تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

جایزه نوبل پزشکی به یک سوئدی تعلق گرفت

جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۲ میلادی روز دوشنبه به سوانته پابو، یک متخصص ۶۷ ساله پالئوژنومی (دیرینه‌شناسی ژنوم و تکامل انسان‌سانان) تعلق گرفت.

کد خبر: ۱۳۸۲۰۳
۱۷:۰۴ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

جایزه نوبل پزشکی به یک سوئدی تعلق گرفت

دیدارنیوز: این نشان معتبر علمی از سوی هیأت داوران بخش پزشکی جوایز نوبل به دلیل «توالی‌یابی ژنوم انسان نئاندرتال و پایه ریزی علم دیرینه‌شناسی» به محقق و دانشمند سوئدی اعطا شده است.

در بیانیه هیأت داوران بخش پزشکی و فیزیولوژی جوایز نوبل آمده است: «یافته‌های او (سوانته پابو) با آشکار و متمایز کردن کردن تفاوت‌های ژنتیکی میان انسان‌های زنده و انسان سان‌های منقرض شده، به مبنایی برای کشف راز آنچه ما انسان‌ها را چنین موجودات منحصربه‌فردی ساخته، تبدیل کرده است.»

مجمع نوبل در موسسه کارولینسکای سوئد که از معتبرترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپا محسوب می‌شود، هر سال وظیفه داوری و انتخاب برگزیده نهایی جایزه پزشکی را بر عهده دارد.

جایزه پزشکی نوبل معمولا نخستین جایزه‌ای است که از سوی متولیان این رویداد در شش حوزه متنوع علمی به فرد یا نهادی برگزیده اعطا می‌شود.

این جایزه سال گذشته میلادی به دو پژوهشگر آمریکایی که در زمینه گیرنده‌های سلولی مرتبط با دما و لامسه تحقیق کرده بودند، اعطا شد.

برندگان جوایز نوبل در بخش‌های فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح به ترتیب در روز‌های سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه، چهارم تا هفتم اکتبر اعلام می‌شود.

جایزه نوبل اقتصاد (نوبل علوم اقتصاد بانک مرکزی سوئد) آخرین جایزه از این دست خواهد بود که روز دوشنبه ۱۰ اکتبر توسط فرهنگستان پادشاهی علوم سوئد معرفی خواهد شد.

آکادمی سوئد وظیفه اعطای جایزه نوبل ادبیات را بر عهده خواهد داشت و جایزه صلح نوبل که معمولا بیشترین توجه را در رسانه‌ها به خود جلب می‌کند توسط هیأت نوبل نروژ اهدا خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی