تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

آیا تا پایان سال ماشین عمرانی استانداری به جلو میرود؟

معاون سابق عمرانی استانداری خوزستان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار دیدارنیوز اظهار کرد: باتوجه به اینکه از آغاز کار این دولت زمان زیادی نگذشته و تقریباً سال۱۴۰۱سال اول بودجه اجرایی این دولت است که هم اکنون نیز با مشکلات فراوانی در تامین اعتبارات و نقدینگی مواجه هست به دلیل زمان کوتاهی دولت از نظر و پروژه‌های عمرانی نمی‌توان قضاوت تایید یا رد بر آن داشت امیدوارم با تجدید نظر در ساختار و سازمان اجرایی و به کارگیری افراد اجرایی تابع نظر دولت نه وابسته به غیر بتوانند ماشین عمرانی استانداری را به جلو هلُ دهند

کد خبر: ۱۳۴۳۵۸
۰۰:۰۵ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

آیا تا پایان سال ماشین عمرانی استانداری به جلو میرود؟

دیدارنیوز_خوزستان: فرامند هاشمی زاده گفت: حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یکی از مهمترین حوزه‌های هماهنگ کننده و نظارت کننده بر فعالیت های عمرانی کشور است که وظیفه ذاتی او هماهنگی سهمیه‌های ادارات، سازمان های اجرایی عمرانی شهری و روستایی و نظارت بر عملکرد اجرایی آن‌هاست.

 وی بیان کرد: متاسفانه این حوزه در همه ارکان های اجرایی کشور تحت تأثیر طوفان های سیاسی به تدریج از توان بخشی های او کاسته شد وبا پیدایش دو رکن یکی به نام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و برنامه ریزی استانداری که با عدم تفکیک و شفاف‌سازی بین این دو حوزه در ارتباط با زیرساخت‌های که جنبه عمرانی و اقتصادی دارند و رکن دیگر سازمان برنامه و بودجه که از قبل وجود داشت و به تدریج قسمت عمده وظیفه حوزه عمرانی را از آن خود کرد که در گذشته طراحی و تعیین نیاز های عمرانی استان برعهده حوزه عمرانی استانداری بود که تعیین بودجه های عمرانی نیز  به عهده همین حوزه بوده است.

هاشمی زاده افزود: دبیر شورای برنامه ریزی که یکی از مصادر مهم در تدوین برنامه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تخصیص اعتبار آنها در این شورا است که به برنامه و بودجه استان ها محول شده است  که به معنای مهمترین هرم حوزه عمرانی که هم در هماهنگی و هم نظارت تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد از آن  هرم خود تقریباً دور شد.

 وی بیان کرد: یکی دیگر از عوامل مهم توسعه ،پیشرفت و عمران شهر ها، شهرداری ها هستند که با شروع کار شوراهای اسلامی در سطح شهر و روستاها باتوجع به ناپختگی و بی‌برنامه گی حاکم بر شوراها در اثر ترکیب اعضای شوراهای عمرانی در  شهرها و روستاها که آنها در اثر حضور شورای اسلامی روستا و انتخاب دهیارکه با حاکمیت آفت عدم بلوغ  و فقدان عقلانیت و نبود برنامه مصوب اجرایی شهری و روستایی و طولانی بودن سیر پروسه کنترل و جلوگیری از خلاف شوراها در این حوزه که بسیار مهم در توسعه و عمران شهرها و روستاها بوده نیز دچار تزلزل حوزه معاونت عمرانی شد که اثر خود در کنترل صحیح و هدایت صحیح در اصول کار ها با مشکل مواجه ساخت.

هاشمی زاده گفت: انتصاب مدیران ادارات اجرایی استان نیز در اثر دخالت مختلف محلی و حوزه‌های دیگر نیز در حوزه معاونت عمرانی به طور کلی و سایر حوزه‌های دیگر استانداری عملاً کارها را از ریل و سیر اجرایی خارج و بر بیراهگی و سردرگمی کشاند.

در ادامه افزود: بررسی اجمالی بودجه هایی که در طول سال‌های گذشته انجام شده است نشان از عدم انجام هزینه در محل و جای مناسب است که  مشکل اساسی دیگری که سبب توقف و عدم تسریع در انجام پروژه های عمرانی، فقدان نقدینگی در اعتبارات تخصیصی در این کار سبب گردید زمان اجرای پروژه‌ها طولانی و هزینه‌های آنها چند برابر و پیدایش هزینه های پنهان مادی و معنوی برای استان‌ها گردید.

وی بیان کرد: با پناه جویی پیمانکاران به افراد ذی‌نفوذ که سبب تحمیل تصمیمات غیر عادلانه واکثر مخرب بر پیکر عمرانی استان شده است. بنابراین همه معضلات و مشکلات موجود در طراحی پروژه‌ها شامل زمان اجرا، کیفیت اجرا، هزینه اجرا، الویت اجرا، پیوند های اجرایی، الزامات محیط زیستی و فایده و ضعف و اجرا ناشی از مواردی است که در گفتار اشاره شده‌است.

هاشمی زاده در رابطه با وضعیت راه های شهری و روستایی گفت:  متاسفانه در اثر کاهش اعتبارات و عدم تأمین نقدینگی و افزایش هزینه های اجرایی در اثر تورم و بالا رفتن هزینه ها در همه ابعاد و کاهش کیفیت اجرا شاهد خرابی و فرسودگی در راه‌های موجود و عدم نگهداری از راه ها و دچار شدن ادارات ذیربط در تسلسل  باطل به طوریکه هزینه تامین سوخت ماشین های خود را ندارند و اکثر ادارات در حال حاضر فقط به فکر تامین هزینه‌های جاری حضور کارکنان بر سر کار خویش هستند نه رفتن بر سر پروژه ها و اعمال نظارت و کنترل کیفی و کمی کارهاست واقعیت این است که پروژه ها در حال اجرا در زمینه راه‌های های شهری و روستایی که احداث شده است حال و روز خوبی چه از نظر اتمام و بهره‌برداری یا نگهداری و تعمیر ندارند.

وی افزود:  معابر شهری و جاده های بین شهری و روستایی از خرابی و فرسودگی آسفالت از به رفتن زیر ساخت ها سبب رنج و مشقت شهروندان و روستاییان شده است و این یعنی تحمیل بار مالی سنگین واستهلاک خودروها که موجب فشار اقتصادی به خانواده گردیده‌است.

معاون عمرانی سابق خوزستان تصریح کرد: علت تصادفات معمولاً چند عامل است که شامل عدم نگهداری صحیح و مداوم از راه ها، معایب و نواقص تخصصی خودروها چه آنهایکه فرسوده شده اند و هنوز مجوزتردد دارند و چه آنهایی که استاندارد لازم در ساخت آنها رعایت نشده، عدم رعایت فرهنگ رانندگی، ضوابط و مقررات ترافیکی از سوی رانندگان، عدم اصلاح نقاط حادثه خیز، فقدان علائم و تابلوهای هشدار دهنده، عدم انجام خط کشی ها، و عدم بهره مندی از ابزار و وسایل کنترلی روز دنیا از جمله دوربینهای کنترل سرعت و سایر ابزارهای دیگر، عدم حضور به موقع عوامل امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث و در اثر فقدان وسایل و امکانات به روز و مناسب، پاسکاری وظایف بین دستگاه‌های مسئول و عدم شفافیت در مرزبندی وظایف آنها، عدم اجرای طرح جامع راه های استان و چندین مورد دیگر از اهم مواردی است که میزان تصادفات و تلفات جاده را به میزان زیادی بالا برده است.

در ادامه افزود: باتوجه به اینکه استان از نظر عبور میزان بالای کالا در ردیف اول و دوم کشوری و تعداد مسافربری در برنامه‌های دولت جدید از بی مهری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. عدم توجه به فرودگاه های استان، راه آهن و ناوگان های حمل و نقل استانی از دیگر معضلات استان است. فعالیت عمرانی در واقع ویترین و نمایشگاه عینی و مجسمه فعالیت های سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در حوزه‌های عمرانی، رفاهی و خدماتی است که اگر این ویترین و نمایشگاه نتواند این فعالیت را به خوبی در معرض دید و بهره مندی دید مردم قرار دهد قطعاً کارنامه قابل قبول نخواهد داشت.

وی بیان کرد:  ماهیت فعالیت‌های عمرانی گاهی بر عمر یک دولت بیشتر است که سهم متوالی در اجرای پروژه‌ها بر اثر اندیشیدن و تدارکات یک برنامه و طراحی مدرن و مصوب با داشتن الزامات اجرایی و تضمین مالی و اعتباری است.
 
هاشمی زاده گفت: عمران یعنی آجر روی آجر گذاشتن تا عمارتی، راهی، پله ای, اتوبانی و غیره ساخته شود و مورد استفاده قرار گیرد از الزامات این کار یکی اینکه باید طرح و برنامه داشته باشید و دوم اینکه دستگاه اجرایی پیمانکاری به عهد وعده باشد و سوم اینکه اعتبارات کافی نسبت به پیشرفت پروژه‌ها وجود داشته باشد چهارم اینکه علاوه بر داشتن اعتبارات نقدینگی اعتبارات نیز وجود داشته باشد.

وی در پایان با ابراز امیدواری گفت: متاسفانه مدتی است که این الزامات تماماً یا بعضاً فراهم نشده اند آغاز کار این دولت هم زمان زیادی نگذشته و تقریباً سال۱۴۰۱سال اول بودجه اجرایی این دولت است که هم اکنون نیز با مشکلات فراوانی در تامین اعتبارات و نقدینگی مواجه هست به دلیل زمان کوتاهی دولت از نظر و پروژه‌های عمرانی نمی‌توان قضاوت تایید یا رد بر آن داشت امیدوارم با تجدید نظر در ساختار و سازمان اجرایی و به کارگیری افراد اجرایی تابع نظر دولت نه وابسته به غیر بتوانند ماشین عمرانی استانداری را به جلو هلُ دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی