تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...

بلوچستان؛ پایتخت چای ترش ایران

محمدرضا سیدحسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این استان رتبه نخست تولید چای ترش کشور را به خود اختصاص داده، گفت: برداشت چای ترش از سطح ۸۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی جنوب استان سیستان و بلوچستان آغاز شد و برداشت این محصول تا پایان آذرماه ادامه دارد.

کد خبر: ۱۴۰۴۲۳
۱۱:۲۸ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱

بلوچستان؛ پایتخت چای ترش ایران

دیدارنیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این استان رتبه نخست تولید چای ترش کشور را به خود اختصاص داده، گفت: برداشت چای ترش از سطح ۸۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان آغاز شده و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

گیاه چای ترش برای نخستین بار در کشور در شهرستان دلگان از توابع منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان کشت شد که ویژگی‌هایی از جمله نیاز به آب کم و قابلیت کشت در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر، بازار مطلوب و سودآوری محصول و موجب شد کشت آن تثبیت شود.

چای ترش با نام محلی "مکی" محصولی زراعی با ثمردهی بسیار بالا و یکی از باصرفه‌ترین محصولات زراعی است که ارزش غذایی و دارویی بالایی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، کلسترول خون، قند خون، بیماری‌های گوارشی و بیماری افسردگی از آن استفاده می‌شود و توانسته مشتریان زیادی را به خود جذب کند به نحوی که در سه دهه اخیر جای خود را بین محصولات صادراتی باز کرده و علاوه بر بازار‌های داخلی به کشور‌های خارجی نیز صادر می‌شود.

سیدمحمدرضا سیدحسینی، اظهار داشت: برداشت چای ترش از سطح ۸۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی جنوب استان سیستان و بلوچستان آغاز شد و برداشت این محصول تا پایان آذرماه ادامه دارد و دو هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بیان اینکه شهرستان‌های دلگان، نیکشهر، ایرانشهر و فنوج عمده مناطق کشت چای در استان محسوب می‌شوند، افزود: بیش‌از ۹۰ درصد چای ترش استان در شهرستان دلگان تولید می‌شود.

وی گفت: هر هکتار مزارع چای ترش سیستان و بلوچستان ۸۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود و با این وجود پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۴۰ تن چای ترش در این استان تولید و به بازار عرضه شود.

سیدحسینی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید چای ترش را در کشور به خود اختصاص داده، گفت: چای ترش یا چای مالمیر خواص بی‌نظیر دارد که باعث شده که همواره این گیاه مورد توجه واقع شود. ترشی موجود در چای ترش به دلیل وجود ویتامین C است و همین موضوع سبب می‌شود تا خاصیت ضد سرماخوردگی پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان افزود: چای ترش دارای خواص داروئی است؛ این گیاه حاوی مقادیر آنتوسیانین در کاسبرگ‌های خود است که موجب کاهش فشار خون می‌شود. این ماده خاصیت ضدسرطانی نیز دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای ترش ضد چربی خون هستند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی