تیتر امروز

قانونی که
گزارش دیدار از وضعیت مستمر هوای آلوده تهران

قانونی که "پاک" شد/ منتظر شاخص‌های جدید باشید!

در حالیکه شهردار تهران همچنان اصرار دارد که مسئولیتی در برابر آلودگی هوای تهران ندارد؛ وزیر آموزش پرورش هم از تغییر شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس خبر می‌دهد و وزیر کشور نیز. باید منتظر تصمیم‌های...

کلید تغذیه سالم برای زنان میانسال

بنابر بررسی‌های انجام شده، مشخص شده است که زنان به علت شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجه بیشتری به تغذیه خود دارند تا بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

کد خبر: ۱۴۱۲۸۱
۱۴:۱۶ - ۱۰ آذر ۱۴۰۱

کلید تغذیه سالم برای زنان میانسال

 

دیدرارنیوز: در بسیاری از موارد با مراقبت‌های تغذیه‌ای پیشگیرانه و به موقع می‌توان عوامل خطر تغذیه‌ای را محدود و از بیماری‌های غیرواگیر شایع در زنان پیشگیری کرد یا آن را به تعویق انداخت.

در زنان به علت تغییرات هورمونی ماهانه، تغییراتی در تخمدان‌ها و رحم ایجاد می‌شود که این اعضاء را برای باروری تخمک آماده می‌کند. در این شرایط تغییراتی در خلق و خو و وضعیت عمومی آن‌ها نیز ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علامت‌های این دوران عبارت است از هیجان، افسردگی، تغییرات خلق، خستگی، افزایش وزن، درد سینه، گرفتگی‌های عضلانی و درد پشت که از هفت الی ۱۰ روز پیش از قائدگی شروع شده و تا زمان قائدگی افزایش پیدا می‌کند. بهبود وضعیت تغذیه و کاهش استرس می‌تواند به کم شدن علائم کمک کند.

در سنین آخر میانسالی نیز زنان نیاز به توجهات خاص تغذیه‌ای دارند. به علت افت هورمون استروژن که به میزان ۶۰ درصد در حدود ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد، علائمی مانند گرگرفتگی بروز می‌کند و کاهش توده استخوانی و ... از عوارض این دوره است. بر این اساس مصرف غذا‌های بر پایه گیاهی که حاوی فیبر محلول و فیتواستروژن‌ها هستند از جمله غلات کامل مانند نان‌های سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌ها، حبوبات، سویا برای کنترل علائم منوپوز (یائسگی) توصیه می‌شود.

همچنین مصرف منابع کلسیم و ویتامین D، ویتامین k، منیزیم برای حفاظت از سلامت استخوان ضروری است. بیماری قلبی، سرطان و سکته از بیماری‌های شایعی هستند که در زنان منجر به مرگ می‌شوند. همچنین افزایش وزن و مصرف غذا‌های چرب عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه هستند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در نهایت داشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی (حاوی ریز مغذی‌ها به میزان کافی) و کم چرب کلید تغذیه سالم برای زنان میانسال است. همچنین فعالیت بدنی با تاکید بر ورزش‌های هوازی، استقامتی و تمرینات تحمل کننده وزن، نقش محافظتی برای استخوان، قلب و عروق و روان دارد. توجه داشته باشید که ورزش باید متناسب با وضعیت قلب و عروق فرد باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی