تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

قسمت اول/ روحانیت در خلق شرایط کنونی کشور شریک است/ حوزه باید پاسخگو باشد + ویدئو

حجت الاسلام ناصر نقویان در گفتگو تفصیلی خود با دیدارنیوز به نقش روحانیت در ایجاد شرایط کنونی کشور پرداخته و معتقد است، حوزه علمیه و کلا روحانیت شیعه باید نسبت به آن مسئولیت بپذیرد.

کد خبر: ۱۴۱۱۰۷
۱۳:۲۸ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

قسمت اول/ روحانیت در خلق شرایط کنونی کشور شریک و مقصر است + ویدئو

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: دختری کرد، اهل شهرستان سقز استان کردستان به همراه خانواده خود تصمیم می‌گیرند، ایام باقی مانده تعطیلات تابستانی خود را به دیگر شهر‌ها و استان‌های ایران سفر کند، چند روزی را در استان‌های شمالی سپری می‌کنند و بعد به تهران می‌آیند. مهسا در گشت و گذار خود می‌خواهد سفر با مترو را هم تجربه کند. اما ایستگاه مترو حقانی مبدا اتفاقاتی پیش‌بینی نشده در تاریخ ایران می‌شود. گشت ارشاد که زیر نظر نهادی به نام ستاد امر به معروف و نهی از منکر کار می‌کند و بازوی اجرایی آن نیروی انتظامی (فراجا) است، تشخیص می‌دهد که حجاب این خانم نامناسب است.

گشت ارشاد این دختر کرد را سالم می‌برد و چند روز بعد در بیمارستان کسری جسد بی جانش را به خانواده تحویل می‌دهد. با بالا گرفتن داستان و اعتراضات فراگیر در ایران مسئولان دست به کار می‌شوند و آنچه گفته می‌شود، برای مردم قانع کننده نیست و با شعار زن، زندگی آزادی، بیش از ۷۰ روز در خیابان‌ها، پشت‌بام‌ها و به طرق دیگر ضمن مخالفت با حجاب اجباری، گستره مطالبات خود را بیشتر می‌کنند.

مردم ایران در شعار‌های خود از حقوق زن، حقوق بشر، آزادی پوشش و دیگر مطالبات فرهنگی پا را فراتر گذاشته و پیکان اعتراض خود را به سمت نهاد رهبری و روحانیت شیعه نشانه می‌روند. معترضین تنها به شعار دادن قانع نمی‌شوند و با «عمامه پرانی»، اعتراض خود را به نهاد روحانیت شیعه نشان می‌دهند، کنشی که البته با انتقادات زیادی هم همراه شد.

در خصوص اعتراضاتی که از اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، سخن بسیار و ابعاد آن گسترده است و در یک برنامه خبری نمی‌توان همه آن را بررسی کرد. اما در این رابطه که چرا معترضان این بار، روحانیت را نشانه رفته‌اند و در شعار‌های خود بار‌ها از کلمه "آخوند" استفاده کرده‌اند، بهتر دیدیم با یک روحانی نام‌آشنا به گفتگو بنشینیم.

دیدارنیوز از حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان، کارشناس مسائل مذهبی و دبیر پیشین هیات عالی گزینش کشور دعوت به عمل آورد. پرسش‌های زیادی در رابطه با نقش روحانیت شیعه در خلق شرایط کنونی و آنچه نباید می‌کردند و اینکه در آینده چگونه می‌توانند جایگاه تاریخی از دست رفته خود را بازیابند، وجود دارد که بخشی از آن در این گفتگو مطرح شد.

در بخش اول، نقویان به طور کلی نقش روحانیت در قوانین، عملکرد و اقدامات درست و غلط در جمهوری اسلامی ایران را زیاد می‌داند و به همین دلیل معتقد است، اگر کارنامه نظام در بخش‌هایی خوب بوده، روحانیت در آن سهم دارد و هر آنچه از نقص، بدکارکردی و ناکارآمدی وجود دارد نیز روحانیت در به وجود آمدن آن شریک و مقصر است.

او کسی در نظام جمهوری اسلامی را مصون و معاف از پاسخگویی نمی‌داند و دلیل تمرکز معترضان بر روحانیت را نقش آن‌ها در ایجاد شرایط کنونی کشور می‌داند. این برنامه در دو قسمت منتشر می‌شود.

 

قسمت اول ویدئو مصاحبه دیدارنیوز با ناصر نقویان را اینجا ببینید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی