تیتر امروز

تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.

غرب با حمله اتمی احتمالی روسیه به اوکراین چه می‌کند؟

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چند روز پیش مدعی شد که «شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد اوکراینی‌ها به زودی از یک بمب کثیف» استفاده می‌کنند اما از نگاه مقامات غربی، ادعا‌های وزیر دفاع روسیه تنها «بهانه‌ای واهی» برای استفاده احتمالی از سلاح هسته‌ای است.

کد خبر: ۱۳۹۶۴۳
۱۱:۱۹ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱

غرب با حمله اتمی احتمالی روسیه به اوکراین چه می‌کند؟

دیدارنیوز: ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با افزایش آمار کشته شدگان در میان نظامیان روس و پیشروی نیرو‌های اوکراینی در شرق این کشور نگاهی به گزینه‌های به جز جنگ کلاسیک با اوکراین دارد. گزینه‌ای که کشور‌های غربی را به شدت نگران می‌کند: استفاده از بمب اتمی.

با مانور نظامی اخیر که رئیس جمهوری روسیه نیز در آن حضور یافت نگرانی از حمله به تاسیسات و نیروگاه‌های تامین انرژی اوکراین افزایش یافته و از سخنان برخی از فرماندهان ارتش روسیه مشخص است که گزینه حمله اتمی همچنان روی میز قرار دارد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چند روز پیش در اظهار نظری غیرمنتظره در گفتگو با چند تن از همتایان آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی خود مدعی شد که «شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد اوکراینی‌ها به زودی از یک بمب کثیف» استفاده می‌کنند.

به گفته وزیر دفاع روسیه، این «بمب‌های کثیف» صرفاً مواد منفجره بزرگی هستند که به مواد رادیواکتیو آلوده‌اند. به گفته ناتو و کشور‌های عضو این پیمان، ادعا‌های وزیر دفاع روسیه تنها «بهانه‌ای واهی» برای استفاده احتمالی از سلاح هسته‌ای است.

اما آیا اگر ولادیمیر پوتین به اندازه کافی از به سرانجام رساندن جنگ اوکراین ناامید شود و همزمان و به اندازه کافی، توسط راست افراطی روسیه برای استفاده از بمب اتمی مورد حمایت قرار گیرد، امکان دارد به فکر بمباران هسته‌ای اوکراین بیفتد؟ رئیس جمهوری روسیه بار‌ها در ماه‌های اخیر گفته است که از تمام ابزار‌های موجود از جمله سلاح‌های اتمی برای دفاع از خاک روسیه استفاده می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده یک ماه پیش، گفت که «پوتین جهان را بیش از هر زمان دیگری از زمان بحران موشکی کوبا به جنگ آخرالزمانی هسته‌ای نزدیک کرده است»

راه چاره اروپا و ایالات متحده چیست؟ در صورتی که روسیه به چنین گزینه‌ای فکر کند، اروپا و ایالات متحده چه راهی برای مقابله خواهند داشت؟

به گفته تحلیلگران اولین کاری که کشور‌های عضو ناتو می‌توانند انجام دهند فرا رفتن از روند‌های بی نتیجه نشست‌های «شورای امنیت سازمان ملل» و عبور از طرح وتوی احتمالی چین و خود روسیه است.

در همین راستا، باید عضویت روسیه از سازمان ملل سریعتر قطع شود و محدودیت‌ها تا جایی گسترش پیدا کنند که کشورهایی چون هند، ایران و چین نتوانند به مراودات تجاری و اقتصادی با روسیه ادامه دهند.

از طرف دیگر کشور‌های غربی می‌توانند نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه روسیه در اروپا و ایالات متحده را مسدود کنند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هم می‌تواند با همکاری اسرائیل، طرح گنبد آهنین را در آسمان اوکراین اجرایی کند تا موشک‌های احتمالی قدرت برخورد به خاک اوکراین را نداشته باشند.

همه این اقدامات باید اکنون به عنوان یک هشدار در مقابل دیدگان پوتین قرار گیرد تا او بهتر درک کند که واکنش به گزینه استفاده از سلاح‌های رادیواکتیو «سریع و مهیب» خواهد بود. همزمان، تحلیلگران نظامی بر این باورند که اروپا و ایالات متحده باید بتوانند به هر ترتیبی از «مقابله به مثل» در صورت حمله هسته‌ای روسیه خودداری کند. به گفته آنها، ناتو باید طرحی پیشگیرانه بریزد تا هیچگاه پوتین نتواند به یک حمله هسته‌ای حتی فکر کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی