تیتر امروز

مهدی مطهرنیا: زمینه‌های فدرالیسم در ایران مهیا نیست/ چرا آینده ایران؛ نه ایرانِ آینده؟/ ایران، کشور نشاط، جشن و امید بود
در نشست گفتمان عمومی؛ مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی مطرح شد

مهدی مطهرنیا: زمینه‌های فدرالیسم در ایران مهیا نیست/ چرا آینده ایران؛ نه ایرانِ آینده؟/ ایران، کشور نشاط، جشن و امید بود

نشست گفتمان عمومی، مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی با حضور مهدی مطهرنیا، رئیس پژوهشکده آینده پژوهی سیمرغ به میزبانی دیدارنیوز برگزار شد.
امر به معروف باید در ساختار‌های حاکمیتی باشد نه برای چهار تار مو/ تقیه‌ علما، دین را حفظ نمی‌کند/ نباید با کل دنیا مقابله می‌کردیم
در سی‌ و پنجمین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام اکبرنژاد مطرح شد:

امر به معروف باید در ساختار‌های حاکمیتی باشد نه برای چهار تار مو/ تقیه‌ علما، دین را حفظ نمی‌کند/ نباید با کل دنیا مقابله می‌کردیم

در سی‌ و پنجمین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد مجتهد و مدرس حوزه، در ادامه موضوع "نقش خدا و مردم در تحولات اجتماعی" به تاثیر تقیه در کنش علماء دین پرداختیم.
محموله‌های خطرناک یا کالا‌های معمولی؟/ امیدواری پس از دور سوم مذاکرات/ زلزله ژئوپلیتیکی در خاورمیانه
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

محموله‌های خطرناک یا کالا‌های معمولی؟/ امیدواری پس از دور سوم مذاکرات/ زلزله ژئوپلیتیکی در خاورمیانه

این هشتاد و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

جاده‌های جهان برای داغ‌تر شدن کره زمین آماده نیستند

موج گرمای تاریخی که تابستان امسال غرب اروپا را فرا گرفت باعث هرج و مرج در سیستم حمل و نقل شد. انحراف خطوط راه‌آهن، از کار افتادن باند‌های فرودگاه و آسیب دیدگی جاده‌های کلیدی از جمله آن‌هاست.

کد خبر: ۱۳۶۰۶۷
۱۵:۳۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

جاده‌های جهان برای داغ‌تر شدن کره زمین آماده نیستند

دیدارنیوز ـ چنین اتفاقاتی در سراسر آمریکا، استرالیا، چین و آفریقا نیز گزارش شده است. با افزایش متوسط ​​دما و افزایش موج‌های گرما، زیرساخت‌ها و به ویژه جاده‌ها به طور فزاینده‌ای در برابر گرمایش جهانی ناشی از فعالیت بشر آسیب پذیر می‌شوند.

مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ که به ارزیابی اثرات بحران اقلیمی روی زیرساخت‌های حیاتی پرداخته، نشان داد: تا سال ۲۰۸۰، امواج گرما حدود ۹۲ درصد از مجموع آسیب‌های مخاطره‌آمیز در بخش حمل و نقل اروپا را به خود اختصاص می‌دهد، این موضوع میتواند تا حد زیادی به این دلیل باشد که جاده‌ها برای شرایط آب و هوایی خنک‌تر ساخته شده‌اند.

در مطالعه دیگری که با هدف تعیین ترکیب مناسب جاده‌های محلی انجام گرفته، تخمین زده شد که در حدود ۳۵ درصد از آن‌ها از مواد و ترکیباتی استفاده شده که مناسب وضعیت آب و هوا و اقلیم نبوده است.

"آمیت باسین"، مدیر مرکز تحقیقات حمل و نقل دانشگاه تگزاس، گفت: حداکثر دمایی که مهندسان عمران در طراحی جاده‌ها و ترکیبات مورد استفاده در آن‌ها به کار گرفته‌اند، اکنون بسیار فراتر رفته است.

زنجیره‌های تامین به وسایل نقلیه چرخ‌دار وابسته هستند تا کالاها، افراد و تقریبا هر وسیله دیگری در تمامی نقاط جابجا شده و دریافت شوند. کشتی‌ها، قطار‌ها و هواپیما‌ها ممکن است برای بسیاری از حمل و نقل‌های طولانی به کار گرفته شوند، اما پوشاکی که به صورت آنلاین سفارش داده‌اید، با ون به شما تحویل داده میشود.

بسیاری از تغییراتی که گرمایش جهانی در وضعیت آب و هوا ایجاد کرده، تاثیر مخربی بر جاده‌های تمام نقاط دارد. علاوه بر گرمای شدید، بارندگی شدید و سیل ناشی از آن می‌تواند به سرعت بزرگراه‌ها و جاده‌های آسفالت را فرسوده کند و همچنین جاده‌های ساخته شده از شن و خاک را از بین ببرد. هزینه تعمیر و مرمت می‌تواند بسیار زیاد باشد: سیل‌های ویرانگر در استرالیا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۰ حدود ۶.۴ میلیارد دلار برای تعمیر شبکه جاده‌ای هزینه داشته است.

همچنین بر اساس گزارشی از موسسه آب و هوای کانادا، بیش از نیمی از جاده‌های زمستانی این کشور در مناطق شمالی که هر پاییز روی دریاچه‌ها و رودخانه‌های یخ زده ساخته می‌شوند، ممکن است طی ۳۰ سال آینده غیرقابل استفاده شوند.

به گزارش ژاپن تایمز، به گفته "کلود ون روتن"، رئیس سابق انجمن جهانی جاده، موج گرما در تابستان سال جاری در اروپا جدیدترین یادآور اختلاف فزاینده بین واقعیت آب و هوایی کره زمین و آنچه جاده‌های موجود می‌توانند تحمل کنند، است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: تغییرات اقلیمی
ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت
امروز پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت
پرطرفدارترین ها