تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
دیدار از وضعیت شهرستان فیروزکوه بعد از سیل گزارش می‌دهد

سیل فیروزکوه؛ کمک گروه‌های مردمی، مسئولان در گل!

باران شدید بارید، روستا‌های فیروزکوه را سیل برد، مردم بی‌خانمان شدند، مسئولان با لباس‌های متفاوت وارد منطقه شدند، بازدید کردند، بعضا تا زانو در گل فرو رفتند و این شد پایان ماجرا...

کد خبر: ۱۳۴۸۴۷
۱۲:۰۵ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

گروه‌های مردمی در فیروزکوه، مسوولان در گل!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: ورود پدیده مونسون یا همان بارش‌های موسمی به کشور که منجر به سیل در بسیاری از استان‌های کشور و در نهایت غافلگیری مسئولان شد، مسئولانی که در همان ساعت اولیه انگار که قرار است در پارک قدم بزنند پاشنه کفش‌های خود را ور کشیدند و بی تجهیزات اولیه پای خود را در میان گل و لایی گذاشتند که سیل از بالا دست برای مردم روستا‌ها سوغات آورده بود.

حالا مردم ماندند و عزیزانی که از دست دادند و خانه‌هایی که دیگر نیستند و غصه‌ای پر قصه‌ که جانی برای بیان آن ندارند و فقط چشم دوخته‌اند به دست مقاماتی که از راه برسند تا دردی از آن‌ها دوا کنند، اما مثل همیشه این نیرو‌ها و گروه‌ها مردمی هستند که با دست خالی و قلبی پر از امید و انرژی به یاری آن‌ها شتافتند و حالا روستای مزداران فیروزکوه شده پایگاه کمک‌های مردمی و داوطلبانی که با سختی و مشقت خود را به این روستا رساندند تا با اعطای غذای گرم و لباس و لوازم بهداشتی کمی از بار غصه آن‌ها را کم کنند.

کسی عمق فاجعه را درک نمی‌کند

سیلی که چند روزی است زندگی روستا‌های فیروزکوه را مختل کرده است آنقدر عمیق و غیر قابل تصور است که حتی انتشار فیلم و عکس گویای همه چیز نیست، مردم این روستا‌ها در چند روز گذشته در میان گل و لایی که سیل آن را برای آن‌ها سوغات آورده است به دنبال رد پایی از اعضای خانواده یا وسایل زندگی شان هستند.

اگر در یکی از مرورگر‌هایی که در درسترس دارید سیل فیروزکوه را سرچ کنید به تنها اطلاعاتی که به آن بر می‌خورید انتشار چندین عکس و فیلم از لحظات وقوع سیل و بعد از آن و صحبت‌های فرماندار و عکس و فیلم‌های منتشره از استاندار تهران و معاون اول رئیس جمهور در قامتی جدید است و دیگر هیچ خبر جدیدتری از وضعیت و شرایطی که مردم در آن گرفتار هستند منتشر نشده و گویا دستورات محمد مخبر همچنان روی کاغذ مانده است.

اظهارنظر استاندار درباره این اتفاق تنها بیان این بود که در سیل فیروزکوه چهار نفر مفقود شدند و عملیات امداد و نجات در مناطق سیل زده ادامه دارد، ماشین آلات و نیروی انسانی به اندازه کافی وجود دارد!

این در حالی است که در همان زمان سیداحمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس اعلام کرده بود که با توجه به اینکه تعداد زیادی خودرو و افراد غیر بومی برای گردش به دماوند و فیرزوکوه آمده بودند نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد مفقودین و فوتی‌های ناشی از سیل اخیر ارائه کرد.

این نماینده به این موضوع هم اشاره کرده بود که شهرستان دماوند بیشتر خسارات مالی را داشته و یک مورد فوتی فقط در روستای وسکاره داشتیم و بزرگترین خسارتی که در دماوند به وجود آمده تگرگ است که متاسفانه باعث شده ۷۰ درصد باغات دماوند از بین برود که خبر بدی برای کشاورزان و باغداران باشد.

حضور مسئولان تنها در فیلم و عکس!

نکته اینجاست که استاندار و سایر مسوولانی که تلاش کردند با انتشار این فیلم و عکس‌ها مسوولیتی که روی دوش آن‌ها است را بردارند بعد از گذشت حدود یک هفته از این اتفاق هنوز کار جدی برای مردم منطقه انجام نداده اند و به نظر می‌رسد خبر ندارند که ساکنان روستا‌های فیروزکوه هنوز یک محل مناسبی برای استراحت کردن و خوابیدن ندارند و با ناامیدی کامل در پی یافتن تکه‌های خانه هایشان در میان گل و لای هستند.

از طرف دیگر تنها اطلاعات قابل استناد که دهم مرداد ماه از زبان سرپرست فرمانداری شهرستان فیروزکوه منتشر شده این است که گفته بود همزمان با جاری شدن مجدد سیل، مسئولان استانی و شهرستانی، امدادگران و جهادگران در منطقه حضور دارند؛ اما نگفت که این حضور چه تاثیری در بهبود شرایط مردم داشته و در نهایت قرار است چه اقدام‌هایی برای بهبود شرایط مردم خواهند کرد.

محمد حیدری منش این را هم گفته بود که از روز چهارشنبه هفته گذشته بیش از ۴ بار سیلاب در این منطقه باعث مسدود شدن راه‌های روستایی شده است، ولی با تلاش نیرو‌های امدادی و جهادی راه‌ها بازگشایی شده و امداد رسانی همچنان ادامه دارد.

البته تا انتشار این گزارش خبر‌ها مبنی بر این بود که هنوز دسترسی راه‌ها برای رفت و آمد امدادرسانی تسهیل نشده است و حضور در منطفه تنها با خودرو‌های امدادی و آفرودی امکان پذیر است.

اما در این میان این گروه‌های مردمی و خیریه‌ها هستند که آستین بالا زدند و با وجود بسته بودن مسیر و محدودیت‌ها خود را به منطقه رسانده اند و چند روزی است با پخت غذا‌های گرم و توزیع لباس و اقلام بهداشتی سعی می‌کنند یار و یاور آن‌ها باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی