تیتر امروز

استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد

این صد و سی و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند
در مناظره دو فعال سیاسی در دیدارنیوز مطرح شد

زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند

در ادامه سلسله مناظرات دیدارنیوز در خصوص مسائل روز کشور و منافع ملی، میزبان بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه و احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی بودیم که در ادامه می‌‌خوانید.
سجاد عبدالله‌پور: اگر بپرسید علم بهتر است یا ثروت قطعا می‌گویم علم/ در کار روی اصول اخلاقی‌ا‌م پا نگذاشتم/ فکر می‌کردم در دبی برایم فرش قرمز پهن می‌کنند، اما اینطور نبود
گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین

سجاد عبدالله‌پور: اگر بپرسید علم بهتر است یا ثروت قطعا می‌گویم علم/ در کار روی اصول اخلاقی‌ا‌م پا نگذاشتم/ فکر می‌کردم در دبی برایم فرش قرمز پهن می‌کنند، اما اینطور نبود

دیدارنیوز در یکی از گفت‌و‌گو‌های ویژه خود به سراغ سجاد عبدالله‌پور، مهندس معمار و کارآفرین که این روز‌ها در دبی زندگی می‌کند، رفته و از او درباره لایه‌های پنهان و پیدا مهاجرت و کار کردن در یک...

جزیره‌های خلیج فارس شناسنامه‌دار می‌شوند

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست از برگزاری کنوانسیون تهران پس از ۷ سال به میزبانی کشور آذربایجان از ۲۷ تا ۲۹ مهر در سطح وزرای محیط زیست خبر داد.

کد خبر: ۱۳۵۹۷۶
۱۵:۵۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

جزیره‌های خلیج فارس شناسنامه‌دار می‌شوند

یدارنیوز ـ مجتبی ذوالجودی معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست در نشست خبری این معاونت در هفته دولت، گفت: ۲۳ چالش محیط زیست دریایی و تالاب‌ها را مدون کرده ایم و ۱۸ سیاست کلان در پهنه‌های آبی داریم؛ که طبق ۶ هدف اصلی با ۱۲ راهبرد از طریق ۴۶ اقدام دنبال می‌کنیم.

وی ابراز داشت: از سازمان کشتیرانی خواستار پایش مسیر‌های کشتی رانی هستیم، چون این سطح از آلودگی صنعتی و آبی در شان منطقه نیست.

ذوالجودی با بیان اینکه دستگاه‌های آب شیرین کن پساب‌هایی دارند که باید کنترل شود، گفت: جزایر مصنوعی مشکلاتی دارد و دنبال این هستیم که از روش‌های دیپلماتیک از ساخت آن جلوگیری کنیم.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با یادآوری اینکه کنوانسیون تهران به عنوان یک موافقت دریایی به امضای دستگاه‌های مرتبط با محیط زیست کشور‌های حاشیه خزر رسیده، ولی هنوز مشخص نبود که استقرار دبیرخانه در کدام کشور باشد، ابراز داشت: ۷ سال است که کاپ‌های این کنوانسیون تشکیل نشده و زمانیکه دولت جدید مستقر شد درخواست ما پیگیری این مساله بود.

وی افزود: کشور آذربایجان ترغیب به برگزاری کاپ ۶ شد و ۲۷ تا ۲۹ مهرماه بعد از ۷ سال در سطح وزرای محیط زیست این کاپ برگزار می‌شود.

ذوالجودی در ادامه گفت: طبق برنامه‌های کلان کشور، قرار است توسعه صنایع بزرگ و آب بر در سواحل جنوبی مستقر شوند و اعلام کردیم که سازمان برای توسعه همراه است و بیش از ۱۰۰ درصد بازرسی‌ها از مراکز صنعتی و نفتی جنوب بیشتر شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه از توان بین المللی استفاده کنیم برنامه‌هایی با UNDP تحت عنوان طرح حفاظت از تالاب‌های ایران طراحی کردیم؛ و طبق این برنامه‌ها ۲۰۰ روستا در حوزه ارومیه اقداماتی صورت گرفته که ۳۰ درصد کاهش مصرف آب داشته ایم.

محمد طالبی متین مدیرکل دفتر زیست بوم‌های و سواحل دریایی سازمان محیط زیست تغییرات اقلیمی را مهمترین چالش زیست بوم خلیج فارس عنوان کرد که باعث سفیدشدگی مرجان‌های دریایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه گشت ساحلی از سال ۸۴ به دلیل مسائل سیاسی اجرا نشده است، گفت: پایش ساحلی با کمک صندوق ملی محیط زیست در دو فصل انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از آب شرب مناطق جنوبی باید از آب شیرین کن‌ها استفاده کنند، ابراز داشت: با انتخاب پهنه‌های استقرار و تدوین دستورالعمل محیط زیستی برای مدیریت آن اقدام کردیم.

طالبی متین گفت: تهیه شناسنامه برای ۸ جزیره هنگام، هرمز، ابوموسی و لارک در شرف اتمام است، و در فاز دوم تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری و لاوان شناسنامه دار می‌شوند.

امید صدیقی مدیر دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان محیط زیست به آلودگی‌ها با منشا خشکی اشاره کرد و ابراز داشت، تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده به دریا، نیازمند همکاری بین دستگاهی است.

وی ابراز داشت: اطلاعاتی از پایش پسماند در نوار‌های ساحلی استخراج شده است، و می‌دانیم شبکه جمع اوری فاضلاب و تصفیه خانه چقدر پیشرفت دارند.

صدیقی گفت: بسیاری از طرح‌های فاضلاب ۱۸ سال ردیف بودجه داشته، اما کم و فرسایشی دارد.

وی از نظامند کردن اسقاط کشتی‌ها خبر داد و گفت: تمام متقاضیان بررسی شده و ۱۰ اسقاط یار ارزیابی شده است. همچنین ۱۵۰ کشتی و شناور مغروق در اروند و سواحل دریایی نیازمند مدیریت هستند که ضوابطش در حال تهیه است.

وی گفت: ما در آلودگی‌های با منشا دریا در دریای خزر چالش کمتری داریم، اما در جنوب ایران با ۷ کشور در زمینه برداشت نفت و گاز چالش‌هایی داریم که یک میلیون تن نشت نفت در سواحل خلیج فارس گزارش شده که ناشی از خطوط فرسوده انتقال است و به دلیل تحریم موفق

صدیقی ادامه داد: خط لوله ابوذر به خارک بیشترین حجم آلودگی را داشت که در یکسال اخیر این خط لوله تعمیر شد.

منبع: فارس
برچسب ها: خلیج فارس
ارسال نظرات