تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
بالا آمدن آب دریاها «حکم اعدام» بسیاری از ملل جهان است

جنگ بر سر منابع آب شیرین با گرمایش زمین؛ خطر برای بنگلادش، چین، هند و هلند

گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره بالاآمدن آب دریا‌ها تا پایان قرن هشدار داد و گفت که شتاب چنین پدیده‌ای بزودی ماهیت وجودی کشورهایی چون بنگلادش، چین، هند و هلند را به چالش می‌کشد.

کد خبر: ۱۴۵۳۱۳
۱۸:۱۲ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱

جنگ بر سر منابع آب شیرین با گرمایش زمین؛ خطر برای بنگلادش، چین، هند و هلند

دیدارنیوز: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه به جهانیان درباره بالاآمدن آب دریا‌ها تا پایان قرن هشدار داد.

وی گفت که سطح آب دریا‌های جهان از سال ۱۹۰۰ میلادی با سرعت فزاینده‌ای در حال بالاآمدن است. به گفته دبیرکل سازمان ملل شتاب چنین پدیده‌ای بزودی ماهیت وجودی کشورهایی چون بنگلادش، چین، هند و هلند را به چالش می‌کشد.

به گفته آنتونیو گوترش زندگی دست کم ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت کره خاکی با بالاآمدن آب دریا‌ها به خطر نابودی می‌افتد.

دبیرکل پرتغالی سازمان ملل متحد در سخنان خود با هشدار به کشور‌های صنعتی اعلام کرد که «حتی اگر گرم شدن زمین بطور معجزه آسایی به تنها ۱.۵ درجه افزایش دما تا پایان قرن محدود شود بازهم بالاآمدن آب دریا‌ها مهم‌ترین خطر روی کره زمین خواهد بود.»

گوترش که در نخستین جلسه شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «تهدیدات علیه صلح جهانی» صحبت می‌کرد، از اصطلاح «بالاآمدن آب دریاها» به «صدور حکم اعدام برخی از ملتها» یاد کرد و تاکید کرد که «گرم شدن زمین برای کشور‌های ضعیف و در حال توسعه که سهم ناچیزی در تغییرات اقلیمی داشته اند بیشترین ضرر‌ها را همراه خواهد داشت و می‌تواند برای همیشه این ملت‌ها و فرهنگ آن‌ها را نابود کند.»

به گفته دبیرکل سازمان ملل به جز جزیره‌های کوچک در سراسر کره زمین کلان شهرهایی، چون «قاهره، لاگوس، ماپوتو، بانکوک، داکا، جاکارتا، بمبئی، شانگهای، کپنهاگ، لندن، لس آنجلس، نیویورک، بوئنوس آیرس با خطر نابودی مواجه خواهند شد و سانتیاگو در معرض ویرانی و محوشدن کامل قرارخواهند گرفت.»

آنتونیو گوترش که در یک سال و نیم گذشته بار‌ها درباره تغییرات اقلیمی به حکام در سراسر جهان هشدار داده است در بخش دیگری از سخنرانی اش گفت: «در صورت افزایش دمای ۲ درجه سانتیگرادی دما، افزایش سطح دریا‌ها دو برابر و با هر افزایش بیشتری به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.»

دبیرکل پرتغالی سازمان ملل متحد می‌گوید در ۱۲۳ سال اخیر «سطح آب دریا‌ها بطور متوسط چندین برابر بیشتر از سه هزار سال پیش از آن بالارفته و دمای آب اقیانوس‌ها در یک قرن و بیست و سال گذشته نسبت به یازده هزار سال قبل تصاعدی افزایش دارد.»

گزارش‌های دانشمندان و محققان سازمان ملل نشان می‌دهد که اگر گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد تا پایان قرن جاری برسد، میانگین سطح آب دریا‌ها در ۲۰۰۰ سال آینده حدود ۲ تا ۳ متر افزایش خواهد یافت.

با افزایش ۲ درجه سانتیگرادی، دریا‌ها می‌توانند تا ۶ متر بالا بیایند و با افزایش ۵ درجه سانتیگرادی، سطح آب دریا‌ها از ۲۲ متر هم تجاوز خواهد کرد و شاید بتوان که آنروز را می‌توان «آخرالزمان» نامید. گوترش می‌گوید با تدابیر فعلی و عدم اجرای درست پروتکل‌های سازمان ملل محققان پیش بینی می‌کنند که دمای هوا تا پایان قرن دست کم ۲.۸ درجه سانتی گراد افزایش داشته باشد و در این صورت به جز مرگ و مهاجرت میلیون‌ها نفر، بازماندگان نیز بر سر منابع آب شیرین جنگ می‌کنند و نهایتا نمی‌توان تصوری جز پایان تمدن بشری را به انتظار نشست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی