تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

نيمه شب پرحادثه؛ «كامرانی‌فر» بازی خورد

در انتخابات پرحاشیه و جنجالی فدراسیون فوتبال ایران که حوادث زیادی پشت خود داشت، یک نفر حسابی بازی خورد؛ حسن کامرانی‌فر دبیرکلی که می‌خواست به هر طریق ممکن انتخابات فدراسیون را لغو کند اما در نهایت همه چیز به سود تاج رقم خورد.

کد خبر: ۱۳۶۶۱۹
۱۱:۰۲ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۱

نيمه شب پرحادثه؛ «كامرانی‌فر» بازی خورد

دیدارنیوز: با گذشت ۴۸ ساعت از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال هنوز بازگشت مهدی تاج به ریاست فدراسیون فوتبال تیتر بسیاری از رسانه‌ها را اشغال کرده و تعداد زیادی از مقامات سیاسی و ورزشی پیرامون این مساله به اظهارنظر‌های تندی پرداخته‌اند.

مصطفی هاشمی‌طبا ساعتی بعد از راه یافتن تاج به ساختمان فدراسیون گفت: «نمی‌دانم کار مملکت به کجا کشیده که فردی که برخلاف همه قوانین و معیار‌ها مربی خارجی به کشور آورده و ضرر زیادی به ملت تحمیل کرده دوباره در صدر مدیریت قرار می‌گیرد.»

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی افزود: «تصور می‌کنم آقای تاج روابط خاصی با برخی افراد دارد که جرات کرد کاندیدا شود و متاسفانه افراد رسیدگی‌کننده ایشان را تایید صلاحیت نیز کردند و بدتر از همه و صد افسوس که ریاست نیز به ایشان رسید.» ایشان در ادامه با انتقاد از انفعال رییس‌جمهور و وزیر ورزش در این مساله، درخواست اقدام موثر از جانب دستگاه‌های نظارتی را مطرح کرد.

همچنین روز گذشته محمود احمدی بی‌غش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده شازند در تذکری با اشاره به انتخاب مهدی تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال اظهار کرد: «بر اساس اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی از دستگاه قضایی به ویژه از رییس محترم قوه قضاییه که شخصیتی عدالتخواه است می‌خواهم رسماً به جهت تنویر افکار عمومی به ویژه افکار میلیون‌ها جوان پرشور و غیرتمند اعلام نمایند که آیا مهدی تاج هر نوع سابقه قضایی دارد یا خیر؟»

وی افزود: «اگر تاج سابقه دارد چرا باید در راس فدراسیون فوتبال قرار گیرد و میلیون‌ها نفر را به همه‌چیز بدبین کند؟»

اینگونه اعتراضات از زمان ثبت‌نام مهدی تاج برای حضور در انتخابات وجود داشت و در نهایت با همه پیگیری‌های برخی نهاد‌ها به سرانجامی نرسید. آنچه از تایید صلاحیت مهدی تاج و رای آوردنش عجیب‌تر بوده اتفاقی است که از ساعت یک بامداد روز انتخابات تا ساعت ۵ صبح رخ داد. سه ساعت تاریخی که هیچ یک از مقامات فدراسیون فوتبال نخواستند به جزییات آن اشاره کنند. با این حال اطلاعات تایید نشده‌ای به دست ما رسیده که تا حدی پرده از اتفاقات آن چند ساعت برمی‌دارد. اطلاعاتی که نشان می‌دهد حسن کامرانی‌فر به عنوان دبیرکل فدراسیون چطور از برخی همکاران خود بازی خورد. در فاصله روز‌های باقی مانده تا برگزار انتخابات میرشاد ماجدی و تیمش همه تلاش خودشان را کردند که تاج از گردونه رقابت کنار رود. آنتن دادن‌های طولانی برنامه فوتبال برتر به نمایندگان مجلس و منتقدین تاج، خبرسازی از رد صلاحیت او و کار رسانه‌ای سنگین در جهت متقاعد کردن برخی مقامات کشور برای ورود به این پرونده و صدور حکم قضایی بخشی از این تلاش‌ها بود.

در فاصله ۲۴‌ ساعت مانده به انتخابات و زمانی که مشخص شد هیچ کدام از این حربه‌ها جواب نداده و سه نامزد نهایی انتخابات روز سه‌شنبه در مجمع حاضر می‌شوند و مهدی تاج با اختلاف برنده می‌شود، مدیران فدراسیون آخرین تیر ترکش خود را هم شلیک کردند: لغو انتخابات در ساعت یک بامداد و در فاصله ۷ ساعت تا شروع رای‌گیری آن هم با بهانه ابهامات قانونی و کد‌های اخلاقی فیفا. آن طور که شنیده‌ها می‌گوید تصمیم‌گیران دو هدف را دنبال می‌کردند: اول لغو کامل انتخابات و موکول کردن آن به زمانی دیگر که دست کم سه ماه بعد از راه می‌رسید. دوم از حد نصاب انداختن مجمع در صورتی که مجبور شوند مجمع را برگزار کنند که این هم همان نتیجه اول را به دنبال داشت. دلیل اعلام خبر در ساعت یک بامداد هم برمی‌گردد به اینکه تاج و پشتیبانانش عملا فرصتی برای واکنش نداشته باشند. در خبر‌های ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه و وقتی مشخص شد انتخابات مجددا برگزار می‌شود. احسان اصولی عضو هیات رییسه و سخنگوی خودخوانده فدراسیون فوتبال اعلام کرد حسن کامرانی‌فر به عنوان دبیرکل حق تصمیم شخصی برای لغو انتخابات را نداشته و کار او خلاف اساسنامه بوده است. اصولی تاکید داشت هیچ کدام از اعضای هیات رییسه از تصمیم کامرانی‌فر مطلع نبودند و وقتی فهمیدند مخالفت کردند.

شنیده‌های ما نشان می‌دهد این روایت چندان صحیح نیست. اتفاقا اعضای هیات رییسه متوجه چنین تصمیمی بودند و مخالفتی هم از خودشان نشان ندادند. این اعضا به خوبی می‌دانستند که با پیروزی مهدی تاج آن‌ها رسما تبدیل به اعضای بی‌خاصیت هیات رییسه می‌شوند چرا که مهدی تاج همراه خود دو نایب‌رییس می‌آورد که عضو هیات رییسه می‌شوند، محمدرضا ساکت را می‌آورد و دست کم یکی دو عضو دیگر هم در هیات رییسه هستند که در تیم تاج قرار می‌گیرند. بنابراین مهدی تاج با داشتن ۶ رای در هیات رییسه رسما هر تصمیمی بخواهد می‌گیرد و نفراتی همچون اصولی، براتی، افشاریان و ماجدی در حد چند ناظر بی‌تاثیر تنزل می‌یابند و حتی ممکن است سمت‌های آن‌ها در فدراسیون نیز پس گرفته شود.

با این حال چند تماس که هنوز مشخص نیست به چه صورت بوده و از چه سمتی در ساعات بین یک و سی دقیقه بامداد یعنی نیم ساعت بعد از بیانیه فدراسیون فوتبال تا یک ساعت بعد با میرشاد ماجدی، حسن کامرانی‌فر و اعضای هیات رییسه گرفته شد و آن‌ها را در ساعت ۵ صبح گرد هم آورد و در نهایت همه به نوعی قبول کردند که انتخابات برگزار شود. از آنجایی که مقامات وزارت ورزش از وزیر و معاونش تا مدیرکل حراست تاکید کردند که خواب بودند و صبح متوجه اتفاقات شب گذشته شدند به‌طور قطع می‌توان گفت آن تماس‌ها از سوی وزارت ورزش نبوده است.

به همین ترتیب می‌توان دلیل وضعیت بد حسن کامرانی‌فر در ابتدای مجمع انتخاباتی را فهمید. در آن لحظات کمک‌داور سابق فوتبال ایران در راهرو روی نیمکت به تنهایی نشسته بود و با سری پایین به اتفاقات ۲۴ ساعت گذشته فکر می‌کرد. به اینکه بعد از شکست خوردن یک تصمیم جمعی همه پشت او را خالی کردند. کامرانی‌فر احتمالا گذشته‌ها را هم مد نظر قرار داد. اینکه اعضای هیات رییسه یک بار دیگر و سر عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم هم به همین شکل از او بهره‌برداری کردند. با این شرط که سمت دبیرکلی‌اش باقی بماند، اما این‌بار همه چیز خراب شد.

تنها نقطه ابهام‌آمیز داستان این است که چه کسانی و به چه دلایلی اجازه لغو انتخابات را ندادند. آیا این افراد همان حامیان مهدی تاج هستند که مصطفی هاشمی‌طبا می‌گوید؟ همان کسانی که در چند هفته گذشته همه جوره پشت رییس فعلی فدراسیون ایستادند و موجبات پیروزی او در انتخابات را هم فراهم کردند؟

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی