تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
اظهار نگرانی دکتر یدالله اسلامی نسبت به سلامت تاجزاده

امثال تاجزاده برای جمهوری اسلامی فرصتند نه تهدید/ روزه‌داری و فشارخون به او آسیب می‌زند

پزشک و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: افرادی مانند تاجزاده که با صراحت دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند برای جمهوری اسلامی فرصت محسوب می‌شوند نه تهدید.

کد خبر: ۱۳۵۹۷۲
۱۵:۰۴ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

امثال تاجزاده برای جمهوری اسلامی فرصتند نه تهدید/ روزه‌داری و فشارخون به چشم تاجزاده آسیب می‌زند

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: سید مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات و زندانی سیاسی سابق، برای بار دوم در عصر جمعه ۱۷ تیر در منزل شخصی خود توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شد. به گفته رسانه‌های نزدیک به دولت سیزدهم، او به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» دستگیر و مستقیم راهی اوین شده است.

بیشتر اصلاح طلبان، که طیف وسیع و متنوعی از دیدگاه‌ها را دارند، با سخنان تاجزاده موافق هستند و شجاعت او را می‌ستایند. رییس جبهه اصلاحات در زمینه بازداشت ایشان، در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه به نحوه بازداشت و عواقبت آن مواردی را مطرح کرد.

فخر‌السادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاجزاده که به شدت پیگیر وضعیت همسرش است، حدود دو هفته بعد از بازداشت مصطفی تاجزاده، در یک کلیپ صوتی گفت که همسرش در یک تماس تلفنی کوتاه گفته به دادگاه نمی‌رود مگر اینکه آیت‌الله جنتی نیز احضار شود و دادگاه به شکایت او علیه جنتی رسیدگی کند.

محتشمی‌پور افزود: «تاجزاده گفته بازجویی پس نداده و اگر او را به دادگاه ببرند، بدانید به زور این کار را کرده‌اند.»، اما همین چند روز پیش بود که او با همسرش ملاقات کرد و در یک برنامه زنده اینستاگرامی روایت نگران کننده‌ای از شرایط جسمی و مشکلاتی که ممکن است در آینده برای سلامتی او به وجود آیند، اخطار داد. در همین رابطه به سراغ دکتر یدالله اسلامی چشم پزشک، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی رفتیم.

یدالله اسلامی

یدالله اسلامی در پاسخ به این پرسش که خانم محتشمی‌پور از شرایط جسمی و احتمال آسیب‌های ناشی از روزه‌داری تاجزاده ابراز و اعلام نگرانی کرده است، چه خطراتی ایشان را تهدید می‌کند؟ گفت: با توجه به شناختی از آقای تاجزاده دارم آماده پذیرش چنین تبعاتی بودند، ولی انتظار نبود که برای بیان دیدگاه‌های شفاف و روشن این دسته اساتید مشکلاتی برایشان به وجود بیاید. با توجه به سابقه‌ای که از ایشان سراغ دارم و نوع روزه داری که در گذشته داشته و از ناحیه چشم دچار آسیب شده بود، برای این دوره هم نگران کننده است. درهمان دوره هم به خود آقای تاجزاده و هم کسانی که ایشان را همراهی می‌کردند تاکید کردم که روزه داری طولانی مدت با شکلی که ایشان در پیش گرفته، برای سلامت‌شان زیانبار است. برای همین موضوع به دلیل انسداد عروقی که در ناحیه دید مرکزی شبکیه پیدا کرد مدت‌ها تحت درمان بوده و از تزریق داخل چشم و عمل لیزر و امثال این‌ها برای جلوگیری از آسیب بیشتر استفاده می‌کردند. این سابقه بیماری در گذشته مقداری اسباب نگرانی است و اگر همان مشی را پیش بگیرد و به خصوص در تابستان روزه‌های طولانی مدت بگیرد، به غلظت خون منجر خواهد شد. آقای تاجزاده فشار خون هم دارد. با این رویکرد آن دسته از بیماری‌هایی که قبلا با آن مواجه بودیم مجددا امکان بروز و ظهور دارند. از این رو شرایط مناسب‌تر، دوری از استرس و کنترل فشار خون و عدم روزه‌داری به عنوان توصیه‌هایی است که می‌شود در این مرحله مطرح کرد.

وی در مورد مراقبت‌های پزشکی از زندانیان تاکید کرد: آنچه مسلم است، تفکیک زندانیان، رعایت شأن آن‌ها و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، اموری هستند که جزء مسئولیت‌های قانونی مسئولان و مصرح در قانون است. مسئولیت بهداشتی و درمانی زندانیانی که در معرض بیماری‌های جسمی و آسیب هستند بر عهده نهاد یا نهاد‌هایی است که فرد در اختیار آن‌ها است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره فلسفه انقلاب اسلامی و شعار‌هایی مانند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: اگر به داستان انقلاب و شعار‌های انقلاب و دیدگاه‌های انقلابیون و اظهارات رهبران انقلاب برگردیم، آنچه امروز در صحنه سیاسی با آن مواجه‌ایم هیچ ارتباط و نسبتی با آن شعار‌ها و نظرات ندارند. اصولا یکی از نیاز‌های اساسی مردم و کنش‌گران آن مقطع از تاریخ، دستیابی به آزادی‌های سیاسی بود. آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی که به وفور وجود داشت؛ لذا تنگنا ایجاد کردن در این مسیر اصولا در راستای انقلاب و شعار‌های انقلابی نیست. از طرفی افرادی مثل تاجزاده که با صراحت دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند به گمان من فرصت‌هایی برای جمهوری اسلامی محسوب شده نه تهدید. هر اظهار نظری را تهدید تلقی کردن نشانه این است که درک درستی از تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تحولات بین المللی نداریم. ابزار تاجزاده برای بیان دیدگاه‌های خود زبان و گفتگو است.

اسلامی ادامه داد: بنابراین حتما با دیدگاه‌ها و درکی که ما در انقلاب داشتیم نباید دچار این دسته از تنگنا‌ها و مشکلات و محدودیت‌ها می‌شدیم و به نظر می‌رسد این رفتار‌های تنگ‌نظرانه اصولا تاثیری هم در روند سیاسی کشور نخواهد داشت و اینکه بین مردم و حاکمیت ایجاد فاصله می‌کند. ریزش و فرو ریزش سرمایه اجتماعی نظام گران بارتر و سنگین‌تر از این‌ها است که بتوان به آسانی یا با این دست اقدامات و رفتار‌ها از آن خلاص شد و راه فرار از آن ایجاد کرد. خلاصی جز بازگشت به نظر اکثریت نیست؛ لذا به نظر می‌رسد با شعار‌های اول انقلاب هیچ هماهنگی و همخوانی ندارد.

وی درباره پرونده تاجزاده و بازداشت او با اتهامات امنیتی و بلا تکلیفی قانون متهمان سیاسی اظهار کرد: زندانی سیاسی و مردم عادی به حکم قانون اساسی باید در دادگاهی زیر نظر دادگستری و حضور هیات منصفه باشد. هر کاری غیر از این خلاف قانون است چه تاجزاده باشد یا دیگر مردم. از طرفی قانون اساسی تکلیف زندانی سیاسی و مطبوعاتی را به صراحت روشن کرده است.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه ارجاع پرونده‌های سیاسی به دادگاه انقلاب، این دادگاه زیر سوال می‌برد، گفت: چون دادگاه انقلاب زیر سوال می‌رود. فعال سیاسی که متهم می‌شود باید توسط دادگاه‌های حوزه دادگستری و با حضور هیات منصفه به آن‌ها رسیدگی شود. کسی که فعال سیاسی یا متهم سیاسی می‌شود یا اتهام سیاسی به آن وارد می‌شود در جهت کسب منافع ملی حرکت می‌کند برای خودش چیزی نمی‌خواهد.

دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قانون اساسی ما جرم سیاسی را به رسمیت شناخته و جایگاه بررسی آن را روشن کرده است. نهاد‌های قانونی موظف به رعایت قانونی و جلوگیری از تفسیر شخصی قانون هستند. اگر فعال سیاسی و مطبوعاتی به دلیل فعالیت سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه انقلاب محاکمه یا به پرونده او رسیدگی کنند، جرم صورت گرفته است و این خلاف از جانب آن‌ها است نه از جانب کسی که متهم به جرم سیاسی می‌شود.

وی درباره اعمال نظر و دخالت نهاد‌های امنیتی در حوزه قضایی نیز گفت: به هر حال شرایط جامعه ما شرایطی است که برخی از نهاد‌ها در طول زمان به هر دلیلی قدرت فراتری به دست آورده‌اند که نمی‌شود انکار کرد و قدرت در جا‌های مختلف و به اشکال متفاوت و در عرصه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی