تیتر امروز

زنان گریان مراسم تشییع پیکر رییس جمهور
حاشیه‌های مراسم بدرقه پیکر مرحوم ابراهیم رئیسی؛ خیابان‌های فرعی منتهی به دانشگاه تهران

زنان گریان مراسم تشییع پیکر رییس جمهور

گزارش میدانی و حاشیه نویسی متفاوت خبرنگار دیدارنیوز از مراسم تشییع پیکر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و دیگر جانباختگان سانحه بالگرد، را بخوانید.
مراسم تشییع رئیس‌جمهور/ ادای احترام سران کشورها به شهید رئیسی/ تصاویری از محل دفن +ویدیو
حضور مقامات خارجی در تهران پس از سقوط دردناک بالگرد در آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

مراسم تشییع رئیس‌جمهور/ ادای احترام سران کشورها به شهید رئیسی/ تصاویری از محل دفن +ویدیو

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...

تولید بتن مقاوم به سرما و زلزله در همدان

گروهی از فعالان عرصه علمی در همدان تلاش کردند بتنی تهیه کنند تا استحکام بیشتری نسبت به نمونه‌های موجود در بازار داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۴۳۸۳
۱۷:۳۷ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱

تولید بتن مقاوم به سرما و زلزله در همدان

 

دیدارنیوز: سیمای نامناسب سازه‌های بتنی یکی از معضلاتی است که چهره شهر را نازیبا می‌کند. سالانه میلیارد‌ها تومان در شهرداری‌ها برای جدول‌کشی معابر و ساخت انواع سازه‌های بتنی استفاده می‌شود، اما کیفیت این بتن‌ها به گونه‌ایست که در شهر‌های سردسیر مانند همدان، با گذشت یک یا دو زمستان باید شاهد ترک‌خوردگی این سازه‌ها و پوسته پوسته شدن رنگشان باشیم.

با شرایط موجود، سازه‌های بتنی که قرار بوده با استفاده از آن‌ها به چشم‌نواز شدن شهر کمک شود، باعث تحمیل هزینه‌های سنگین برای تغییر مداوم آن‌ها می‌شوند به همین علت گروهی از فعالان عرصه علمی در همدان تلاش کردند بتنی تهیه کنند تا استحکام بیشتری نسبت به نمونه‌های موجود در بازار داشته باشد.

وحید مرکزی‌مقدم، مسئول تیم تحقیقاتی بتن C ۶۴۰۰ با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا پیرامون بتنی که توسط این گروه تولید شده، توضیح داد: یکی از معضلات شهر همدان و مناطق سردسیر، یخبندان و تنش حرارتی است که باعث می‌شود سازه‌های بتنی، ماندگاری کمتری داشته باشند و همین مسأله منجر می‌شود تا هزینه سنگینی به شهرداری‌ها برای ساخت و جایگزینی این سازه‌ها به ویژه جداول معابر شهری تحمیل شود.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان سالانه ۵۰ میلیارد تومان در بحث جدول هزینه می‌کند، ادامه داد: همین مسأله باعث شد تا همراه با یک تیم چهار نفره و بهره‌گیری از نظر اساتید این حوزه به دنبال تولید بتنی باشیم که مقاومت خمشی و فشاری بالا و نفوذپذیری کمتری نسبت به نمونه‌های موجود در بازار داشته باشد.

مرکزی‌مقدم با بیان اینکه بتن C ۶۴۰۰ از نوع بتن‌های سبک است، مطرح کرد: در ساخت بتن سبک یا پرسی، از آب کمتری استفاده می‌شود بنابراین جذب آب کمتری دارد همچنین مقاومت فشاری آن نیز کمتر است. اگر مقاومت فشاری بالا برود، نفوذپذیری نیز افزایش می‌یابد، اما ما محصولی تولید کردیم که با بالا رفتن مقاومت، نفوذپذیری نیز بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های بتن C ۶۴۰۰ بالاتر از حد استاندارد است، تصریح کرد: آزمایش‌های هفت روزه و ۲۸ روزه‌ای که انجام دادیم نشان می‌دهد بتن C ۶۴۰۰ از نظر مقاومت خمشی ۱۰.۸ درصد مقاومت بیشتر، از نظر مقاومت فشاری ۱۹ درصد مقاومت بیشتر و از نظر نفوذپذیری ۲۱ درصد نفوذپذیری کمتری نسبت به نمونه‌های موجود در بازار دارد و همین مسأله باعث شده تا در حوادث غیرمترقبه مانند زلزله نیز کارساز باشد.

مسئول این تیم تحقیقاتی با بیان اینکه برای افزایش مقاومت خمشی این محصول، از الیاف و مواد نانو استفاده کردیم، ادامه داد: پشم پروپیلن با قطر دو نانومتر در این بتن استفاده شده که وقتی مقاومت خمشی آن را بالا می‌برد از طرفی نوعی الیاف فولادی دو سر قلاب در بتن C ۶۴۰۰ وجود دارد که بتن معمولی را تبدیل به بتن مسلح کرده و مقاومت آن را افزایش می‌دهد همچنین آب را به جهت مسأله نفوذپذیری به وسیله الکترومغناطیس، قلیایی کردیم که هیچ هزینه خاصی ندارد و نزدیک به صفر است.

تولید بتنی مقاوم به سرما و حوادثی، چون زلزله در همدان

وی در رابطه با تغییرات بتن C ۶۴۰۰ نسبت به سایر نمونه‌ها، اظهار کرد: بتن مانند یک موجود زنده است و اگر ترتیب اختلاط مواد، درجه حرارت و نوع آب تغییر کند، نوع بتن نیز متفاوت خواهد شد. در دنیا مطالعات زیادی در حوزه بتن انجام شده، اما اطلاعی نداریم که طرح ما نمونه خارجی دارد یا نه و الگوبرداری نکردیم، اما در ایران نخستین‌بار است که چنین کاری انجام شده است.

وی با اشاره به پروسه هشت‌ماهه فعالیت پروژه ساخت بتن C ۶۴۰۰، گفت: بتن ساخته شده در این طرح فعلاً تجاری‌سازی نشده و در جایی از آن استفاده نکردند، اما قرار است توسط شهرداری همدان تا قبل از سال ۱۴۰۲ به عنوان پایلوت مورد استفاده قرار گیرد همچنین ممکن است تصمیم تیم بر این باشد تا قسمتی از دانش ساخت این بتن را در اختیار شهرداری همدان قرار دهیم چراکه شهرداری زیرساخت استفاده از این طرح را دارد و می‌تواند تولیدکننده و مصرف‌کننده این پروژه باشد.

مرکزی‌مقدم در رابطه با هزینه بتن C ۶۴۰۰ نسبت به سایر نمونه‌ها بیان کرد: در دنیا با هزینه‌های زیاد به راحتی می‌توان مقاومت بتن را بالا برد و از مواد فوق روان‌کننده، سنگدانه و سیمان خاصی استفاده کرد، اما طرح ما علاوه بر توجیه علمی، توجیه اقتصادی دارد و با هزینه بسیار جزئی، مقاومت بتن را بیشتر کردیم.

وی با اشاره به عدم ثبت اختراع این پروژه، اضافه کرد: این پروژه، اختراع و ابتکار نیست بلکه بهبود روش است بنابراین پروژه ما را ثبت نمی‌کنند و می‌گویند چیز جدیدی اختراع نکردید و بدون محصول شما هم بتن وجود داشته است.

مسئول این تیم تحقیقاتی در رابطه با اشتغالزایی این پروژه، مطرح کرد: در مرحله اول، امکان اشتغال ۱۰ نفر در این پروژه فراهم است و زمانی که پروژه به تولید انبوه برسد، اشتغالزایی آن نیز بیشتر خواهد شد. علت اینکه امکان تولید انبوه از ابتدا وجود ندارد این است که دستگاه‌های مورد نیاز، بار مالی سنگینی دارد البته می‌توانیم از سرمایه‌گذار هم استفاده کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی