تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
افاضات اضافه

چرا ما عوام جز زحمت و دردسر چیزی برای خواصمان نداریم؟

اینطور که پیداست عوام‌الملک در هفته گذشته فرصت بیشتری پیدا کرده تا در شبکات داخلی پیگیر فعالیت‌های خواص باشد و آمار جماعت دست‌اندرکار مملکت را دقیق داشته باشد.

کد خبر: ۱۳۹۴۳۳
۱۴:۴۰ - ۰۶ آبان ۱۴۰۱

افاضات اضافه

 

دیدارنیوز ـ عوام‌الملک:

جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱

رییس خواص‌الدوله تهران اعلام کرد که به زودی ۲ یا ۳ نقطه را در تهران برای برگزاری تجمعات معرفی خواهند کرد.‌ منظورش از این حرف را نمی‌فهمم. آن چیزی که اسمش تجمع است را معمولا عوام در هر نقطه از شهر برای حمایت از خواص باید بتوانند برگزار کنند. هر تجمعی غیر از آن هم به منزله اغتشاش است و باید جارو شود. البته شاید اگر برایش نقطه تعیین کنند با نقطه‌زن بتوان جارویش کرد و کار راحت‌تر باشد.‌ محمدمهدی، خواص‌الدوله امور فرهنگ اعلام کرد تعداد خبرنگاران‌ بازداشتی زیاد نیست‌. خیالم راحت شد. اگر تعداد خبرنگاران بازداشتی زیاد نباشد عیبی ندارد. به جایشان می‌شود یک عده دیگر را خبرنگار کرد.

شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱

کاظم، معاون خواص‌الرعایا اعلام کرد که به خاطر اغتشاشات، علیه آمریکا تشکیل پرونده شده است و ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی هم باید به فهرست افراد و گروه‌های تروریستی اضافه شوند. اقدامات درستی‌ست. مشکلات را حل می‌کند و واقعا شهر در امن و امان خواهد بود. فقط باید دقت کنند که آمریکا با فریبکاری، وکیلی خارج از فهرست وکلای مورد تایید خواص‌الرعایا را معرفی نکند. البته در مورد بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال کمی هم تعجب کردم. چون این‌ها قبلا به عنوان تروریست معرفی شده بودند. ابراهیم اعلام کرد در نیویورک و سمرقند یکی از خواسته‌هایشان این است که یکی از صنایع نظامی‌مان را به ایشان بفروشیم. اگر اسم این‌ها دستاورد و پیشرفت نیست پس چیست؟ ما در قدیم به ازای یک خال هندوی ترک شیرازی، سمرقند و بخارا را می‌بخشیدیم اما الان در سمرقند و نیویورک تجهیزات نظامی می‌فروشیم. گویا امروز در برلین عده‌ای جمع شده‌اند و تظاهرات کرده‌اند. هنوز نمی‌دانم جریان چیست. باید صبح شود تا در روشنی بفهمیم جریان از چه قرار بوده است.

یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱

صبح یکی از عوام بخشی از خبر دیروز تلویزیون بودجه‌بگیر را که من ندیده بودم برایم فرستاده بود. البته چون اینترنت بنا به صلاحدید خواص به روی عوام بسته شده است مگر آنکه فیلترشکن یا وی‌پی‌ان به شکل شانسی کار کند تا نزدیک غروب آن را ندیدم و از بقیه اخبار هم بی‌خبر ماندم. تلویزیون بودجه‌بگیر دیروز مثل همیشه رسالت خودش در اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام داده و گفته بود تظاهرات در آلمان نه تنها در برلین که در پنج شهر دیگر هم بوده و هزاران نفر به خاطر اعتراض به گرانی سوخت به خیابان آمده بودند. معلوم است وضع آلمان هم مثل آمریکا خراب شده و در آستانه فروپاشی‌ست چون در هر کشوری که چند هزار نفر به خیابان بیایند به این معنی‌ست که از شرایط راضی نیستند و می‌خواهند همه چیز عوض شود. در آلمان هم احتمالا گرانی سوخت، بهانه است و اصل حکومت، نشانه است. خواص‌المله کرج هم اعلام کرد براساس شاخص گرسنگی، اسپانیا و انگلیس از نظر فقر وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند. احتمالا باید منتظر باشیم که عوام آن‌ها هم تظاهرات کنند. البته به شرطی که دولت‌هایشان اجازه تظاهرات را بدهند. متاسفانه اخیرا فیلم‌هایی از کتک زدن تظاهرکنندگان  توسط نظمیه‌ها و امنیه‌ها در فرانسه و آلمان و آمریکا و بقیه غرب دیدم که ناراحت‌کننده بود. مصطفی، خواص‌المله تهران هم گفت در چند ماه اخیر افرادی را در خیابان دیده که لخت مادرزاد بوده‌اند. ناراحت شدم. حتما مصطفی خیلی اذیت شده است. بالاخره وقتی یک تار موی نسوان با ذکور آن کار را می‌کند لخت مادرزاد بودن هر نوع آدمی ممکن است خیلی کارها بکند. انسیه معاون ابراهیم هم نتیجه پیگیری خودش درباره فیلم تلاش نظمیه‌ها برای سوار کردن یکی از نسوان روی موتور را اعلام‌ کرد. گویا قبل از آنکه نظمیه‌ها به این نتیجه برسند که آن وسیله برای سوار شدن ایشان مناسب نبوده است سعی کرده‌اند در جیب پشت شلوارش که زیر مانتویش قایم شده بود دنبال اسلحه بگردند. وقتی معلوم می‌شود که اسلحه ندارد و آن وسیله هم مناسب نیست با مهربانی و خنده ایشان را بدرقه می‌کنند. چقدر بیخودی درباره این مهربانی‌ها جوسازی منفی انجام شد.

دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱

فیلم مربوط به خواندن گزارش فوت یکی از نسوان توسط یکی از خواص‌المله را دیدم. چون از نظر خواص، عوام اسم ندارند و عیبی ندارد که ما عوام هم اسم خواص را بلد نباشیم یا نیاوریم. گزارش خیلی مسلط و بادقت خوانده شد و همه عوام که آن را شنیدند با مفاهیم و اصول پزشکی آشنا شدند. اینکه خواص ما اینقدر صاحب‌نظر و اهل مطالعه هستند خیلی خوب و مفید است. تصاویری از مقاومت جانانه عده‌ای از دانشجویان دانشگاه شریف برای جلوگیری از مختلط ناهار خوردن بقیه دانشجویان را دیدم. تحسین برانگیز بود. واقعا خوب است که عده‌ای از دانشجویان با این مقاومت‌ها مانع از خراب شدن اخلاق و آینده بقیه می‌شوند.

سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱

حمید، که قبلا از خواص‌المله تهران بود و کلا سال‌هاست که از خواص خاص به حساب می‌آید با اینکه اینترنت و فیلترشکن‌ها قطع هستند توانست خودش را به توییتر برساند و پیشنهاد بدهد که دانشجویانی که دانشگاه شریف را متشنج کرده‌اند اخراج و ده تا پانزده سال هم ممنوع‌الخروج شوند تا وحشی‌بازی در محیط دانشگاه تمام شود. راه‌حل مفید و موثری‌ست. همین خلاقیت‌ها باعث می‌شود آن‌ها خواص باشند و ما عوام. فقط من متوجه نشدم وقتی کسانی وحشی‌بازی درمی‌آورند چرا باید ده پانزده سال ممنوع‌الخروج شوند. حیف از این شرایط خوب داخل کشور نیست که عده‌ای مثلا دانشجو را در آن نگه داریم. فکر کنم حمید در بیان جمله اشتباه کرد. بهتر است این‌ها را از کشور اخراج کنیم و ده تا پانزده سال راهشان ندهیم تا خوب بفهمند چه شرایط ایده‌آلی را از دست داده‌اند. علی هم که قبلا از خواص‌المله تهران بود ولی الان جزو خواص معلق است گفت این‌هایی که اصرار به مختلط شدن غذاخوری‌های دانشگاه‌ها دارند آزادی را به آزادی حیوانی تنزل داده‌اند. راست می‌گوید. اینکه نر و ماده با هم در یک مکان بخورند کار حیوانات است. انسان‌ها در همه جا موقع غذا خوردن از هم دور می‌شوند و ذکور در یک مکان مجزا و اناث در یک مکان مجزای دیگر تناول می‌کنند. یک جا جمع شدن هر یک جفت از مذکر و مونث در نوع انسان فقط جایی می‌تواند اتفاق بیفتد که نیت، گشنی کردن باشد. یک علی دیگر که سخنگوی خواص‌الدوله ابراهیم است اعلام کرد شعار زن، زندگی، آزادی و مرد، میهن، آبادی شعار خواص‌الدوله هم هست. خیلی طولانی‌ست. اگر ابراهیم و خواص‌الدوله‌اش بخواهند دسته‌جمعی این شعار را قبل از جلساتشان بدهند ممکن است ناهماهنگی ایجاد کند. به نظرم بهتر است سر شعارها را به همان سمت آمریکایی‌ها و غربی‌ها برگردانند و اگر هم دنبال شعار جدید هستند برای اختصار بگویند مرگ بر بقیه به جز چین و روسیه! آخر شب بخشی از سخنرانی پیچیده تاریخی و فرهنگی ابراهیم را دیدم‌. مثل همیشه پرمحتوا و غامض و سنگین بود. آخرش فهمیدم که لذا ما دارای تمدن هستیم.

چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱

دل و دماغ نداشتم. فال حافظ گرفتم. غزلی آمد که دو بیت اولش را می‌نویسم تا یادم نرود و هر بار که خاطرات این روز را می‌بینم بتوانم غزل را کامل بخوانم:

سحرگه رهروی در سرزمینی/ همی‌گفت این معما با قرینی

که ای صوفی شراب آن گه شود صاف/ که در شیشه برآرد اربعینی

امشب برای شیراز و سقز و زاهدان و همه شهرهای ایران این غزل را زمزمه می‌کنم و می‌خوابم.

پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱

روزنامه بودجه‌بگیر خواص‌الدوله نوشت که امسال در زمستان کمبود گاز داریم و در کوتاه‌مدت فروش گاز به اروپا امکان‌پذیر نیست. خبر خوبی‌ست. باعث شده اروپایی‌ها مجبور شوند بروند از جاهای دیگر گاز تهیه کنند و مخازنشان را پر کنند. به همین خاطر قیمت گاز در اروپا حتی برای لحظاتی منفی شد. همین که مجبور شده‌اند دستشان را پیش دیگران دراز کنند و ما به ایشان گاز نمی‌دهیم دستاورد است. کمبود گاز برای خودمان جای نگرانی ندارد. خار و خاشاک جمع می‌کنیم و می‌سوزانیم‌ و زمستان را می‌گذرانیم. مگر صدها سال قبل که گاز نبود اجدادمان چه کار می‌کردند؟ بهرام، خواص‌الدوله امور صحت اعلام کرد به رغم تمایل به واردات دارو به خاطر عوام ۵۰ تن دارو وارد کرده‌اند‌. شرمنده شدم. چرا ما عوام جز دردسر و زحمت چیزی برای خواصمان نداریم. کاشکی مثل ماجرای گاز به جای وارد کردن دارو به دنبال استفاده از داروهای گیاهی بروند. اشکالی ندارد. مگر صدها سال قبل که از این داروها نبود اجدادمان چه کار می‌کردند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی