تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

فعال اصولگرا: اگر «برجام» به نتیجه برسد همه از آن نفع می‌برند

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: امیدوارم این توافق به سرانجامی برسد و اگر دولت به نتیجه‌ای در برجام برسد، منفعت آن برای کشور است.

کد خبر: ۱۳۶۱۱۴
۱۰:۴۷ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱

فعال اصولگرا: اگر «برجام» به نتیجه برسد همه از آن نفع می‌برند

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: متاسفانه هنوز از دشمنان خود نیز یاد نگرفته‌ایم که سر مسائل اصولی با هم نجنگیم. دشمنان ما در ارتباط با ما همیشه سر اصولشان پایبند هستند و فقط در فرعیات که چگونه با ما مبارزه کنند سلیقه‌شان فرق دارد. گروه‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و غیره، آنچه به نفع کشور است را باید محترم شمرده و در اتفاقات خوب دولت را تشویق کنند.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که امروز چه رفتاری باید انجام بگیرد تا برجام که قرارداد ملی است سوءاستفاده جناحی یا حزبی قرار نگیرد، گفت: اگر بخواهیم صادقانه، منصفانه و فارغ از مباحث سیاسی قضاوت کنیم، واقعیت امر این است که برجام در دولت یازدهم و دوازدهم سیاسی شد و خود دولت آقای روحانی بهره‌برداری سیاسی از برجام را شروع کرد. علت این بود که ایشان برجام را به مسائل اقتصادی گره زد و وقتی برجام امضا شد، رئیس‌جمهور در تلویزیون اعلام کرد تمام موانع اقتصادی، قرارداد‌ها و ... بازگشایی شد. این کار را آن زمان انجام دادند و این تجربه‌ای شد که حداقل دولت سیزدهم این توافق را به موضوعات اقتصادی گره نزند، زیرا وقتی برجام را به مسائل اقتصادی گره بزنید، ناخواسته دست طرف مقابل را باز می‌کند که اگر ما این توافق را امضا نکنیم، به چالش اقتصادی برمی‌خوریم.

وی افزود: لذا نکته‌ای که وجود دارد این است که برجام باید توافقی باشد که حرمت طرفین حفظ شود. یعنی احترام متقابل وجود داشته باشد. در دوره قبل پیش‌بینی نشده بود که اگر کسی در برجام کوتاهی کرد و به تعهداتش عمل نکرد با او چه برخوردی شود. همین عامل باعث شد دولت آمریکا خیلی راحت بعد از توافقی که انجام داده بود، بدعهدی را به تعبیر مقام معظم رهبری نشان داد و در ابتدای کار با تغییر دولت از برجام خارج شد و اگر دولت آمریکا این کار را نمی‌کرد، مجلس آمریکا این کار را انجام می‌داد.

فعال اصولگرا: اگر «برجام» به نتیجه برسد همه از آن نفع می‌برند

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا

واعظ آشتیانی گفت: بنابراین اگر قرار است قراردادی امضا شود، هر کدام از طرفین یعنی آمریکا، اروپا و هرکس که نفعی در این توافقنامه می‌برد اگر به تعهدات خود عمل نکرد باید مشخص شود که چه هزینه‌ای بابت عدم تعهد خود پرداخت می‌کند. به همین دلیل در تمام قرارداد‌های تجاری داخلی یا بین‌المللی که انجام می‌شود، بند ضمانت گنجانده می‌شود که این مسئله از طرف ایران مورد نیاز است که در متن قرارداد آورده شود.

وی افزود: امیدوارم این توافق به سرانجامی برسد و اگر دولت به نتیجه‌ای در برجام برسد، منفعت آن برای کشور است. اگر کسی می‌خواهد بهره‌برداری سیاسی از آن بکند؛ بحثی جداست و نمی‌توان جلوی جریانی را گرفت و خط‌کشی کرد؛ چراکه در دولت گذشته هم عده‌ای این موضوع را سیاسی تلقی کردند، جشن گرفتند و در فرودگاه به استقبال مذاکره‌کنندگان رفتند.

واعظ آشتیانی تصریح کرد: امیدواریم فارغ از جریانات سیاسی، اتفاقات خوبی برای کشور بیفتد و ما نگران این نباشیم که چه کسی می‌خواهد بهره‌برداری کند. به هر جهت قضاوت با مردم است که دولت در جهت منافع مملکت گام برداشته یا خیر؛ بنابراین نباید خیلی نگران این موضوع باشیم و اتفاقا گروه‌های سیاسی که هم سو با دولت نیستند، وقتی ببینند پای منافع ملی در میان است، آن‌ها هم از امضای برجام خوشحال می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه هنوز از دشمنان خود نیز یاد نگرفته‌ایم که سر مسائل اصولی با هم نجنگیم. دشمنان ما در ارتباط با ما همیشه سر اصولشان پایبند هستند و فقط در فرعیات که چگونه با ما مبارزه کنند سلیقه‌شان فرق دارد. گروه‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و غیره، آنچه به نفع کشور است را باید محترم شمرده و در اتفاقات خوب، دولت را تشویق کنند.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که پیامد‌های استفاده سیاسی از برجام چیست، گفت: این اتفاقی است که می‌افتد و امکان دارد گروهی بخواهد مثلا در انتخابات از آن استفاده کند، نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. مثلا وقتی دولت آقای روحانی انتخاب شد، او در صحبت‌ها مواردی بیان کرد، بخش قابل توجهی از آن نه شدنی، نه منصفانه و نه منطقی بود. امیدواریم شعار‌های این دولت و دولت‌های بعدی هم عملی شود. مقام معظم رهبری در مورد انتخابات مجلس و ریاست جمهوری همواره تأکید داشتند که وعده‌ها و موضوعاتی را انتخاب و مطرح کنید که عملی باشد و حرف‌های رویایی که نیازمند یک سری سازو کار‌ها است را در در کوتاه‌مدت مطرح نکنید. این یک واقعیت است، اما بهره‌برداری سیاسی آن بیشتر در انتخابات کاربرد دارد و نمی‌توان روی آن خط‌کشی کرد.

وی تصریح کرد: تجربه‌های قبلی نشان داده موضوعات مختلفی بود که گروه‌های سیاسی و جناحی از آن بهره‌برداری کرده‌اند و گا‌ها هم به موفقیت رسیده‌اند، اما گا‌ها این اتفاق نیفتاده است.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که چقدر نیاز است از تیم مذاکره‌کننده حمایت لازم را به عمل آوریم، گفت: ما باید از منافع کشور حمایت کنیم. در عین حال نقد و پیشنهاد را هم داشته باشیم. نقد ما نباید منجر به تخریب و تسویه حساب سیاسی شود. چه بخواهد دولت انقلابی اصولگرا باشد یا چه دولت اصلاح‌طلب یا هر گروه دیگری باشد. ما باید منافع، عزت و سربلندی کشورمان را مهم بشماریم. حالا این کمک می‌تواند از طریق گفتمان، ارائه راهکار و پیشنهاد در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد.

وی افزود: فضای کشور باید به نحوی باشد که بتوان آن را نقد کرد. دولت سیزدهم تا به امروز نسبت به نقد نگاه خوبی داشته و مقاومتی در برابر نقد نداشته و فضایی که این دولت آمادگی، توانایی و آستانه صبر در برابر نقد در حوزه‌های مختلف را دارد خیلی خوب است. همه ما باید کمک کنیم تا جامعه پویا و دولت موفق و نقدپذیر باشند و از بهترین نقد‌ها استفاده مناسب را داشته باشند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی