تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
اطلاعات ژنتیکی ایرانیان نباید از کشور خارج شود

عین‌اللهی: دشمن در تمام جنگ‌ها علیه ما شکست خورد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: دشمن در تمام جنگ‌ها علیه ما شکست خورد و تنها در جنگ جمعیت با سوءاستفاده از سهل‌انگاری ما موفق شد نرخ باروری در ایران را از عدد ۴ به عدد یک برساند که ادامه این روند فاجعه‌آمیز خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۹۶۷۲
۱۷:۵۵ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱

عین‌اللهی: اطلاعات ژنتیکی ایرانیان نباید از کشور خارج شود

دیدارنیوز: وزیر بهداشت گفت: نباید بگذاریم به راحتی محموله‌های ژنتیکی از ایران منتقل شود؛ زیرا ژن انسان در مقابله با بیماری‌ها نقش اساسی دارد و افزون بر آن اطلاعات ژنتیکی ایرانیان نباید مورد سوء استفاده دشمنان به‌ویژه رژیم غاصب صهیونیست قرار گیرد.

بهرام عین‌اللهی در همایش نکوداشت پدافند غیرعامل گفت: امروزه مهم‌ترین مساله ما در حوزه سلامت «سبک زندگی» است، زیرا علاوه بر نقش تعیین‌کننده‌ای که در سلامت جامعه دارد، مورد بیشترین حمله‌ها از سوی دشمن نیز هست.

وی با اشاره به این که همیشه گفته‌ایم پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: دو رکن مهم استحکام جامعه «سلامت» و «امنیت» است که دشمن از طریق سبک زندگی هر دو را نشانه گرفته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروزه زندگی بسیاری از جوانان در تلفن همراه خلاصه شده است و به جای این که ورزش، ارتباط با محیط و سبک زندگی سالم و با نشاط را نیز تجربه کنند، تمام اوقات آن‌ها در یک گوشی می‌گذرد.

عین‌اللهی گفت: در برنامه پزشک خانواده که از تکالیف ماست باید سبک زندگی سالم را دنبال کنیم؛ ضمن آن که سبک زندگی سالم پیشگیری از بیماری‌های روحی و بیماری‌های غیرواگیر را نیز شامل می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تمرین سبک زندگی سالم از مدارس اظهار کرد: انسان فقط نیاز‌های مادی ندارد بلکه نیاز‌های معنوی همچون ارتباط با خدا و سلامت معنوی از نیاز‌های اساسی اوست و باید با شناسایی به موقع تهدیدات، جامعه را در برابر آن‌ها واکسینه کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به این که ایران در تاریخ جنگ‌های زیادی را تجربه کرده، ولی در دفاع مقدس برای اولین بار جنگ شیمیایی را تجربه کردیم، گفت: دانشمندان ما ابتدا نمی‌دانستند باید چگونه با ادوات جنگی شیمیایی مقابله کنند، ولی الان به جایی رسیده ایم که پژوهش‌ها و مقالات دانشمندان ایرانی در این زمینه در دنیا مرجعیت علمی پیدا کرده است.

عین‌اللهی افزود: امروزه شکل جنگ‌ها تفاوت پیدا کرده و دامنه آن به جنگ‌های اقتصادی و رسانه‌ای کشیده شده است؛ بنابراین باید همان‌گونه که در تولید تجهیزات جنگ فیزیکی پیشرفت کرده‌ایم؛ در مقابله با این نوع جنگ‌های نوپدید نیز خود را مجهز و آماده کنیم.

وی ادامه داد: همه گیری کرونا نمونه موفقی از مقابله ما با یک ویروس جهانی در شرایط تحریم بود. من به رئیس سازمان بهداشت جهانی در ژنو گفتم شما که می‌گویید داروی ایران تحریم نیست، راه انتقال پول برای خرید دارو را به ما نشان دهید. وقتی تمام بانک‌های دنیا مارا تحریم کرده اند که نمی‌توان دارو و تجهیزات سلامت خرید.

وزیر بهداشت یادآور شد: ما میلیون‌ها دلار برای عضویت در کوواکس پرداختیم که هم در تهیه واکسن‌ها در دنیا مشارکت داشته باشیم و هم در مواقع ضروری به ما واکسن بدهند، اما دیدیم که در کرونا پول واکسن را گرفتند، اما هیچ واکسنی ندادند.

عین‌اللهی تصریح کرد: زمانی که به وزارت بهداشت آمدم، فقط ۱۸ میلیون واکسن به گروه‌های پرخطر تزریق شده بود و روزانه ۵۰ هزار بیمار کرونایی، ۲۰ هزار بستری، ۸ هزار بیمار پرخطر و بیش از ۷۰۰ جانباخته داشتیم.

وی با اعلام این که مرگ و میر کرونا از ابتدا تا آذر ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲۲ هزار نفر بود و از آن زمان تاکنون به ۱۲ هزار رسیده است، گفت: دانشمندان ما با همت خودشان واکسن تهیه کرده‌اند و اکنون ۶ شرکت تولیدی واکسن با انواع پلتفرم‌ها داریم که می‌توانند بعد از این برای هر ویروسی واکسن بسازند. این تجربه باید برای سایر تهدیدات نیز الگو قرار گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اهمیت توجه به بیوتروریسم گفت: آزمایشگاه‌ها، وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح ما باید آمادگی مقابله با بیوتروریسم را داشته باشند. درباره پدیده کرونا هنوز این سؤال وجود دارد که چگونه به وجود آمد و چرا فردی مثل ترامپ بعد از ابتلا به کرونا به سرعت درمان شد

عین‌اللهی افزود: مبحث دیگر در پدافند غیرعامل مساله ژنتیک و ژنومیکس ایرانیان است. نباید بگذاریم به راحتی محموله‌های ژنتیکی از ایران منتقل شود؛ زیرا ژن انسان در مقابله با بیماری‌ها نقش اساسی دارد و افزون بر آن اطلاعات ژنتیکی ایرانیان نباید مورد سوء استفاده دشمنان به‌ویژه رژیم غاصب صهیونیست قرار گیرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مساله مهم دیگر مواد غذایی و صنعت غذاست. هر غذایی باید پیوست فرهنگی داشته باشند. امروزه مصرف فست فودها، غذا‌های پرچرب، پرنمک و پرکالری به‌ویژه در بین جوانان شیوع یافته است که اصلاح این سبک از تغذیه به ارتقای سلامت کمک می‌کند.

عین‌اللهی توجه دولت به تامین غذایی را در شرایط دشوار جهانی مورد اشاره قرار داد و گفت: پس از تامین غذا باید به فکر رفع آلودگی‌های آشکار و پنهان غذا‌ها و ارتقای کیفی آن‌ها باشیم. خوشبختانه در این زمینه آزمایشگاه‌های خوب و مجهزی داریم، اما باز هم جای کار وجود دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسأله دیگر ما جمعیت است. دشمن در تمام جنگ‌ها علیه ما شکست خورد و تنها در جنگ جمعیت با سوءاستفاده از سهل‌انگاری ما موفق شد نرخ باروری در ایران را از عدد ۴ به عدد یک برساند که ادامه این روند فاجعه‌آمیز خواهد بود.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: داشتن برنامه و پیوست فرهنگی برای اجرای قانون جوانی جمعیت ضروری است؛ چرا که فقط ۷ سال فرصت داریم از پنجره طلایی برای رشد جمعیت استفاده کنیم تا از سالخوردگی کشور در آینده جلوگیری شود.

وی افزود: خوشبختانه پس از تشکیل قرارگاه جمعیت در وزارت بهداشت تمام خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی در حوزه جمعیت صاحب برنامه شدند و بیمه‌ها نیز با پوشش درمان ناباروری و بیمه بانوان باردار گام‌های بلندی در جهت جوانی جمعیت برداشتند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مباحث مربوط به پدافند غیرعامل بسیار مهم است و باید در مقاطع ارشد و دکتری میان‌رشته‌ای پدافند غیرعامل ایجاد شود.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی