تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
گفتگوی دیدار با خانواده‌ بازداشتی‌های اخیر

برای علیرضا خوشبخت، زهرا و هدی توحیدی

صبح روز پنج شنبه ۳۱ شهریور، علیرضا خوشبخت، زهرا و هدی توحیدی توسط نهاد‌های امنیتی دستگیر شدند. دلیل بازداشت هنوز رسما اعلام نشده، اما دیدار در گفتگو با خانواده آن‌ها شرحی از آنچه گذشته را عینا نقل می‌کند.

کد خبر: ۱۳۸۰۹۷
۱۷:۱۳ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱

برای علیرضا خوشبخت، زهرا توحیدی و هدی توحیدی

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: علیرضا خوشبخت، زهرا و هدی توحیدی از نخستین کسانی بودند که پس از اتفاق‌های هفته‌های اخیر توسط نهاد‌های امنیتی دستگیر شدند و آن چه که فقط تا امروز از تماس‌هایی که این سه با خانواده‌های‌شان گرفتند مشخص شده این است که باید تا ۱۰ روز در زندان بمانند تا پرونده آن‌ها تعیین تکلیف شود. و امروز نهم مهر ماه مدت تعیین شده به پایان رسیده و خانواده‌های آن‌ها امید دارند که طبق وعده اعلام شده، تکلیف پرونده فرزندانشان مشخص شود و نکته مهمی که مادر علیرضا خوشبخت و پدر زهرا و هدی توحیدی در گفتگو با دیدار مطرح کردند این است که این افراد دارو مصرف می‌کنند.

آن طور که مادر علیرضا خوشبخت (خانم محمدی) تعریف می‌کند: «همان روزی علیرضا و زهرا دستگیر می‌شوند، زهرا در یک تماس خیلی کوتاه به ما گفت که آن‌ها بازداشت و تفهیم اتهام شده‌اند و حالا هم در بند ۲۰۹ هستند. همان لحظه داشتند تماس را قطع می‌کردند که زهرا شماره تلفن برادرش را از من گرفت و بعد هم تماس قطع شد.»

خانم محمدی ادامه می‌دهد: «زهرا ساعت یک بعد از ظهر تماس گرفت و من منتظر تماس علیرضا شدم تا ساعت یک شب که تماسی گرفته شد و پرسیدند علیرضا چه نسبتی با شما دارد که گفتم پسرم است. گفتند تلفن تان آزاد باشد با شما تماس می‌گیرند، ۱۵ دقیقه بعد علیرضا تماس گرفت و چیز زیادی نگفت و فقط گفت که برای آن‌ها قرار بازداشت ۱۰ روزه صادر شده. بعد به علیرضا گفتند که باید تلفن را قطع کند که قطع شد.»

مادر علیرضا خوشبخت می‌گوید: «تنها نکته‌ای که در مکالمه‌ها متوجه شدم این بود که فهمیدم علیرضا، زهرا و هدی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند در حالی که تصور ما این بود که اطلاعات سپاه آنها را بازداشت کرده. از حرف‌های علیرضا هم متوجه شدم که تا ۱۰ روز آینده ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.»

خانم محمدی با بیان اینکه من تنها یک فرزند دارم و حالا هم با ظلم بزرگی روبرو شده‌ام، می‌گوید:«علیرضا و بقیه بچه‌ها اصلا معتقد به این رفتار‌ها نبوده و نیستند و اساسا با تفکراتی مانند سلطنت طلب‌ها مخالف بوده و هستند، علیرضا همیشه دلسوز این مملکت است و هر کاری کرده برای منافع کشور و بهبود وضعیت کشور بوده...»

مادر علیرضا خوشبخت می‌افزاید: «وقتی با هر مسئله‌ای که پیش می‌آید سراغ پسر من و همسرش می‌آیند و آن‌ها بازداشت می‌کنند احساس می‌کنم به من ظلمی وارد می‌شود که اندازه ندارد، آن‌ها قلب و روح من را جدا می‌کنند و می‌برند که من حتی صدای بچه‌ام را نشنوم، این‌ها به چه دلیل این کار‌ها را انجام می‌دهند؟»

او با تاکید بر اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، می‌گوید:«ما همیشه کنترل می‌شدیم و هر وقت هم می‌خواستند بچه‌ها را احضار می‌کردند و صحبت می‌کردند. این را با قاطعیت می‌گویم که خانواده ما غیر از دلسوزی برای مردم و کشور به چیزی فکر نکردیم و کاری نکردیم که به خاطر آن شرمنده باشیم.»

حالم خوب نیست

مادر علیرضا خوشبخت در ادامه این گفتگو درباره شرح حال خود و پدر علیرضا می‌گوید: «حال من خوب نیست، اما همه توانم را جمع می‌کنم که اگر کاری از دستم بر می‌آید انجام بدهم. پدرش هم خیلی نگران است و روزی چند بار تماس داریم و سراغ علیرضا را می‌گیرد و مثل یک انسان پریشان و سرگردان شده است."

او این را هم اضافه می‌کند: «هم علیرضا و هم زهرا و هدی بچه‌های خوبی هستند و همیشه صادقانه عمل کرده‌اند و قصدی برای آسیب به مملکت و مردم را ندارند. امیدوارم همین روز‌ها این رنج انتظار، به پایان برسد و آن‌ها زود برگردند. بیشتر از هر چیزی نگرانی مریضی‌شان هستم و نمی‌دانم در زندان به آن‌ها دارو داده می‌شود یا نه، چون آن‌ها سالهاست که تحت نظر دکتر هستند و قطع شدن دارو وضعیت آن‌ها را بدتر می‌کند.»

چرا به ما نمی‌گویند جرم فرزندانمان چیست؟

پدر زهرا توحیدی هم در گفتگو با دیدار ضمن تاکید روی این موضوع که علیرضا خوشبخت و زهرا و هدی توحیدی هیچ وقت با رفتار‌های خشونت آمیز موافق نبوده‌اند، می‌گوید: «همیشه نظرشان این بوده که مشکلات را باید از راه قانونی و درست حل کنیم، زیرا خشونت و فعالیت‌های غیرقانونی هیچ وقت حلال مشکلات نبوده است.»

او معتقد است: «با توجه به سابقه و تجربه این افراد، در شرایط کنونی جامعه، آن‌ها می‌توانستند کمک کننده برای تلطیف و آرام شدن شرایط باشند و اصلا حقشان نیست که بدون هیچ دلیل و مدرکی دستگیر شوند و هیچ مرجعی هم به ما نمی‌گوید که بر چه اساس و مدرکی آن‌ها را گرفته است.»

آقای توحیدی با اشاره به اینکه ما مطمئن هستیم هیچ کدام از این سه نفر جرمی مرتکب نشده‌اند و فعالیت غیرقانونی نداشته‌اند، می‌گوید: «منتظر شنیدن یک جواب قانع‌کننده از سوی مراجع قضایی هستم. پیش از این هر وقت لازم می‌دیدند آن‌ها را احضار می‌کردند و حرف هایشان را می‌شنیدند، این دفعه چه اتفاقی افتاده که بدون هیچ اطلاعی آن‌ها را دستگیر می‌کنید."

او ضمن تاکید بر این موضوع که علیرضا خوشبخت همیشه با رفتار خشونت‌آمیز مخالف بوده گفت: «بار‌ها از او شنیدم که می‌گفت  نگران است مبادا حل مشکلات به کف خیابان کشیده شود، کسی که اینجوری فکر می‌کند به نظر شما کاری می‌کند که مردم به خیابان بیایند؟ حالا هم که می‌گویند جرم آن‌ها تشویش اذهان عمومی و تبانی علیه امنیت ملی است این در حالی است که من چند بار به زندان اوین مراجعه کردم، اما کسی جواب مرا نداده است.»

پدر زهرا و هدی توحیدی می‌گوید: «دو برادر من شهید شده‌اند و همیشه از همان سال‌ها تاکنون هم من و هم خانواده‌ام به دنبال این بودیم که هر حرکت و اقدامی که به نفع مردم و کشورمان است را انجام دهیم و همیشه هم این خط را جلو رفتیم، ولی اگر الان به این نتیجه رسیدند که قانون باید درست شود بیایند به همه بگویند که قانون تغییر کرده و از این به بعد بر اساس این معیار و چارچوب‌های قانونی باید حرکت کنید.»

برای علیرضا خوشبخت، زهرا و هدی توحیدی

خواهران من و شوهر خواهرم بی‌گناه هستند

اما ماجرای روز پنج‌شنبه سی و یکم شهریور که تنها روایت از آن روز را علی توحیدی برادر زهرا و هدی می‌داند. او در گفتگو با دیدار ماجرای روز دستگیری اینگونه توضیح می‌دهد: «به دلیل همسایگی با هدی ماجرای دستگیری او را می‌دانم، اما از جریان دستگیری زهرا و علیرضا خبر ندارم. گویا آن روز ماموران به در خانه می‌آیند و زنگ می‌زنند، اما خواهر من متوجه زنگ نمی‌شود، چون زنگ در خراب بوده و ماموران از خانه همسایه وارد پشت بام و از همان جا وارد ساختمان می‌شوند و به پشت در آپارتمان می‌رسند و وقتی همسر هدی از ماموران حکم می‌خواهد و حکمی که ماموران به او نشان می‌دهند یک حکم کلی بوده و هیچ اسمی از هدی توحیدی در آن نبوده.»

او با اشاره به متن حکم که ظاهرا درباره همکاری با منافقین و شبکه‌های معاند بوده اذعان می‌کند که خواهر‌ان او و شوهر خواهرش هیچ زمانی، هیچ همکاری با چنین گروه‌هایی نداشته و ندارند و اصلا این موضوع درباره آن‌ها صدق نمی‌کند و بیشتر به یک شوخی شبیه است.

علی توحیدی می‌گوید: «خواهر من از ماموران پرسیده که چرا و به چه دلیلی با این حکم به سراغ او آمده‌اند که ماموران پاسخ می‌دهند مساله‌ای نیست و شما برای پاره‌ای از توضیحات به دادسرای جنب زندان اوین می‌آیید و بعد از ارائه پاره‌ای از توضیحات برمی گردید، و هیچ صحبتی از بازداشت موقت نبوده است.»

او با بیان اینکه بعد از بردن هدی، ماموران دوباره به خانه او برمی‌گردند، می‌گوید: «ماموران پس از تفتیش خانه، تمام لوازم الکترونیکی لب تاپ من و گوشی همسر هدی و بقیه لوازم را با خود بردند و بعد از آن ما هیچ اطلاعی از حال هدی نداشتیم تا ۵ روز بعد که تماس گرفت. این در حالی است که زهرا و علیرضا کمتر از ۲۴ ساعت تماس گرفته بودند.»

او نگرانی خانواده را به دلیل بی خبری طولانی از هدی را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: «ما خیلی تحت فشار بودیم و نمی‌دانستیم چرا قضیه هدی اینقدر با ماجرای زهرا و علیرضا متفاوت است و در این مدت من به همراه پدرم و یکی از دوستان، دو مرتبه به زندان اوین رفتیم تا ببینیم وضعیت خواهرهایم و شوهر خواهرم چگونه است، اما نتیجه‌ای نداشت و مکالمات ما هم خیلی کوتاه بود.»

توحیدی می‌افزاید: «تنها موضوعی که می‌دانیم که آن هم از زبان زهرا بوده این است که تفهیم اتهام شدم و آن هم تبانی علیه نظام است و از هدی هم در همان مکالمه کوتاه پرسیدم گفت بله او هم تفهیم اتهام شده، اما نگفت چه اتهامی متوجه او است.»

برادر زهرا و هدی با تاکید روی این موضوع که آن‌ها هیچ کاری انجام نداده‌اند، می‌گوید: «هم خواهران من و هم علیرضا همیشه معتقد بودند که راه حل مشکلات این چنینی کف خیابان نیست و تفکرشان این بود که ساختار‌ها باید اصلاح شود و نکته مهمتر اینکه این‌ها هیچ وقت تفکر رادیکالی نداشتند و حالا چرا دستگیر شدند موضوع مجهولی برای ما است.»

او به این موضوع هم اشاره می‌کند که نمی‌داند خواهران و شوهر خواهرش تحت چه شرایطی بازجویی و تفهیم اتهام شده‌اند و این نکته مهمی است که باید بدانیم.

در نهایت خواسته خانواده علیرضا خوشبخت، زهرا و هدی توحیدی این است که هر چه زودتر تکلیف آن‌ها مشخص شود و این خواسته زیادی نیست و با توجه به شرایط خاصی که همه آن‌ها دارند این امیدواری وجود دارد حکم آزادی آن‌ها در همین روز‌ها صادر شود.

پایگاه خبری دیدارنیوز فارغ از هر نگاه سیاسی و جنجال رسانه‌ای وظیفه خود می‌داند که در مورد مسائل دو هفته اخیر و راه‌های برون‌رفت از بحران، همه تلاش و اندیشه خود را به کار گیرد، آنچنانکه مطالب دنباله‌داری در زمینه گشت ارشاد نیز منتشر کرده است. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی