تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار بررسی می‌کند

از واکنش سریع به معلم قائمشهری تا آزادی عمل عوامل مسمومیت دانش آموزان

دیدار در چندین مطلب به موضوع مسمومیت دانش آموزان در چند ماه اخیر پرداخته، اما در این گزارش تحلیلی علاوه بر نقد و بررسی واکنش مسئولان نسبت به این اتفاق؛ نیم نگاهی هم به ماجرای معلم قائمشهری دارد.

کد خبر: ۱۴۶۰۷۸
۱۴:۳۲ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

از واکنش سریع به معلم قائمشهری تا پیدا نشدن دشمن فرضی در مسمومیت دانش آموزان

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: وقتی به فاصله کوتاهی از نهم تا ۲۲ آذرماه خبر مسمومیت دانش آموزان در قم منتشر شد نه تنها هیچ مسئولی در آن برهه زمانی واکنش نشان نداد بلکه آن را توطئه رسانه‌ای نامیدند، اما از آن سو واکنش آن‌ها در برابر انتشار یک فیلم چند ثانیه‌ای از یک معلم قائمشهری که در کلاس درس، یک موسیقی به زبان مازندرانی را پخش کرد، فراموش نشدنی است.

تنها چند ساعت پس از انتشار ویدیو اشاره شده، هجمه‌ها علیه این معلم آغاز شد و مورد بازخواست قرار گرفت حتی خبر اخراج او هم در کمتر از ۲۴ ساعت سر زبان‌ها افتاد و هر ساعت اعتراضی از سوی یک مسئول کشوری و استانی منتشر می‌شد تا جاییکه او با انتشار یک ویدیو و عذرخواهی از مردم به سرکلاس برگشت، اما اذهان عمومی واکنش مسئولان ذی ربط را هرگز فراموش نخواهند کرد.

اما در ماجرای مسمومیت دانش آموزان دختر که ابتدا از مدارس قم شروع شد و بعد هم به تهران، بروجرد، کرج، اصفهان، اردبیل کردستان و ... رسید، واکنش‌ها و از همه مهمتر پیگیری‌ها آنطور که مردم انتظار داشتند نبود.


چه کسانی چه گفتند؟

ابتدا که ماجرای مسمومیت از ریشه تکذیب می‌شد و با گذشت سه ماه از این حوادث و تکرار آن به فاصله‌های کوتاه، اما هنوز هم کسی دلیل این اتفاق‌ها را گردن نگرفته و مجرمی هم پیدا نشده، اما انتساب دادن ماجرای مسمومیت‌ها به دشمنان فرضی، پررنگ‌ترین نکته‌ای است که در همه اظهارنظر‌های سطحی مسئولان می‌توان یافت؛ دشمنی که رد پای آن هم در اعتراضات اخیر دیده شد هم در ماجرای مسمومیت‌ها و هم هر اتفاقی مشابه، اما اینکه چرا تاکنون این دشمن دستگیر و دادگاهی نشده، پرسش مهمی است که کسی به آن پاسخ نمی‌دهد! هر چند که روز گذشته خبر رسید که نخستین مقصر پیدا شد؛ مقصر راننده تانکری بوده که با ماشین حمل نفت پشت دیوار مدارس می‌ایستاده و دانش آموزان را مسموم می‌کرده و حالا پس از دستگیری اظهار ندامت کرده و از نوع محموله حمل شده هم اظهار بی اطلاعی کرده است!

فارغ از همه این ماجرا‌ها مردم دو نفر را مسئول پیگیری و رفع این مشکلات در این چند ماه می‌دانند، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت؛ اظهار نظر این دو مسئول نعل به نعل منتشر می‌شود و قضاوت در نحوه پاسخگویی این دو مسئول با خوانندگان.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش پس از گفتگو‌های متفاوت با رسانه‌ها درباره این ماجرا دهم اسفند ماه به این نتیجه رسید که بخش اعظمی از این موضوع ناشی از ایجاد جو روانی در بین دانش آموزان و خانواده‌ها بوده است؛ و در نهایت هم اعلام کرد که با دستور رییس‌جمهور مرجع واحدی برای همگرایی این اتفاق ایجاد و مسئولیت امر به وزیر کشور سپرده شد!

یک روز پیش از صحبت‌های نوری که با باز شدن پای وزیر کشور به ماجرا حالا خود را مبرا از پاسخگویی می‌داند، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت که از همان ابتدا این مسمومیت‌ها را جدی نگرفت و با سهل انگاری تمام از کنار آن رد شد وقتی دید فشار افکار عمومی او را مجبور به پاسخگویی کرده در مصاحبه‌ای با بیان اینکه تحقیقات انجام شده نشان داد که سم بسیار خفیفی باعث مسمومیت خفیف در دانش آموزان شده که البته عوارضی ایجاد نکرده است، درباره نوع سم و عوارض احتمالی بعدی آن، گفت: جزییات آن بعدا منتشر می‌شود!

او این را هم به صحبت هایش اضافه کرد که خودم شخصا به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم و مدتی طولانی این کار طول کشید؛ عین اللهی طور این جمله را بیان کرده که گویا وظیفه وزیر دیگری را انجام داده و منتشر تقدیر و تشکر است.

عین اللهی هیچ پاسخ شفافی درباره علت یا علل این مسمومیت‌ها بیان نکرده و بعد از اینکه گفت کمیته ویژه‌ای را مامور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم شناسی کشور کمک گرفتیم؛ آب پاکی را روی دست همه ریخت و تاکید کرد که بررسی اینکه سم از کجا می‌آید در حد وزارت بهداشت نیست و اظهارات در مورد عمدی بودن آن به عهده ما نیست.


واکنش مجلسی‌ها چه بود؟

اما واکنش نمایندگان مجلس به ماجرای مسمومیت دختران شکل دیگری داشت و بیان نظرات آن‌ها بر خلاف انتظار، برگرفته از خواسته مردم بود. مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد با بیان اینکه ماجرای مسمومیت تعمدی است و عده‌ای به دنبال ضربه زدن به فضای آموزشی کشور هستند نظرش این است که اعلام دلایل این موضوع بر عهده وزارت بهداشت است.

احمد امیرآبادی فرهانی، نماینده مردم قم هم با اشاره به اینکه مجلس موضوع مسمومیت دانش آموزان قمی را دنبال خواهد کرد، تاکید کرد که اگر عمدی بودن این اقدام صحت داشته باشد باید دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به موضوع ورود کرده و با عاملان و مسببان آن برخورد جدی صورت گیرد.

در نهایت همه نگاه‌ها به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس است که هر چه زودتر تکلیف این بحرانی که گریبان خانواده‌ها را گرفته مشخص کند هر چند که او هفته پیش در صحن علنی مجلس با یکی از نمایندگان درگیر تعداد شهر بود و در تذکر نماینده‌ای که گفته بود ۱۰ تا ۱۵ شهر درگیر این مسمومیت هستند گفت دو شهر درگیر شده است!

در نهایت مردم انتظار دارند که هر نهادی چه وزیر کشور باشد چه رئیس مجلس چه رئیس جمهور خیلی زود تکلیف این سریال مسمومیت را مشخص کنند و مقصران دستگیر و محاکمه شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی