تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گشت ارشاد بله یا خیر؟ (۳)

نماینده مجلس دهم: رفتاری که با مهسا امینی شد، نتیجه عکس داد

مرگ پر از ابهام مهسا امینی (دختر ایران) که چند روز پیش پس از دستگیری توسط گشت ارشاد اتفاق افتاد، دیدارنیوز را برآن داشت تا در سلسله گفتگو‌هایی با صاحب نظران از آن‌ها بپرسد که بالاخره گشت ارشاد بله یا خیر؟

کد خبر: ۱۳۷۶۶۷
۱۳:۱۸ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

نماینده مجلس دهم: رفتاری که با مهسا امینی شد، نتیجه عکس داد

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بعد از ماجرای مهسا امینی و خواسته مردم از نمایندگان، مجلسی‌ها تصمیم گرفتند به این مسئله ورود کنند و در اولین قدم، قانونی که به عنوان قانون حجاب وجود دارد را بررسی و تغییر دهند، اما عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر، بندر دیلم و گناوه در مجلس دهم نظر دیگری دارد و به دیدار می‌گوید: رفتاری که با مهسا امینی شد، نتیجه عکس داد و به نظرم تغییر قانون مشکلی را حل نمی‌کند بلکه نحوه اجرای آن مهم است.

او معتقد است: بحث اجرای قانون و درست اجرا کردن آن بحث مهمی است. بحث حجاب و مسائلی که چالش‌های اجتماعی هستند نیاز به تخصص دارد، زیرا با فشار و اجبار ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد. ما نمی‌توانیم در مورد آزادی‌های فردی بگوییم باید از قانون پیروی کنید.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر و نکاتی که علما از آن آموزه‌های دینی استنباط و استخراج کردند یازده شرط دارد که باید این شروط محقق بشود تا ما بتوانیم امر به معروف کنیم و اولین شرط هم این است که ما بدانیم این امر به معروف در طرف مقابل ما تاثیر گذار است یا خیر؟ و این نکته را هم فراموش نکنید کشف حجاب یک مسئله و بدحجابی هم مسئله دیگری است.

خدری یادآور می‌شود که ما نسبت به بدحجابی وظیفه‌ای که داریم آن هم با توجه به شرایط این است که می‌توانیم تذکر دهیم یا امر به معروف کنیم و این چهره‌ای که از مهسا امینی در رسانه‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که او کشف حجاب نکرده بود و در نهایت نکته مهم اینکه در بقیه موارد باید به یقین برسند که کسی که کشف حجاب می کند سوء نیت داشته است.

این نماینده پیشین مجلس روی این موضوع تاکید دارد که این گونه برخورد‌های قوی و اجباری هیچ وقت جواب نمی‌دهد، من خودم به عینه شاهد بودم و تذکر هم دادم گفتم این روشی که شما اجرا می‌کنید در هیچ کجا در اسلام و آموزه‌های دینی ما نیامده است با یک مثال موضوع را بیشتر برایتان توضیح دهم که شخصی به خدمت پیغمبر آمد و اقرار کرد من زنا کرده ام پیغمبر این شخص را بیرون کردند و گفتند شما اشتباه می‌کنید.

او در پاسخ به این سوال که آیا با اصلاح یا تغییر قانون مشکلات حل می‌شود، می‌گوید: موضوع بودن یا نبودن قانون نیست، موضوع این است که نحوه اجرای قانون مشکل دارد ما این همه متولی فرهنگی از حوزه‌های علمیه تا وزارت ارشاد و فرهنگ، سازمان تبلیغات اسلامی و نیرو‌های مبلغ داریم و همه این‌ها در این ۴۰ سال نتوانستند مردم را با امر به معروف و نهی از منکر با آن زبانی که در شان اسلام است، آشنا کنند و در نهایت اتفاقی که می‌افتد این است که این برخورد‌ها قطعا نتایج معکوس می دهد.

 

نماینده مجلس دهم: رفتاری که با مهسا امینی شد، نتیجه عکس داد

به گفته خدری، اجرای قانون باید توسط متولیان انجام شود، اینکه ما حجاب را به گشت ارشاد بسپاریم و با برخوردهای قهری، زوری و فشار و اجبار بخواهیم روسری سر مردم کنیم نتیجه نخواهد داد و اتفاقی که می افتد این است که می‌بینیم تمام احساسات جامعه جریحه‌دار شده است و در نهایت بعضی از افراد به نشانه اعتراض فوت مهسا امینی کشف حجاب می‌کنند و به حجاب اجباری اعتراض می کنند.

نماینده مردم بوشهر و بندر گناوه در مجلس دهم معتقد است: دین ما، دینی است سر تا سر عطوفت و مهربانی و محبت؛ این گونه برخوردها در شأن یک جامعه اسلامی نیست و قطعا با کسانی که این برخوردها را کردند باید برخورد شود، به نظر من بحث آموزش را می توانیم از مدارس و کلاس های ابتدایی شروع کنیم قانون آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ در دست ما است و حوزه های علمیه وظایف شان همین این است اما اینها نتوانستند کاری کنند که مردم به اختیار نوع حجاب خودشان را تعیین کنند این روش قطعا نتیجه نخواهد داد.

او تاکید دارد که اصلا الان بحث قانون نیست قانون هم بخواهند اصلاح کنند می خواهند در قانون جدید چه چیزی مطرح کنند؟ مگر ما آلان راجع به حجاب قانون نداریم؟ در قانون مجازات اسلامی مگر ما برای کشف حجاب قانون مقرر نکردیم ؟ولی این ها جوابگو نیست، به نظر من باید رویه را در بحث برخوردها عوض کنیم.

خدری این را هم اضافه می کند که در خود قرآن خداوند می فرماید شما نمی توانید مردم را به هدایت کردن اجبار کنید شما راه را نشان دهید آنها یا راه را انتخاب می کنند یا نمی کنند و اگر هدایت نشدند شما نمی توانید مردم را به هدایت شدن اجبار کنید ولی شما باید راه را نشان دهید ما باید برای مردم بیان کنیم که حجاب این خصوصیات را دارد و بی حجابی این عوارض را دارد مردم را به طرفی سوق دهیم که با میل و رغبت و اختیار خودشان انتخاب کنند و در نهایت "الإنسانُ حَريصٌ عَلى ما مُنِعَ " اگر ما می خواهیم مردم را منع کنیم حریص‌تر می شوند و نتیجه معکوس می دهد .

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی