تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اوکراین مستندات استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ را در اختیار ما قرار دهد

امیرعبداللهیان: به روسیه پهپاد دادیم، اما موشک نه!

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان درباره موضوع بحث‌برانگیز ارسال پهپاد به روسیه گفت: مایلم تاکید کنم، هیاهویی که برخی از کشور‌های غربی راه انداختند که جمهوری اسلامی ایران موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، بحث موشک کاملا غلط و بحث پهپاد درست است.

کد خبر: ۱۳۹۸۱۹
۱۱:۲۳ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱

امیرعبداللهیان: به روسیه پهپاد دادیم، اما موشک نه!

دیدارنیوز: وزیر خارجه کشورمان گفت: بر ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی تلاش کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که بایدن اعلام کرد که قرار است ایران را آزاد کند پاسخ شما به این اظهارات چیست، گفت: آقای بایدن روز گذشته پاسخ صحبت‌های خود را از رئیس‌جمهور دریافت کرد و بلافاصله بعد از صحبت‌های نسنجیده او، این موضوع را اصلاح کردند و اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی ندارد البته بر ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی تلاش کند.

وی افزود: بار‌ها در مذاکرات هسته‌ای هم این موضوع با صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما صادقانه و صریح و برای حل مشکل نیست بلکه همواره اهداف پنهانی را برای پیگیری منافع خودشان دنبال می‌کنند و به فکر ملت‌ها در منطقه نیستند.

وزیر خارجه در ادامه گفت: برای ما کاملا روشن است که در دو دهه گذشته، آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان و بقیه کشور‌ها چه اقدامی انجام دادند. آن‌ها این نیت را داشتند از مدت‌ها پیش گفته بودند پلن بی را دنبال می‌کنند. آنچه ملت عزیز ما در چهل و چند روز گذشته شاهد بودند همه پلن بی بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند که بحمدالله با حضور ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال ارزیابی شما در این نشست بین همکاری ایران و روسیه چه خواهد بود گفت: هدف اصلی از برگزاری نشست گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد که با حضور ۱۸ مقام معاونان وزیر عضو منشور در تهران برگزار می‌شود، این است که در خصوص یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های غیرعادلانه برخی کنشگران غربی به جامعه جهانی ارائه کند و مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و روابط متقابل است.

وی تصریح کرد: من مایلم تاکید کنم، هیاهویی که برخی از کشور‌های غربی راه انداختند که جمهوری اسلامی ایران موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، بحث موشک کاملا غلط و بحث پهپاد درست است.

امیرعبدالهیان گفت: ما ماه‌ها قبل از آغاز جنگ اوکراین، پهپاد‌هایی به روسیه دادیم. ما با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم، هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در این جنگ استفاده کرده در اختیار ما قرار دهد. چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیأت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور اروپایی رفت. اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور نیافت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: علت آن این بود که آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی به طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند که در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران تحریم را به واسطه پهپاد اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید. اما بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته با همکارم وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روز‌های آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آن‌ها مورد توجه ماست.

وی ادامه داد: البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود. موضع ما در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است و در این مسیر جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس جمهور و هم وزیر خارجه بوده و همچنان به این تلاش‌ها تا توققف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص گفتگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفتند که پیام شما را در خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روز‌های آینده ارائه می‌دهیم. ما منتظر دریافت پاسخ هستیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی