تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

ترکیه تولیدکننده گاز می‌شود

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به افتتاح خط لوله گاز طبیعی در استان قسطمونی گفت میدان گازی دریای سیاه طبق برنامه در سال آینده میلادی راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر: ۱۴۰۳۵۳
۱۲:۴۷ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

ترکیه تولیدکننده گاز می‌شود

دیدارنیوز: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفت میدان گازی دریای سیاه طبق آنچه قبلاً قول داده‌شده بود در سال آینده میلادی راه‌اندازی می‌شود. کار اتصال این میدان به زیرساخت‌های ملی تسریع شده‌است.

به نقل از دیلی صباح، اردوغان با اشاره به افتتاح خط لوله گاز طبیعی در استان قسطمونی گفت حفاری در ۹ چاه از ۱۰ چاه موجود در فاز اول بستر میدان گازی ساکاریا تکمیل‌شده است.

وی اظهار داشت: «امیدواریم بهره‌برداری از این گاز در سال آینده آغاز شود».

ترکیه در ۲۰۲۰ در سواحل شمالی خود گاز کشف کرد. حجم این اکتشاف گازی ۵۴۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده‌شده است.

اردوغان گفت یک پایگاه انرژی در ساکاریا ساخته‌شده که تبدیل به یک بازار شاخص برای گاز طبیعی با احتساب عرضه داخلی خواهد شد. وی در سخنان خود اشاره‌ای به روسیه نکرد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در هفته‌های اخیر بار‌ها از ساخته شدن یک قطب گاز طبیعی در ترکیه خبر داده و پیش‌بینی کرده بسیاری از مشتریان اروپایی در این بازار حضور خواهند داشت.

اردوغان قبلاً گفته بود مقامات انرژی روسیه و ترکیه با همکاری هم بهترین منطقه را برای ساخت این مرکز توزیع گاز تعیین می‌کنند. وی منطقه تریس ترکیه را که با یونان و بلغارستان هم‌مرز است، بهترین نقطه اعلام کرده بود.

زیرساخت‌های وسیع گاز طبیعی ترکیه نه‌تن‌ها امنیت انرژی داخلی بلکه امنیت انرژی اروپا را هم تامین می‌کنند. اتحادیه اروپا که قبلاً برای تامین ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود وابسته به روسیه بود، به‌دنبال دور شدن از این کشور به‌خاطر حمله به اوکراین است. یکی از راه‌های ارسال گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله گاز طبیعی ترک استریم است که ۲ خط انتقال دارد. ظرفیت کلی این خط لوله به ۳۱.۵ میلیارد مترمکعب می‌رسد، یعنی ظرفیت هر کدام از خطوط انتقال گاز آن ۱۵.۷۵ میلیارد مترمکعب است. یک خط، گاز را به ترکیه می‌برد و خط دیگر به اروپا. این خط لوله از سواحل روسیه آغاز شده و با طی کردن ۹۳۰ کیلومتر در دریای سیاه به منطقه تریس ترکیه می‌رسد.

خط لوله بلواستریم یک راه انتقال دیگر گاز روسیه به ترکیه با ظرفیت ۱۶ میلیارد مترمکعب در سال است. این خط لوله بخشی از زیرساخت‌هایی است که به ترکیه برای تبدیل شدن به یک قطب توزیع گاز کمک می‌کند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی