تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
تب و آفت دهان، علائم بازگشت کووید!

آیا حمله هشتم کرونا آغاز شده؟

بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا و بستری شدن آن‌ها در بیمارستان از یک سو و افزایش فوتی‌ها از سوی دیگر تنها یک نشانه دارد آن هم بازگشت کووید ۱۹ با علائم تکراری؛ تب و آفت دهان.

کد خبر: ۱۴۶۲۹۱
۱۳:۲۳ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱

تب و آفت دهان علائم بازگشت کرونا؛ سویه جدید چقدر قدرت دارد؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: درست اسفند چهار سال پیش بود که خبر شیوع ویروسی به نام کووید ۱۹ زندگی بشر را در سراسر دنیا دستخوش تغییر کرد و تلاش محققان با تولید واکسن توانست تا حد زیادی این ویروس را مغلوب کند، اما حالا در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور رو به افزایش است و این نشان می‌دهد که این ویروس دوست نداشتنی تصمیمی برای رفتن ندارد و تنها راه پیش روی بشر مبارزه در قالب تولید دارو‌های ضد کرونا است.

هر چند در این مدت صحبت از تولید دارو‌های جدیدتری مانند قرص و شربت‌های ضد کرونا هم شده، اما معلوم نیست در این جنگ تن به تن میان انسان و کرونا کدام پیروز خواهد بود، زیرا رفتار ناشناخته این ویروس از همان ابتدا مهم‌ترین موضوعی بود که پژوهشگران و ویروس شناسان درباره آن صحبت می‌کردند.

از اسفند ۹۸ تا اسفند ۱۴۰۱ شرایط در همه کشور‌ها به خصوص ایران بحرانی بود هر چند در یک مقطع زمانی که واکسن‌های وارداتی رسید و بخش عمده‌ای از مردم آن را دریافت کردند، کرونا عقب نشینی کرد تا جایی که ماسک‌ها پایین آمد و محدودیت‌ها برداشته شد، هر چند در مقاطع مختلف درباره اوج گیری احتمالی این ویروس صحبت می‌شد، اما پزشکان و متخصصان همگی یک نظر داشتند آن هم اینکه نمی‌توان پایانی برای کرونا متصور شد، به همین دلیل آن‌ها به دنبال راه حل‌های جدیدتری برای مقابله با کووید ۱۹ هستند.

یکی از علائم مشخص کرونا در همان سویه‌های اول تب و آفت دهان بود و بعد کم کم علائم و واکنش‌های بدن به این ویروس تغییر کرد حالا آمار‌ها نشان می‌دهد که بیماران دوباره با همین علائم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اما علائم سویه جدید در همه افراد یکسان نیست.

آمار‌ها چه می‌گوید

شلوغی درمانگاه‌ها و بیمارستان ها، تغییر رنگ شهر‌ها از آبی به زرد و نارنجی و در نهایت افزایش آمار‌ها این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا باید منتظر بازگشت محدودیت‌ها بود یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان مانع خیزش مجدد کرونا شد.

در هفته‌های اخیر اتفاق قابل توجهی که باعث نگرانی مردم و متخصصان شده این است که در این هفته ها آمار به صفر رسیده یا تک رقمی فوتی‌های کرونا مجدد دو رقمی شد و عدد ۱۳ را هم لمس کرد، اما در روز‌های اخیر دوباره تک رقمی شده، اما از آن سو آمار مبتلایان از ۵۷ نفر در هفته‌های گذشته به ۹۹۷ نفر در دهم اسفند رسید و در همین روز آمار فوت شده‌ها ۱۳ نفر اعلام شد.

اما یازدهم اسفند با کاهش آمار مبتلایان به ۳۵۸ نفر و ۶ فوتی نشان داد که کووید ۱۹ بیش از این توانایی و قدرت ندارد و آمار ۲۲۲ مبتلا و سه فوتی در دوازدهم اسفند هم گواهی بر این نظر بود.

در نهایت مرکز مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، برای اینکه تجربه تلخ سال‌های گذشته تکرار نشود دست به کار شد و در گزارشی آخرین وضعیت بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در مقابله با ویروس کرونا را اینطور اعلام کرد:

"آخرین وضعیت کشوری نتایج اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ ۳ تا ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ به این شرح است: از تعداد ۳۵۷۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش موادغذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی تحت پوشش، ۱۲۱۶۶۳ مرکز مورد بازرسی قرار گرفته اند و از تعداد ۲۴۲۰۲ مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش موادغذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی که اخطار دریافت کرده و به مراجع قضایی معرفی شده اند، ۴۰۶ مرکز پلمپ شده اند. "

شناسایی سویه‌های جدید BQ.۱ و XBB در ایران و جهان

در آغاز ماه اسفند اندی پکوز، دکترا، ویروس شناس و معاون بخش میکروبیولوژی دانشکده جانز هاپکینز در مصاحبه‌ای گفته بود: XBB ترکیبی از رده‌های فرعی BA.۲.۱۰.۱ و BA.۲.۷۵ است، به این معنی که این زیر سویه جدید دارای بخش‌هایی از دو ویروس مختلف است که میزبانان یکسانی را آلوده کرده و برخی از ژن‌های آن‌ها را در این فرآیند مبادله می‌کنند.

از سوی دیگر طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، در مورد تکامل ویروس جدید و زیرسویه آن یعنی XBB در اصل یک سویه پیشرفت کرده امیکرون است. این گروه از محققان به این نتیجه رسیدند که XBB و زیرشاخه‌های آن به برچسب جدیدی نیاز ندارند، زیرا تفاوت چندانی با سایر زیرشاخه‌های Omicron ندارند.

در همان تاریخ معاون درمان وزیر بهداشت با توجه به روند افزایش مبتلایان به سویه جدید کرونا اعلام کرده بود که نباید مردم را خیلی نگران کنیم، اگر زدن ماسک رعایت شود، قله موج هشتم کمتر و به نصف خواهد رسید. سرایت‌پذیری این زیرسویه بیشتر، اما شدت بیماری نسبت به موج‌های قبلی تفاوت زیادی ندارد.

نکته‌ای که در این شرایط محرز و مشخص است اینکه در همه شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک بهترین راه مقابله با کرونا است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی