تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

سازمان غذا و دارو: هیچ نگرانی در تامین دارو نداریم

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه نگرانی برای تامین دارو نداریم، گفت: بیش از ۶۰ درصد اقلام دارویی بیش از ۶ ماه موجودی مناسبی دارند.

کد خبر: ۱۴۵۳۶۶
۰۹:۰۳ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱

نگرانی برای تامین دارو نداریم

دیدارنیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ذخایر دارویی کشور در مقایسه با سه ماه گذشته در وضعیت پایداری قرار دارد، به طوریکه بیش از ۶۰ درصد اقلام دارویی بیش از ۶ ماه موجودی مناسبی دارند.

سید حیدر محمدی در اجلاس معاونان غذا و دارو سراسر کشور که در یزد برگزار شد، اظهار داشت: جلسات خوبی در خصوص بودجه دارو در کمیسیون تلفیق برگزار شد و ادامه برنامه‌ریزی‌ها به صحن مجلس منوط است که خوشبختانه اکثر بند‌های پیشنهادی وزارت بهداشت تصویب شده است.

وی افزود: در بند «واو» بودجه دارو به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شده بود، قیمت‌گذاری دارو به شورای عالی بیمه سلامت واگذار شود که موضوع خطرناکی بود و اگر قیمت‌گذاری از سازمان غذا و دارو خارج و به شورای عالی بیمه داده می‌شد، عملا قیمت‌گذاری انجام نمی‌شد و نتایج آن به صورت کمبود‌های دارویی مشهود می‌شد؛ چراکه شورای عالی بیمه ساختار پیچیده‌ای دارد و شاید هر سه چهار ماه یکبار جلسه‌ای تشکیل شود و اینکه اگر اقلام دارویی و تجهیزات در آنجا مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن به تصویب هیئت وزیران برسد، پروسه طولانی می‌شد.

وی یکی از چالش‌ها در حوزه کمبود دارو را تامین نقدینگی شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، بخشی از نقدینگی از طریق تسهیلات بانکی تامین شد و برای تامین مابقی نیز رایزنی‌ها انجام شده، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در تلاش هستیم ۴ درصد اقلام دارویی که موجودی آن‌ها کمتر از یک ماه است را به سه ماه افزایش دهیم. بخشی از کمبود آنتی بیوتیک خوراکی هم به وسیله واردات جبران شد و در حال حاضر ذخیره خوبی تا پایان سال و فصل بهار سال آینده داریم.

افزایش ۴ برابری تامین داروی بیهوشی/ تولید داروی بیهوشی برای اولین بار

وی با اشاره به چهار برابر شدن میزان تامین دارو‌های بیهوشی گفت: افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی و افزایش عمل‌های جراحی از دلایل افزایش مصرف این داروهاست. دارو باید به صورت منطقی توسط پزشکان تجویز شود تا مصرف نیز منطقی باشد.

محمدی از تولید تعدادی داروی بیهوشی برای اولین بار در کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: بر این اساس، دغدغه در حوزه کمبود دارویی برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه طی دو ماه و نیم گذشته ماهانه به صورت میانگین ۲۰ میلیون سرم در بازار توزیع شده است، عنوان کرد: با این وجود هنوز سرم در برخی مراکز خصوصی به‌صورت کنترل شده، توزیع می‌شود. همچنین در گذشته میزان تامین ماهانه پروپوفول ۲۰۰ هزار عدد بود، اما در حاضر این عدد به ۸۰۰ هزار رسیده که البته هنوز نیاز بازار برطرف نشده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ نگرانی در تامین دارو نداریم و پیش بینی می‌کنیم ذخایر دارویی تا پایان سال چندین برابر شود و مردم در تامین دارو آسوده خاطر باشند.

رونمایی از دارو‌های شیمی‌درمانی و انکولوژی تولید داخل

معاون وزیر بهداشت وضعیت دارو‌های شیمی درمانی و انکولوژی را مناسب عنوان کرد و ادامه داد: اکثر دارو‌های این بیماران تولید داخل هستند و در هفته آینده نیز از تعداد زیادی از دارو‌هایی که در یک ماه گذشته تولید شده اند، رونمایی خواهد شد.

ارائه آمار مصرف دارو‌ها به‌صورت مستند

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آمار مصرف انواع دارو‌ها از سوی سازمان به‌صورت مستند براساس داشبورد اطلاعاتی سامانه تیتک اعلام می‌شود، گفت: میزان مصرف سرم و دارو‌هایی مثل پروپوفول بالاست، همچنین مصرف دارو‌هایی مانند آموکسی سیلین ۳ برابر، آزیترومایسین ۱۰ برابر و کواموکسی کلاو نسبت به اول سال ۲۰ برابر شده است.

به گفته محمدی دارو‌هایی مانند سرم سدیم کلراید، دیفن‌هیدرامین و دگزامتازون در صدر دارو‌های تجویزی پزشکان بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی