رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

پروژه کشف حیات با یک صخره مریخی

به اعتقاد جامعه علمی، صخره مریخی یکی از بزرگترین اکتشافات علمی بود که هرگز به نتیجه نرسید، ولی با این وجود، آن سنگ به جستجوی ناسا برای یافتن حیات که هنوز هم ادامه دارد، نیرو بخشید و پروژه‌های بی شماری را در این رابطه رقم زد.

۰۹:۴۳ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

پروژه کشف حیات با یک صخره مریخی

دیدارنیوز: در سال ۱۹۹۵، ناسا دچار مشکلات مالی شدید شد و به نظر می‌رسید که پروژه جستجو برای حیات فراتر از زمین ممکن است با مشکل مواجه شود. وسلی هانترس، معاون وقت ناسا در علوم فضایی می‌گوید: سپس معجزه‌ای به نام ALH۸۴۰۰۱ رخ داد که باعث جلب توجه عمومی به کاری که ما انجام می‌دادیم، شد.

توده‌ای به اندازه سیب زمینی از سنگ سبز مایل به خاکستری ۴ میلیارد ساله مریخ به نام ALH۸۴۰۰۱ حدود ۱۳ هزار سال پیش به زمین سقوط کرد.

محققان آن را در منطقه آلن هیلز قطب جنوب در یک سفر شکار شهاب سنگ در سال ۱۹۸۴ یافته و به آزمایشگاه پردازش شهاب سنگ مرکز فضایی جانسون (JSC) بردند، جایی که منشا مریخی این سنگ تقریبا یک دهه بعد و در سال ۱۹۹۳ کشف شد.

به گفته دانشمندان، ALH۸۴۰۰۱ فقط یک شهاب سنگ مریخی نیست. این سنگ شامل مواد معدنی کربناته است، مواد معدنی که بر روی زمین می‌توانند به دلیل حیات تشکیل شوند. در زیر میکروسکوپ الکترونی، ساختار‌های کوچک موجود در کربنات‌ها مانند تصاویری از نانوباکتری‌ها به نظر می‌رسند که در ذخایر معدنی چشمه‌های آب گرم روی زمین مدفون شده اند. این کربنات‌ها به تنهایی برای اثبات چیزی کافی نبودند، اما نشان می‌دهد که ALH۸۴۰۰۱ ممکن است بسیار فراتر از یک سنگ فضایی دیگر باشد. بنابراین، در سال ۱۹۹۴، یک تیم به رهبری مرکز فضایی جانسون بی سر و صدا دست به کار شدند و نگاه دقیق تری به شهاب سنگ داشتند.

دو سال بعد، در سال ۱۹۹۶ ناسا اعلام کرد که محققان معتقدند ALH۸۴۰۰۱ حاوی آثاری از حیات میکروبی باستانی از مریخ است. ناگهان، پروژه جستجو برای حیات در سیارات دوباره آغاز شد. در همان روز، رئیس جمهور وقت بیل کلینتون قول داد که ناسا قدرت فکری و قدرت تکنولوژیکی خود را برای جست و جوی شواهد بیشتر از حیات در مریخ قرار خواهد داد.

در این رابطه، جیمی فاستر (Jamie Foster) اختر زیست شناس از دانشگاه فلوریدا می‌گوید: در اوایل مشخص بود که مطالعه این شهاب سنگ دارای خطرات مالی است. او به یاد می‌آورد که اندکی پس از آن که ALH۸۴۰۰۱ در سرفصل اخبار قرار گرفت، تماسی از سوی رئیس شعبه برنامه‌های فضایی دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید دریافت کرد و به همین دلیل بود که بسیاری از مأموریت‌های علمی فضایی ناسا با عنوان درک منشأ، توزیع و آینده حیات در جهان متحد شد؛ بنابراین ALH۸۴۰۰۱ به عنوان انگیزه‌ای برای بودجه جدید، مطرح شد و ناسا بودجه مأموریت‌های جدید سیاره یابی فراخورشیدی از جمله تلسکوپ فضایی نسل بعدی که در نهایت به تلسکوپ فضایی جیمز وب تغییر نام داد را راه اندازی و تامین مالی کرد. همچنین بودجه‌ای را برای برنامه جدیدی در توسعه فناوری‌های اکتشاف منظومه شمسی در نظر گرفت و بودجه را برای آن افزایش داد که بخشی از آن ماموریتی است که امروز مریخ نورد Perseverance انجام می‌دهد.

اما ALH۸۴۰۰۱ تنها کشف دهه ۱۹۹۰ نبود که علاقه به جستجوی حیات را دوباره برانگیخت. هابل در سال ۱۹۹۰ شروع به ارسال تصاویر خیره کننده از فضا کرد. اولین سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۹۲ پیدا شد و پرواز کاوشگر گالیله از قمر اروپا در سال ۱۹۹۶ نشان داد که ماه یخی می‌تواند دربرگیرنده یک اقیانوس باشد.

جامعه علمی معتقد است: صخره مریخی یکی از بزرگترین اکتشافات علمی بود که هرگز به نتیجه نرسید، ولی با این وجود، آن سنگ به جستجوی ناسا برای یافتن حیات که هنوز هم ادامه دارد، نیرو بخشید و پروژه‌های بی شماری را در این رابطه رقم زد.

منبع:سیناپرس