تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

سرنوشت حمام تاریخی پرحاشیه کرمانشاه چه می‌شود؟

حدود شش سال پیش بود که برای اولین بار طرح راه‌اندازی خانه خلاق صنایع دستی کرمانشاه تحت نظر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و با همکاری میراث فرهنگی استان مطرح شد.

کد خبر: ۱۴۱۳۷۷
۱۸:۰۶ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

سرنوشت حمام تاریخی پرحاشیه کرمانشاه چه می‌شود؟

 

دیدارنیوز: باتوجه به تاکید یونیدو مبنی بر لزوم راه‌اندازی خانه‌های خلاق صنایع دستی در فضا‌ها و بنا‌های تاریخی، مقرر شد که این مرکز در کرمانشاه در محل حمام حاج شهباز خان راه‌اندازی شود.

حمام حاج شهباز خان، حمامی قدیمی در دل بازار سنتی شهر کرمانشاه است که به مانند سایر اجزاء بازار به مرور زمان دچار فرسودگی شده، برای همین میراث فرهنگی استان اقدامات مرمتی را با صرف حدود یک میلیارد تومان روی آن انجام داد و قدم‌های بعدی برای راه‌اندازی این مرکز برداشته شد.

سرانجام مسئولان میراث فرهنگی استان از افتتاح این پروژه به عنوان اولین خانه خلاق صنایع دستی کشور در دهه فجر ۱۳۹۸ خبر دادند، اما دهه فجر آمد و خبری از افتتاح این مرکز نشد.

خانه خلاق صنایع دستی کرمانشاه در حالی که هنوز، اما و اگر‌های زیادی درمورد آن وجود داشت و مشخص نبود که آیا آماده بهره‌برداری است یا خیر، بهار سال ۱۳۹۹ با حضور ویدئوکنفرانسی علی اصغر مونسان و مسئولان استانی افتتاح شد.

بعد‌ها مشخص شد که این افتتاح بیشتر یک افتتاح نمایشی بوده و مشکلات ساختاری زیادی در حمام حاج شهبازخان وجود دارد که اجازه نمی‌دهد به این زودی‌ها کارش را آغاز کند.

و، اما در نهایت خبر رسید که صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی حمام حاج شهبازخان را طی مزایده‌ای به یک سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کرده، به این شرط که رویای تبدیل شدن این بنا به خانه خلاق صنایع دستی را تحقق ببخشد.

مدتی از واگذاری بنا به سرمایه گذار بخش خصوصی نگذشته بود که این بار خبر رسید که حمام حاج شهباز خان مالک بخش خصوصی پیدا کرده و جلوی روند واگذاری را گرفته است.

و، اما حالا حدود یک سالی از شرایط بلاتکلیف حمام حاج شهباز خان کرمانشاه می‌گذرد، بنایی ارزشمند که با توجه به موقعیت خاص آن و قرار گرفتن در دل بازار ۲۰۰ ساله کرمانشاه، می‌تواند نقشی مهم در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان ایفا کند که تاکنون اینگونه نشده است.

برای جویا شدن از آخرین وضعیت این بنا به سراغ رئیس میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه رفتیم که حسین‌خانی در این رابطه به ایسنا گفت: تا حدود دو دهه پیش حمام حاج شهباز خان مخروبه‌ای بود که طی این سال‌ها میراث فرهنگی طی چند مرحله با اختصاص اعتبار مورد نیاز آن را مرمت و بازسازی کرد.

وی تصریح کرد: تنها دو دانگ از شش دانگ این بنا در مالکیت میراث فرهنگی بود و مابقی بنا مالک بخش خصوصی داشت که طی سال‌هایی که میراث فرهنگی آن را مرمت می‌کرد، خبری از آن‌ها نبود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه بااشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تبدیل این بنا به خانه خلاق صنایع دستی، اعلام کرد: طی چندسال گذشته مشکلاتی پیش روی این طرح وجود داشت که مانع از اجرایی شدن آن شده بود، سرانجام صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی تصمیم گرفت تا آن را از طریق مزایده به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار کند، به این شرط که پروژه خانه خلاق صنایع دستی را در آن اجرایی کند.

وی ادامه داد: پس از واگذاری بنا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مالکین بخش خصوصی آن با اطلاع از این مسئله، حکم قضایی را برای راکد ماندن فرآیند واگذاری گرفتند، به همین دلیل این بنا فعلا بلاتکلیف مانده است.

خانی با بیان اینکه حدود هشت میلیارد تومان اعتبار برای تملک سهم مالک بخش خصوصی از این بنا در نظر گرفته شده، اعلام کرد: فرآیند تملک این حمام توسط میراث فرهنگی در دست اقدام است تا پس از آن این بنا را از بلاتکلیفی خارج کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی