تیتر امروز

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.
مناظره دیدار در برنامه "زاویه" با موضوع بررسی حوادث اخیر/ قسمت دوم+ فیلم

احمد بخارایی: جامعه دو قطبی شده است/ابوالقاسم رئوفیان: به رسانه ملی نقد دارم

"زاویه" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در قالب مناظره برگزار می‌شود و قرار است با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف، موضوعات و معضلات اجتماعی بررسی و برای آن راهکار پیدا کنیم.

کد خبر: ۱۴۲۵۳۱
۱۶:۰۸ - ۰۵ دی ۱۴۰۱

احمد بخارایی: جامعه دو قطبی شده است/ابوالقاسم رئوفیان: به رسانه ملی نقد دارم

 

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: در اولین برنامه "زاویه" دو مهمان حضور یافتند، دکتر احمد بخارایی استاد دانشگاه و جامعه شناس و ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین و بررسی چرایی بروز حوادث اخیر مهمترین محور این مناظره بود.

در قسمت اول مناظره در برنامه "زاویه" احمد بخارایی چند موضوع مهم را مطرح کرد که یکی از این موضوع‌ها پیش بینی شرایط کنونی است و تحلیل او این بود که مسیری که جامعه می‌رود سرازیری است یعنی از فروپاشی اجتماعی به فروپاشی سیاسی می‌رسد.

به گفته این جامعه شناس تلاطم‌های اجتماعی تا یک حدی قابل تدوام است یعنی اینکه یک جامعه مدت مدیدی نمی‌تواند در بستر فروپاشی اجتماعی بغلطد و نکته قابل تامل اینجاست که ما در حال حاضر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم با بحران جدی روبرو هستیم.

همچنین ابوالقاسم رئوفیان هم به اولین دامنه اعتراضات در سال ۱۳۷۸ که با انتشار سند محرمانه در روزنامه سلام منتشر شد اشاره کرد و گفت: انتشار آن اسناد با هدف نفی جمهوری اسلامی منتشر شد بعد از آن هم اعتراضات دیگری در سال‌های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ داشتیم و در نهایت ۱۴۰۱ که همه این‌ها معلول علت یا عوامل متعددی هستند.

او نظرات دیگری هم داشت و گفت: فاصله نسل‌های قدیم با نسل جدید آنقدر زیاد است که هیچ نقطه اشتراکی بین آنها وجود ندارد، آن‌ها در دنیای متولد شدند که لپ تاپ و اینترنت و فضای مجازی سرو کار دارند.

رئوفیان: مطالبه گری حق مسلم مردم است

در بخش دوم این مناظره که در لینک زیر می‌بینید؛ رئوفیان نظری مخالف بخارایی درباره عملکرد رسانه ملی دارد و می‌گوید: دکتر بخارایی معتقد است که رسانه‌ها مخاطب ندارند، اگر رسانه مخاطب ندارد ما اینجا چه کار می‌کنیم، البته من از رسانه ملی دفاع نمی‌کنم و حتی به آن هم نقد دارم، اما اگر عده‌ای این رسانه را دنبال نمی‌کنند در مقابل عده‌ای هم هستند که برای این رسانه جان می‌دهند.

 

 

احمد بخارایی هم توضیح داد که بستگی دارد تعریف مان از مخاطب چه باشد، همین که عده‌ای رسانه ملی را قبول دارند و آن را تماشا می‌کنند و عده‌ای هم آن را قبول ندارند، یعنی اینکه جامعه دو قطبی است.

اما رئوفیان همچنان این نگاه را رد می‌کند و می‌گوید: من قبول ندارم که جامعه دو قطبی شده است و این اعتقاد شخصی شماست و اینکه بیان می‌کنید همه مخالف رسانه ملی هستند، منطقی نیست.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در بخش دیگری از این مناظره به این نکته اشاره دارد که آزادی و اعتراض حق مسلم مردم است مخصوصا در یک نظامی که ماهیت آن اسلامی است و در تعریف دیگر آزادی که بعضی‌ها برایش جان می‌دهند هدف نیست بلکه آزادی راه رسیدن به هدف است هدف متعالی که باید برای این هدف ارزشمند جان داد.

او در تعریف دیگری از آزادی می‌گوید که آزادی یعنی تسلیم شدن در برابر فرامین الهی و انجام معروفات و اگر غیر از این باشد آن آزادی معنایی ندارد، این موضوع بار‌ها در قرآن هم آمده و به آسانی قابل فهم است و نیاز به تفسیر هم ندارد.

رئوفیان این را تاکید می‌کند که مطالبه گری حق مسلم است و ما معتقدیم اعتراض با اغتشاش و آتش زدن اموال عمومی فرق دارد.

بخارایی: جدایی طلبی کردستانی‌ها برچسب است

اما احمد بخارایی معتقد است: مطالبه گری سطوح مختلف دارد و مهم است که این مطالبه گری در ایران باشد یا سوئیس، زیرا مطالبه گری در شرایط متفاوت ابعاد و طول و عمق مختلف دارد و وقتی اعتراض‌ها چهره خشونت به خود می‌گیرد خشونت نظام سیاسی بیشتر عیان می‌شود.

او این را هم اضافه می‌کند که وقتی نیروی گارد با لباس و باتوم و چهره خشن در مقابل مردم ظاهر می‌شود، فرد معترض هم چاره‌ای جز دفاع از خود ندارد، اما به غلط اسم این را اغتشاش می‌گذارند.

این جامعه شناس طرح موضوع جدایی طلبی استان‌ها مانند کردستان را یک برچسب ناحق دانست و تاکید کرد: اعتراض مردم این استان محصول برخورد حاکمیت با کولبران و کشته شدن دختر کرد است.

بخارایی این را هم گفت که مردم کردستان به دنبال حق‌هایی مانند حق کار و زندگی هستند و کشتن کولبران و اهانت به آن‌ها منطقی نیست و در نهایت اگر شرایط کشور به همین منوال پیش رود معلوم نیست ۶ ماه دیگر چه اتفاقی می‌افتد و همه این‌ها به دلیل ضعف مدیریت در حاکمیت است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی