تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

میراث‌دار یکی از سبک‌های موسیقی محلی اهواز درگذشت

ثامر زرگانی یکی از افراد مشهور در حوزه‌ی موسیقی علوانیه‌ی اهواز دار فانی را وداع گفت. 

کد خبر: ۱۳۶۰۲۳
۰۹:۵۴ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
میراث‌دار یکی از سبک‌های موسیقی محلی اهواز درگذشت
 
 
دیدارنیوز ـ سمیه قاضی زاده: ثامر زرگانی خواننده و هنرمند متولد ۱۳۱۸ در شهر روستای بیت امحارب از توابع شهر اهواز بود که از محبوترین خوانندگان دهه ۵۰ اهواز به حساب می‌آید.
 
ثامر از ۱۵ سالگی خوانندگی را شروع کرد. این هنرمند، خوانندگان هم دوره خود علوان الشویع، علی رشداوی، صفر نیسی، حمدی صالح، حبیب بندقیلی و دیگر خوانندگان را مشوق خود در زمینه‌ی موسیقی علوانیه معرفی می‌کرد. 
 
وی برای خوانندگی از کلمات شاعران معروف اهواز ازجمله عبود حی سلطان زرگانی، سیدسلمان آلبوشوکه، سیدابراهیم الدنیناوی و دیگر شاعران اهوازی بهره می‌جست.
 
ثامر زرگانی بعد از کهولت سنی نتوانست به حرفه خود ادامه بدهد و بعد از آن خوانندگی و سبک علوانیه را به فرزندش بنام موسی واگذار کرد که موسی ثامر الزرگانی به شکلی ممتاز این سبک را به اجرا در آورد.
 
ثامر زرگانی در کار اجرای خود در ایام ماه محرم اوایل سال ۱۳۵۰ از سبک و کار خود در تعزیه‌های شهر حر (بیت چریم) و شوش دانیال (ع) استفاده می‌کرد در روز تاسوعا و عاشورایی حسینی به اجرا در می آورد.
 
قاسم منصور آل‌کثیر فعال میراث فرهنگی خوزستان درخصوص درگذشت این هنرمند محلی گفت: این خواننده علاوه بر تسلط بر فنون خوانندگی درنواختن ساز رباب نیز مهارت بسیاری داشت.
 
آل کثیر افزود: متاسفانه هر مدت خبر درگذشت هنرمندان محلی که میراث‌دارِ بخشی از هنر و فرهنگ اهواز هستند شنیده می‌شود اما واکنشی از نهادهای مربوطه مثل اداره کل میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی شهرداری و دیگر نهادهای فرهنگی را نمی‌بینیم. 
 
آل کثیر توضیح داد: از اداره میراث فرهنگی انتظار می‌رود با توجه به کثرت و تنوع فرهنگی موجود در استان خوزستان لازم است بر مهارت‌های میان رشته‌ای همچون "موسیقی شناسی قومی" برنامه‌ریزی ویژه‌ای را اتخاذ کند. اساساً بدون درک کافی از دانش قوم شناسی، رشته موسیقی شناسی قومی بی‌محتوا می‌شود. 
 
وی گفت: “خوی و منش” فرهنگ‌های متنوع استان را از مجرای هنر آنها ازجمله موسیقی می‌توان بیشتر شناخت. شناساندنِ گونه‌گونی فرهنگ‌ها به یکدیگر باعث افزایش شناخت عمومی به فرهنگ‌های استان می‌شود و قطعاً شناخت، مسیرِ همسازی و هم‌نشینی را هموارتر می‌کند که این مهم لازم است توسط اداره کل میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
 
این فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: سبکی که مرحوم زرگانی اجرا می‌کرد در مناسک جشن و حتی مراسم عزا اجرا می‌شده ازجمله اینکه "طور علوانیه" و دیگر اطوارِ حزین را این هنرمند در ماه محرم برای مراسم تعزیه‌خوانی اجرا می‌کرد اما چنین شخصیت‌هایی بدون اینکه هنرشان ثبت و ضبط شود از دنیا می‌روند.
 
آل کثیر گفت: متاسفانه بعد از ثبت ملی سبک علوانیه، با اینکه این پرونده تا مرحله‌ی ثبت جهانی به عنوان میراث مشترک خوزستان و عراق نیز معرفی شده بود اما اداره میراث فرهنگی خوزستان این پرونده را برای ثبتِ میراث مشترک پیگیری نکرد و حتی برای رونمایی از تنها آلبوم موسیقی این سبک هنوز مساعدت نکرده است.
 
وی یادآور شد: انتظار می‌رود با روی کار آمدن مدیر کل جدید اداره کل میراث فرهنگی، تغییرات مثبتی را از سوی ایشان خصوصا در زمینه‌ی معرفیِ میراثِ معنویِ فرهنگ‌ها را شاهد باشیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی