تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار گزارش می‌دهد

مسمومیت ادامه دار دانش آموزان/ باز هم پای دشمن در میان است؟

در گزارش پیشین "سریالی به نام مسمومیت" درباره برخی دلایل مسموم شدن دانش آموزان صحبت شد حالا با گذشت یک ماه، عمدی بودن آن محرز شده، اما مجرمان پیدا نشدند و گویا باز هم پای دشمن در میان است!

کد خبر: ۱۴۵۸۷۸
۱۱:۱۷ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱

مسمومیت ادامه دار دانش آموزان/ باز هم پای دشمن در میان است؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: اگر چه حادثه‌ای که مدتهاست در مدارس دخترانه به ویژه در شهر‌های قم، تهران و بروجرد می‌افتد از ابتدا جدی گرفته نشد و مسئولان از ابتدا اعلام کردند که جوسازی رسانه‌ای است، اما کم کم موضوع جدی‌تر شد تا اینکه روز گذشته معاون وزارت بهداشت اعلام کرد که عمدی در کار است.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت که از همان ابتدا به جای تحقیق جدی به ارائه یک سری داده، بسنده کرده بود در همه مصاحبه‌ها اعلام کرد که "چیز مهمی نیست" و همین چیز مهمی نیست آنقدر ادامه داشت تا اینکه برخی گزارش‌های تائید نشده خبر از فوت یک دانش آموز دارد و برخی دیگر هم علیرغم درمان و ترخیص شدن از بیمارستان دوباره با همان اعلائم در مراکز درمانی بستری شدند.

ماجرا آنقدر حساس و مهم شد که پای دستگاه قضا هم به میان آمد و، چون از ابتدا این مشکل در مدارس استان قم رخ داده بود، از این رو دادستان این استان وارد میدان شد و اینطور که محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه در خصوص ورود این قوه به مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم و برخی مدارس بروجرد می‌گوید: در این راستا دادستان قم به جد پیگیر است، البته تا این لحظه به نتیجه خاصی نرسیده‌اند.

او که این خبر را در یک نشست خبری و پیگیری سایر پرونده‌های استانی عنوان کرده بود توضیح بیشتری در این خصوص نداد و هنوز هم تاکنون نظر نهایی و قانع کننده‌ای از سوی نهاد‌های متولی داده نشده است.

چه کسانی و با چه اهدافی این کار را دنبال می‌کنند؟

یکی از موضوعاتی که از همان ابتدا دانش آموزان و مدیران مدارس مطرح کرده بودند استنشاق بوی گاز بود که ابتدا تصور این بود که این گاز، دی اکسید کربن است، اما این احتمال هم همان ابتدا رد شد و حالا مشاهدات دیگری مطرح شده و آن هم پرتاب شی گلوله‌ای به داخل مدارس و انتشار بویی شبیه بوی نعنا از آن شی است که استنشاق آن در کمترین زمان باعث بیحالی و حالت تهوع و در نهایت بیهوشی دانش آموزان می‌شود.

اینکه چه کسانی با چه هدفی این کار را می‌کنند هنوز در هاله‌ای از ابهام است، اما موضوعی مانند اینکه عده‌ای متعصب می‌خواهند مانع از تحصیل دختران شود بیش از پیش قدرت گرفته است و اسم گروهی به نام "هزاره گرا" مطرح شده که این موضوع هم از سوی هیچ مرجع قانونی رد یا تائید نشده است.

از سوی دیگر علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در مطلبی با عنوان "این تروریسم سازمان‌یافته است"، درباره مسمومیت عمدی دختران دانش‌آموزان در قم نوشت: طبق تفسیری حقوقی اقدام رخ‌داده می‌تواند مصداق واضح یک تروریسم سازمان‌یافته باشد. برای این مهم می‌توان به قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، مصوب بهمن‌ماه ۱۳۹۴ مراجعه کرد. هر نوع سم و آلودگی زیست‌محیطی که بتواند جان و سلامتی افراد را به خطر بیندازد، می‌تواند مصداق سلاح بیولوژیک یا میکروبی در این ماده باشد. آنچه در مدارس دخترانه قم و برخی شهر‌های دیگر رخ داده، بر اساس شواهد و همچنین سخنان معاون وزیر بهداشت به هیچ عنوان یک جرم معمولی نیست.

همه این تب و تاب‌ها و شکایت خانواده‌ها سبب شد که پای مجلسی‌ها هم به این موضوع کشانده شود و علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معاون وزیر بهداشت عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان دختر را در قم تایید کرد، گفت: طبق اخبار رسیده سم استفاده شده از سموم جنگی نیست که خطر بالایی داشته باشد، اما همین که اراده و فکر پلیدی پشت ماجرا بوده که بچه‌های این سرزمین به خصوص دختران گلمان را از آموزش بازدارند، خطر مهمی است و خبر بسیار بدی محسوب می‌شود باید تلاش کنیم تا ریشه‌ها را پیدا کنیم.

از سوی دیگر معاون وزیر بهداشت هم گفته که مشخص شده افرادی دوست دارند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شود. وقتی چنین چیزی مشخص شده چرا اطلاعات بیشتر به جامعه داده نمی‌شود؟ بار‌ها دیده‌ایم مجرمان جرایم به مراتب سبک‌تر بار‌ها در تلویزیون به نمایش درمی‌آیند و درباره آن‌ها اطلاعات به مردم داده می‌شود. چرا در این باره اطلاعات بیشتری ارایه نشده؟ خلاصه مطلب اینکه به گواه قوانین موجود ما با یک تروریسم بهداشتی مواجه هستیم و هیچ نام دیگری جز این بر فعل رخ‌داده نمی‌توان گذاشت.

ادامه دار شدن ماجرای مسمومیت دانش آموزان و حساسیت خانواده‌ها از یک سو و خواسته مدعی العموم با احتمال عمدی بودن این اتفاق از سویدیگر کار را برای دستگاه‌ها به ویژه قوای سه گانه سخت‌تر کرده و حالا مردم منتظر یک پاسخ منطقی و پیدان کردن مقصران این حوادث هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی