تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

نماینده مجلس: سیاست بد تیم اقتصادی دولت کشور را به تورم رسانده است

علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه بانک‌ها منابع مردم را جمع می‌کنند و به آن‌ها هیچ تسهیلاتی نمی‌دهند، گفت: مردم امروز پول‌شان را برای خرید دلار و سکه می‌دهند. آقای بانک مرکزی شما باید برای این‌ها برنامه داشته باشید. مردم می‌خواهند برای یک بنگاه تولیدی وام بگیرند، اما بانک مرکزی قفل کرده است و می‌گوید من به شما تسهیلات نمی‌دهم. سیاست بد تیم اقتصادی دولت مخصوصا بانک مرکزی، کشور را به تورم رسانده است.

کد خبر: ۱۴۲۲۴۶
۱۱:۰۳ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱

نماینده مجلس: سیاست بد تیم اقتصادی دولت کشور را به تورم رسانده است

دیدارنیوز: یک نماینده مجلس گفت: بانک‌ها همه رها شده‌اند، منابع مردم را جمع می‌کنند و به آن‌ها هیچ تسهیلاتی نمی‌دهند، در خدمت تولید نیستند. برای تولید تسهیلات نمی‌دهند و تمام تسهیلات بانکی به نفع سفته بازی در کشور رفته است.

علی بابایی کارنامی، درباره افزایش قیمت دلار و طلا و اینکه گفته می‌شود نوسانات ارزی ترمیم دوباره حقوق‌ها را عملا بی‌اثر کرده است، گفت: افزایش ۵۷ درصدی حقوق‌ها برای دولت باید افتخار باشد، چراکه بعد از انقلاب تنها وقتی که چنین کاری انجام شد، در این دولت و مجلس بوده است و این جزو افتخارات مجلس و دولت است که در طول تاریخ ثبت خواهد شد؛ چه بخواهیم بگوییم و چه نخواهیم بگوییم. در طول تاریخ بعد از انقلاب تاکنون مشاهده نکرده بودیم بازنشستگان کشوری افزایش حدودی ۴۰ درصد حقوق داشته باشند و یا کف‌اش ۵۷ درصد باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که بحث تورم فقط مختص کارگران نیست و امروز برای کل جامعه این بحث مطرح است، عنوان کرد: نقد بزرگی که نسبت به تورم در کشور داریم، نسبت به بانک مرکزی است. شنیدم رئیس بانک مرکزی در یک مصاحبه تورم‌های اخیر کشور را گردن افزایش حقوق‌ها انداخته‌اند! واقعا ریشه تورم در کشور در بحث افزایش مزد کارگران بوده است؟ این چه استدلالی است که رئیس بانک مرکزی انجام داده‌؟ بانک مرکزی سواد ندارد؟ بر اساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و ارکان رسمی ممکلت؛ اثر تورمی افزایش دستمزد‌های سال جاری ۴ الی ۵ درصد بوده است درحالی که تورم بعضاً از ۴۰ تا ۶۰ درصد است. چگونه بررسی کرده‌اند؟ این سازوکار بانک مرکزی و سیاست‌های اقتصادی دولت است که کشور را به اینجا رسانده است.

وی با اشاره به این‌که الحمدالله در صندوق ارزی ما بالای ۱۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم، خاطرنشان کرد: بانک‌ها همه رها شده‌اند، منابع مردم را جمع می‌کنند و به آن‌ها هیچ تسهیلاتی نمی‌دهند، در خدمت تولید نیستند. برای تولید تسهیلات نمی‌دهند و تمام تسهیلات بانکی به نفع سفته بازی در کشور رفته است.

بابایی کارنامی افزود: مردم امروز پول‌شان را برای خرید دلار و سکه می‌دهند. آقای بانک مرکزی شما باید برای این‌ها برنامه داشته باشید. مردم می‌خواهند برای یک بنگاه تولیدی وام بگیرند، اما بانک مرکزی قفل کرده است و می‌گوید من به شما تسهیلات نمی‌دهم. سیاست بد تیم اقتصادی دولت مخصوصا بانک مرکزی، کشور را به تورم رسانده است.

وی درخصوص این‌که بار‌ها مجلس درباره معیشت و اقتصاد مردم با دولتی‌ها جلسات غیرعلنی و علنی برگزار کرد و امروز باتوجه به شرایطی که کشور دارد چگونه اقدام خواهد کرد، آیا ابزاری در دست دارد که سروسامانی به اوضاع بدهد، گفت: حتما باید ورود کنیم. اگر مشاهده کنیم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نمی‌توانند ظرف یک ماه مشکلات را حل کنند، نمایندگان درخواست استیضاح و سوال خواهند کرد و ابزار‌های جدی خودشان را به کار می‌گیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که مجلس راهکار‌های خودش را دارد، باید به حرف مجلس گوش کنند و فقط حرف خودشان را نزنند، بیان کرد: مسئولان حرف احساسی نزنند. به اصول اقتصادی کشور و دنیا پایبند باشند. به طور نمونه همین کشور بغل دست ما «روسیه» امروز تحریم است و تحریم‌های بدتر از ما را دارد؛ تحریم داخلی دارد، تحریم بین‌المللی و اروپایی دارد، تحریم‌های منطقه‌ای و کشور‌های منطقه را دارد، اما قدرت پولی این کشور بعد از تحریم چند درصد افزایش پیدا کرده است، بالاخره باید به تجربیات این کشور‌ها نگاه کرد این‌که بانک مرکزی این کشور چه کاری انجام داده که ارزش پول ملی‌شان رشد داشته و تورم کنترل شده است، ما هم فقط نباید حرف بزنیم.

وی عنوان کرد: بانک‌های خصوصی امروز چه می‌کنند؟ ما یک ساختاری در کشور به نام بانک خصوصی داریم و این تورم‌ها نشأت گرفته از این بانک‌ها است چراکه نه تنها تسهیلات به مردم نمی‌دهند بلکه پول را به سمت سفته بازی و جریان‌های مافیای خودرو و طلا می‌برند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی