تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

واردات خودرو؛ الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برداشته شد!

هیات دولت در جهت تسهیل واردات خودرو مصوبه‌ای ارائه کرده است که بر مبنای آن، با پیشنهاد وزارت صمت و تصویب هیأت دولت، خودرو‌های وارداتی با استاندارد یورو۶ یا یورو ۵ EEV از رعایت استاندارد روز اروپا معاف و واردات خودرو تسهیل شد.

کد خبر: ۱۴۱۴۴۵
۱۹:۱۲ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

واردات خودرو؛ الزام رعایت استاندارهای روز اروپا برداشته شد!

دیدارنیوز: هیات وزیران با اصلاح آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها، الزام خودرو‌های وارداتی با استاندارد یورو ۶ یا یورو ۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین‌نامه را حذف کردند.

اصلاح تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حذف الزام خودرو‌های وارداتی با استاندارد یورو ۶ یا یورو ۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا به هیات وزیران ارائه شده بود، در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته (۹ آذرماه) که به ریاست رئیس جمهور کشور بود، به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه و با توجه به نوع سوخت توزیع شده در جایگاه‌های سوخت برای خودرو‌های سواری (یورو ۴) و زمانبر بودن و هزینه بر بودن عرضه سوخت یورو (۶) در جایگاه‌های سراسر کشور که سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده شده و همچنین موجب اختلال در فرآیند واردات خودرو خواهد شد، هیات وزیران پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اصلاح آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها را به تصویب رساند.

صبح امروز این اصلاحیه انجام شده است و به موجب آن، تبصره ۳ ماده ۴ آیین نامه مذکور مبنی بر الزام خودرو‌های وارداتی با استاندارد یورو ۶ یا یورو ۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه حذف شده است.

تسهیل واردات خودرو

گفتنی است: طبق آنچه که وزارت صنعت، معدن و تجارت، امروز (یکشنبه) اعلام کرده، در نشست روز چهارشنبه هفته گذشته، هیات دولت که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، پیشنهاد اصلاح اصلاحیه ماده (۴) آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) به تصویب رسیده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه پیشنهادی، با توجه به آغاز فرآیند اجرایی واردات خودرو‌های سواری و الزام واردکنندگان به رعایت سطح آلایندگی یورو که فرآیند واردات خودرو را با اختلال مواجه کرده بود، خواستار حذف تبصره ۳ ماده) مصوبه اسفند ماه سال ۱۴۰۰ هیات وزیران شد.

در این پیشنهاد آمده بود: "با توجه به عدم عرضه سوخت مناسب یورو ۶ در جایگاه‌های سراسر کشور و نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تولید این سوخت، علاوه بر زمان‌بر بودن اجرای آن در سراسر کشور، عملاً واردات خودرو‌هایی با سطح آلایندگی یورو ۶ سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده می‌شود، زیرا سوخت توزیع شده در جایگاه‌های سوخت کشور غالباً در سطح یورو است؛ لذا ضروری است اجباری شدن سطح آلایندگی یورو ۶، پس از تدارک سوخت مناسب در کشور صورت پذیرد."

همچنین ذکر شده است که "باتوجه به اینکه استاندارد یورو ۶ در بسیاری از خودرو‌های سواری وارداتی بر اساس سامانه پاشش سوخت مستقیم (GDI) حاصل شده و ترکیبات آروماتیک موجود در سوخت بسیاری از جایگاه‌های کشور (که عملاً در سطح ۴ است)، سبب صدمه جدی به سامانه پاشش سوخت می‌شود، لذا اجباری کردن این سطح از استاندارد، تنها باعث نارضایتی مشتریان این گروه از خودرو‌ها به‌واسطه از بین رفتن سامانه سوخت رسانی خواهد شد. "

وزارت صمت در بخش دیگر از پیشنهاد خود اعلام کرده است: "نتایج آزمایش‌های انجام شده بر روی بررسی سطح آلایندگی خودرو‌های وارداتی با استاندارد یورو ۶ و سوخت داخلی نشان می‌دهد که این خودرو‌ها با مصرف سوخت داخلی حتی قادر به دریافت تأییدیه الزامات یورو ۵ نخواهند بود، چراکه عملاً کالیبراسیون این خودرو‌ها بر اساس محدوده مشخصی از ویژگی‌های سوخت انجام شده که در صورت عدم تطابق، سوخت حتی الزامات یورو ۵ قابل دستیابی نخواهد بود. "

در پایان همچنین پیشنهاد شده است: با توجه به سطح بالای گوگرد در سوخت داخل کشور، کاتالیست خودرو از همان ابتدای عمر از بین رفته و منجر به ناکارآیی محصول در چرخه عمر محصول می‌شود؛ بنابراین وضعیت نامناسب‌تری از منظر آلایندگی حتی نسبت به استاندارد‌های جاری کشور حاصل می‌شود.

مجدد تکرار می‌شود که سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو به کشور، از رسیدن برخی مدل‌ها به پشت مرز و آغاز تبلیغات برای آن‌ها خبر داد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی