتقدند روابط فی‌مابین ایران و همسایگان عرب تابعی از روابط ژئوپلتیک مبتنی بر اولویت موضوعات امنیتی است که آبشخور آن اختلافات سرزمینی و بدبینی تاریخی بین ایرانیان و اعراب است. این موضوع بر خلاف ماهیت روابط ایران با سایر همسایگان است که اساس آن بر مسائل ژئوکالچر و ژئواکونومیک استوار است؛ لذا هرگونه خدشه بر ماهیت امنیتی این روابط موجب احساس عدم امنیت طرف مقابل شده و تداوم روابط حسن همجواری را دچار خدشه خواهدکرد.

یورش به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد متعاقب اجرای حکم اعدام یکی از رهبران مذهبی شیعیان عربستان به نام شیخ نمر از یک سو و شعله ور شدن جنگ داخلی یمن و دخالت امارات و عربستان در این تخاصم از یک سو و حمایت ایران از حوثی‌ها از جانب دیگر موجب قطع کامل روابط دو کشور ایران و پادشاهی سعودی شد. هم زمان روابط کشورمان با دیگر کشور‌های عربی نیز که به عربستان به مثابه پدرخوانده نگاه می‌کنند به تیرگی گرائید. برنده این تیرگی روابط رژیم اسرائیل بود که با پادرمیانی تیم ترامپ پیمان ابراهیم را پایه گذاری کرد و به نوبت اقدام به رونمایی از روابط پنهان گذشته خود با اعراب حاشیه خلیج فارس و اخیرا شمال آفریقا نمود؛ لذا توافق اخیر ایران و عربستان با پادرمیانی چین از ایعاد گوناگون واجد اهمیت فراوانی است.

از یک طرف روند سازش اعراب و اسرائیل و انتقال خصومت تاریخی بین خود به دشمن جدید یعنی ایران را دچار سکته خواهد کرد و مهمتر از آن احتمال خاموشی جنگ ویرانگر یمن و التیام درد و رنج مردم محروم و ستمدیده این کشور است که اثرات مثبت و سازنده سیاسی و اقتصادی در روابط ایران و اعراب منطقه از جمله امارات متحده عربی خواهدگذاشت.

نکته مهم دیگر اثرات داخلی این توافق است که افکار عمومی به حق انتظار دارد مهاجمان به محل استقرار مراکز دیپلماتیک سایر کشور‌ها بعنوان یک اقدام علیه امنیت ملی شناسایی و برابر قانون با آن‌ها برخورد شود تا از تکرار چنین رفتار‌های مغایر با منافع ملی و مخالف اصول وقوانین روابط بین المللی در حال و آینده ممانعت به عمل آید. یادمان نرود اثرات زیانبار رفتار‌های مشابه با سفارت ایالت متحده در کوران انقلاب و حمله به سفارت بریتانیا در کنار تهاجم به سفارت عربستان کماکان ادامه خواهدداشت زیرا از ایران چهره‌ای مخدوش نزد سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی در صیانت از مراکز دیپلماتیک ترسیم نموده است.

*دبیرکل حزب هدا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی