
عباس میرزایی هنرمند، نقاش و دبیر هنر اصفهانی است که تاکنون نمایشگاههای انفرادی و گروهی بسیاری در زمینه نقاشی، طراحی و چاپدستی در بسیاری از شهرهای ایران و همچنین شهرهایی در خارج از ایران برگزار کرده و اکنون نیز نمایشگاه «لهشدگی» را در گالری امروز به نمایش گذاشته است.
دیدارنیوز: استعارهای از فشارهای اجتماعی، کلیشههای بسته ذهنی و اجتماعی انسان و توجه صرف به بُعد مادی اشیاء و تعمیم آن به انسانها و روابط اجتماعی، مفاهیمی است که در نمایشگاهی از آثار چاپ دستی عباس میرزایی با عنوان «لهشدگی» در گالری امروز ارائه شده است.
عباس میرزایی درباره این نمایشگاه گفت: پروسه خلق آثار ارائهشده در گالری، ابتدا با انتخاب اشیایی که میتوانست ازنظر فرم و محتوا در مسیر این کار قرار بگیرند آغاز شد و سپس این روند با پرس کردن اشیا در زاویه و فرمی دلخواه و تبدیل آنها از یک حجم سهبعدی به سطحی تخت و دوبعدی ادامه پیدا کرد تا درنهایت بتوان از اشیا بهعنوان کلیشه چاپ دستی استفاده کرد و فرم، نقوش و بافت آنها را با استفاده از دستگاه پرس چاپ دستی روی پارچه یا مقواهای مخصوص که درصد کتان بالایی دارند منتقل کرد، البته با تیراژهایی یکسان که یکی از قابلیتهای چاپ دستی است.
او ادامه داد: فرآیند تبدیل اشیا به کلیشه چاپ دستی و انتقال تصویر آن با تمام ظرافتهایش روی مقوا یا پارچه تا به امروز در هنرهای تجسمی معمول نبوده است و اکنون این کار با استفاده از تکنیک چاپ دستی عملی شد، فرآیندی که از شروع ایده آن از سال ۱۳۹۵ تا اجرای نهایی و ارائه آثار در سال ۱۴۰۱ با چالشهای فراوانی روبرو بود تا درنهایت با ۳۷ اثر ابتدا در خردادماه ۱۴۰۱ در گالری اُ تهران و سپس در مردادماه در گالری امروز اصفهان به نمایش درآمدند.
این هنرمند با اشاره به اشیاء استفادهشده در این مجموعه گفت: برای این کار از چند نمونه اشیا بهره گرفتهام، یک دسته اشیاء قدیمی مثل فانوس، گلدانها و دبههای روغن قدیمی و دستهای هم اشیاء مصرفی مثل قوطی تن ماهی، بطری آبمعدنی و قوطی کنسرو که در زندگی مدرن مصرفشده و دور انداخته میشوند و بهعنوان سوژهای با روایت تصویری مستقل به آنها نگاه نمیشود. ممکن است افرادی اشیاء مختلف را ببینند، رد شوند و درکی از آن نداشته باشند، اما در نگاه عمیقتر هر شیئ میتواند هویت بصری جداگانهای داشته باشد؛ درواقع خودِ اشیا قدیمی بهتنهایی زیبایی خاص خود را دارند، اما لِه کردن آنها در فرمی که هنرمند در نظر دارد میتواند روایتی جدید از یک شی را به همراه داشته باشد که ازنظر فرم و محتوا و تعمیم آن با مسائل اجتماعی، بیانگر مفاهیم عمیقی خواهند بود.
میرزایی افزود: نوع رنگگذاری که برای این کار ابداع کردم کمک بسیاری به چاپ و به نمایش درآمدن ظرافتهای اشیاء، عمق و ابعاد آنها کرد، سعی شد حالت کهنگی اشیاء و ظرافت آنها عیان شود و کار شبیه چاپ صنعتی نباشد، در این آثار نحوه رنگ گذاری، انتخاب اشیاء و زاویه پرس آنها برای خروجی بهتر زمان زیادی برد، درواقع ایده نو بخشی از کار بود و اجرای آن بخش دیگری که زمان زیادی میخواست.
این نقاش با بیان اینکه این کار ریشههایی از مسائل اجتماعی در خود دارد، تأکید کرد: این آثار نمادین هستند، استعارهای از فشارهای اجتماعی، کلیشههای بسته ذهنی و اجتماعی انسان و اینکه ارزش اشیاء تنها به بعد مادی آنها دانسته میشود و این موضوع قابلیت تعمیم به انسانها و سایر روابط اجتماعی دارد.
عباس میرزایی هنرمند، نقاش و دبیر هنر اصفهانی است که تاکنون نمایشگاههای انفرادی و گروهی بسیاری در زمینه نقاشی، طراحی و چاپدستی در بسیاری از شهرهای ایران و همچنین شهرهایی در خارج از ایران برگزار کرده و اکنون نیز نمایشگاه «لهشدگی» را در گالری امروز به نمایش گذاشته است.
علاقهمندان برای تماشای این آثار میتوانند تا پایان مردادماه به گالری امروز واقع در اصفهان، خیابان آبشار دوم، بنبست فرشید پلاک ۳۲۴ مراجعه کنند.