تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
رئیس سازمان اطلاعات اوکراین خبر داد

چشم روسیه به موشک‌های ایران!

کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات اوکراین به یک روزنامه آمریکایی گفته که روسیه علاوه بر پهپاد‌های انتحاری، به موشک‌های ایرانی هم چشم دوخته است.

کد خبر: ۱۴۲۴۳۳
۰۸:۴۵ - ۰۴ دی ۱۴۰۱

اوکراین: روسیه به موشک‌های ایرانی چشم دوخته است

دیدارنیوز: کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات اوکراین در مصاحبه‌ای درباره روابط روسیه با ایران و بلاروس و تاثیر آن بر وضعیت جنگ در اوکراین هشدار داد.

او به روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفت که روسیه با وجود اینکه صد‌ها پهپاد انتحاری از نوع شاهد را از ایران خریداری کرده، ولی همچنان سعی دارد تا با ارائه مشوق‌هایی ایران را ترغیب کند تا به تامین پهپادی خود ادامه داده و علاوه بر این‌ها، موشک‌های خود را نیز در اختیار مسکو قرار دهد.

بودانوف روز جمعه ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ در این مصاحبه گفت که روسیه از ماه اکتبر تا کنون در فواصل زمانی یک هفته‌ای تا ده روزه با موشک و پهپاد به زیرساخت‌های انرژی اوکراین حمله کرده است که به طور میانگین در هر رگبار ۷۵ موشک استفاده کرده است.

چشم روسیه به موشک‌های ایران و احتیاط تهران

وی اضافه کرد که پهپاد‌ها عمدتاً توسط ایران تامین شده‌اند و روسیه برای تکمیل زرادخانه موشکی خود نیز روی تهران حساب باز کرده است.

بودانوف با تشریح پیوند ژئوپلیتیکی که بین روسیه و ایران در جریان جنگ در اوکراین پدیدار شده است، گفت: برای متقاعد کردن ایران برای ادامه این حمایت‌های نظامی، روسیه قول ارائه دانش علمی و فنی در حوزه صنایع نظامی ایران را داده است.

او می‌افزاید که فعلا این حمایت‌ها [در حد همین پهپادها]محدود است؛ چرا که ایران تاکنون در زمینه انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه امتناع کرده است، ولی مقامات اوکراینی قبلاً بار‌ها نسبت به آن هشدار داده بودند.

بودانوف گفت: «ایران برای انجام این کار [ارسال موشک به روسیه]عجله نمی‌کند، خب دلایل آن هم معلوم است، چرا که به محض شلیک اولین موشک از سوی روسیه [به سمت اوکراین]، فشار تحریم‌ها بر ایران افزایش خواهد یافت».

تعداد و پهپاد‌های خریداری شده از ایران همراه با بسته‌بندی و قیمت

بودانوف در مورد شکل و نحوه ارسال پهپاد‌های ساخت ایران نیز اظهار نظر کرد و گفت که بر اساس قراردادی که در تابستان منعقد شده است، روسیه ۱۷۰۰ پهپاد انتحاری شاهد را از ایران خریداری کرد.

به گفته وی، روسیه تاکنون حدود ۵۴۰ پهپاد را در حملات خط مقدم و در حمله به نیروگاه‌ها، دکل‌های خطوط انتقال و پست‌های برق شلیک کرده است.

بیشتر این پهپاد‌ها قبل از رسیدن به اهدافشان سرنگون شده‌اند.

بودانوف گفت که در ایران هزینه ساخت هر پهپاد حدود ۷ هزار دلار است، هرچند مشخص نیست که ایران واقعاً چه مقدار از روسیه برای این تسلیحات طلب کرده است.

بودانوف گفت که محموله‌های پهپادی به صورت قطعات جدا از هم تحویل روسیه شده‌اند.

تحرکات جدید روسیه در بلاروس و احتمال شروع حملات از جبهه‌های جدید

رئیس مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی اوکراین همچنین به نقش بلاروس نیز اشاره کرد و گفت که هفته‌ها است که روسیه پایگاه‌های نظامی در بلاروس را با سرباز‌های خود تقویت کرده و نیروهایش را با قطار به این سو و آن سو برده است و در نتیجه این نگرانی را بودجود آورده که مبادا می‌خواهد حمله دومی را نیز از جبهه‌های شمالی به اوکراین ترتیب دهد.

بودانوف گفت در حالی که تهدید تهاجم مجدد روسیه از مرز شمالی اوکراین با بلاروس قریب الوقوع نیست، اما هنوز نمی‌توان امکان عملی شدن آن را رد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی