تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
گزارش دیدار از تلف شدن یک یوز ماده در جاده ترانزیت مشهد

مرگ در "میامی"

هنوز ماجرای تلف شدن دو یوز تازه متولد شده "ایران" فراموش نشده بود که خبر رسید تصادف در جاده میامی (تهران- مشهد) منجر به مرگ یک یوز ماده شده و حالا مسوولان در حال رسیدگی هستند!

کد خبر: ۱۳۵۱۵۹
۱۱:۰۵ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

مرگ در
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: قبول نکردن مادر، مشکلات مادرزادی، نبود امکانات اولیه، نداشتن شیر مناسب و ده‌ها دلیل دیگر تنها بهانه‌هایی بود که مرگ دو توله یوز "فیروز" و "ایران" عادی جلوه داده شود، اما تلف شدن سایر یوز‌های پارک ملی توران به دلیل تصادف هیچ دلیل و توجیهی برای عادی جلوه دادن این اتفاق ندارد و هنوز معلوم نیست چرا مسوولان سازمان محیط زیست علیرغم تکرار چندین باره چنین حوادثی هنوز فکر درستی برای حل این مشکل نکرده اند.

خبر تلف شدن این گونه ارزشمند جانوری و در معرض خطر انقراض، برای جامعه محیط زیست و علاقه‌مندان به حیات وحش بسیار تاسف بار بود و از آن بدتر آنکه گونه‌ای در این حادثه تلف شده که می‌توانست در سال‌های بعد زادآور باشد و روزنه‌های امید بیشتری را در خصوص احیای اینگونه منحصربه فرد جانوری باز کند، اما حالا رفتار مسوولان سازمان محیط زیست شده نوشدارو پس از مرگ سهراب؛ زیرا درست بعد از این حادثه تصمیم گرفته اند که یک تیم حفاظتی در محدوده تصادف مستقر کنند و تصورشان این است که با این تصمیم می‌توانند جلوی حادثه‌های بعدی را بگیرند.

فرار رو به جلو بهترین راهکار برای محیط زیست!

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل محیط زیست استان سمنان که باید پاسخگوی این اتفاق باشد بعد از این حادثه اول تقصیر را گردن مردم و رانندگان انداخت و گفته بود برای تکرارنشدن این اتفاقات مردم و رانندگان با رعایت سرعت مطمئنه در جاده‌هایی که محل عبور حیات وحش هستند خصوصا محدوده میامی به عباس آباد در استان سمنان، حرکت کنند.

البته او برای اینکه مورد نقد قرار نگیرد پای مسولان مرتبط خصوصا اداره راه و شهرسازی و پلیس را هم به میان کشید و تاکید کرد که این مسوولان هرچه سریعتر، نسبت به ایمن سازی این محدوده و نصب روشنایی و دوربین‌های کنترل سرعت و نصب تابلو‌های کاهش سرعت تا حداکثر ۸۰ کیلومتر برساعت، اقدامات لازم را انجام دهند.

مادر به دنبال فرزند کشته شده...

چند ساعت بعد از این ماجرا محیط بانان منطقه یک مادر و توله بزرگ دیگر را در زیستگاه‌های مجاور جاده و در حوزه استان سمنان مشاهده کردند و با توجه به مشاهده مادر و توله یوز همراه او، تیم پایش استان به همراه چند تن از تشکل‌های مردم نهاد در منطقه مستقر شدند و پایش‌های نظارتی ادامه دارد.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست بعد از انتشار این خبر در گفت و گویی از پلیس راهور خواست با توجه به حجم گسترده خودرو‌های زوار از مشهد به سمت تهران و لزوم کنترل و رعایت سرعت مطمئنه در این منطقه برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تیم‌های نظارتی خود را در این جاده به‌ویژه در حد فاصل میامی تا کاهک و عباس آباد مستقر کند.

از طرف دیگر این مقام مسوول در محیط زیست از استقرار اکیپ‌های محیط بانان در محل به صورت شبانه‌روزی خبر داد و گفت که این اکیپ‌ها با پروژکتورکشی و روشن کردن آتش در منطقه و ایجاد هشدار، در صورت مشاهده یوز مادر و توله همراه آن‌ها را از منطقه خطر دور می‌کنند.

ثبت یک مرگ دیگر چندی پیش

مسیر یاده شده سال هاست که محل تلف شدن یوز‌های زیادی است و پیش از این هم هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد بین سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند؛ حالا معاون سازمان محیط زیست تاکید دارد که محل تصادف اخیر بیش از ٣٠ کیلومتر از نقطه داغ تصادفات قبلی فاصله دارد و یک مورد تصادف هم پیشتر در این محدوده ثبت شده بود به همین دلیل موضوع ایمن سازی این بخش از جاده را پیگیری خواهیم کرد.

البته او هم مانند رییس محیط زیست سمنان فقط سازمان متبوع خودش را در بروز این حادثه مقصر نمی‌داند و با بیان اینکه به‌طور قطع نجات این گونه و کاهش مخاطرات آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه است، تلاش کرد نقد‌های کمتری را متوجه سازمان محیط زیست کند.

حرف آخر

تلف شدن این ماده یوز قطعا اولین اتفاق بد نبود و بی شک آخری هم نخواهد بود و تکرار این اتفاق‌ها و بی توجهی سازمان محیط زیست به چنین موضوعاتی نشان می‌دهد که رسیدگی به چنین حوادثی اولویت این سازمان نیست، زیرا در ماجرای تلف شدن دو یوز ایران هم جواب قانع کننده‌ای داده نشد و بهتر است رییس این سازمان به پیدا کردن مقصر یا مقصرین این اتفاق ها، به دنبال استفاده حداکثری از بانوان ولایی- مدیر و متخصص باشد!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی