حوادث اخیر بهانهای شد تا دیدار در سلسله گفتگوهایی با جامعه شناسان و استادان دانشگاه در قالب برنامهای به نام "اصل ۲۷" این اتفاقات را واکاوی و راه حلهایی برای برون رفت از آن بیابد؛ هشتمین میهمان این برنامه دکتر مهدی منتظر قائم، استاد ارتباطات و جامعه شناس بود.
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دکتر مهدی منتظر قائم، جامعه شناس و استاد ارتباطات است و تخصص او در حوزه ارتباطات سبب شد گفتگوی ما درباره حوادث اخیر علاوه بر تحلیل شرایط موجود از بعد جامعه شناسی به این سمت هم برود که چرا خبرنگارانی که میخواهند رسالت کاری خود را درست انجام دهند باید گرفتار حبس و زندان شوند.
او در ابتدای صحبت هایش به این موضوع اشاره کرد که ملت رشد نمیکند مگر اینکه از بحرانها برای مدیریت اینده درس بگیرد و در نهایت عبور از بحران جامعه را قویتر و شهروندان را اثرگذارتر میکند از این رو لازم است ما به سمتی برویم که جامعه قوی داشته باشیم.
بخش اول این گفتگو را اینجا و در سایت آپارات ببینید.
نخستین سوال مطرح شده در این گفتگو این بود که خواسته جامعه در شرایط کنونی چیست و منتظر قائم با بیان اینکه باید بین خواستهها و اغتشاش فرق قایل شویم روی این نکته تاکید داشت که بخش عمدهای از جامعه در قالب قشر خاموش قرار دارند و ما به درستی نمیدانیم خواسته آنها چیست و تنها چیزی که از خواستهها میدانیم همین صدایی است که امروز میشنویم.
تحلیل مهم دیگر این استاد دانشگاه درباره حوادث اخیر بروز پدیدهای به نام رفتارهای هیجانی است و او در توضیح بیشتر میگوید: ما قبل از اینکه بسیاری از حرفها و نظریهها را ببینیم و بشنویم زود در مقام قضاوت و داوری قرار میگیریم و همین موضوع سبب شده که معنای گفتگو از نگاه مردم و صاحبان قدرت و تفکر متفاوت باشد.
از نگاه منتظر قائم، اتفاقی که از دو ماه گذشته در کشور در حال رخ دادن است به دلیل وجود پیشرانههای قبلی و عدم پاسخگویی مسئولان و حاکمیت و دولت بوده و فوت ناگوار مهسا امینی و واکنش نادرست به آن کشور را با یک بحران روبرو کرد.
به اعتقاد این جامعه شناس با اینکه پدیده گشت ارشاد بازوی امر به معروف و نهی از منکر است، اما در مدت زمان کوتاهی این پدیده از اولویت مردم خارج شد و به مساله اصلی تفاوت بین حجاب و عفاف رسید که جامعه عفاف را میخواهد، اما حجاب را نه یعنی به تعبیر دیگر حجاب اختیاری اصل حجاب را زیر سوال برد.
منتظر قائم اذعان دارد که در حال حاضر درصدی از زنان چادری، مانتویی با حجاب و مانتویی با حجاب، بی حجاب شده اند و این تعارض مساله حجاب را به سرعت تحت تاثیر قرار داد.