تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

مقتدی صدر: وقاحت ترکیه بیشتر شده است

حمله بعدازظهر امروز (چهارشنبه) ترکیه به شمال عراق، واکنش شدید احزاب و گروه‌های عراقی را به همراه داشت.

کد خبر: ۱۳۴۰۰۹
۱۳:۲۴ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

مقتدی صدر: وقاحت ترکیه بیشتر شده است

دیدارنیوز: بر اساس گزارش وبگاه «ناس نیوز»، «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه با این گمان که عراق نمی‌تواند پاسخ دهد مگر -با عرض تأسف شدید- با بیانیه ضعیف وزارت خارجه، وقاحتش را زیاد کرده است لذا به عنوان گام اول من تنش از راه موارد زیر یا با برخی از این موارد را پیشنهاد می‌کنم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اولا: کاهش سطح حضور دیپلماتیک با ترکیه. ثانیا: بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان ترکیه و عراق. ثالثا: شکایت نزد سازمان ملل متحد از طریق راه‌های رسمی و در سریع‌ترین زمان ممکن. رابعا: لغو توافق امنیتی با آن‌ها تا زمانی که ترکیه به عدم حمله به خاک عراق متعهد نشده است؛ مگر پس از اعلام به دولت و کمک خواستن از آن در صورتی که تهدیدی در نزدیکی مرز‌ها وجود داشته باشد، زیرا تجاوز به استان‌های شمالی و منطقه [کردستان عراق]از داخل و خارج دیگر قابل تحمل نیست.»

جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق

همزمان با این بیانیه، «قیس الخزعلی» رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق نیز اعلام کرد: «باری دیگر، چنگال‌های ترکیه دراز می‌شود تا بدن زخم‌خورده عراق را بخراشد و به گردشگران در تفرجگاه «برخ» در شهر زاخوی عراق تجاوز کند.»

الخزعلی اضافه کرد: «روح شهیدان بی‌گناهی که امروز به شهادت رسیدند و خون مجروحان، به عنوان لکه ننگی بر پیشانی متجاوزان و افراد ساکت در برابر این تجاوز‌های آشکار یا حداقل اهمال‌کاران باقی خواهد ماند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما دولت پیشبرد امور روزانه و دولت منطقه [کردستان]را مسئول انجام وظایفشان، حفظ جان غیرنظامیان و محافظت از حاکمیت عراق در برابر کارشکنی‌های پی‌درپی ترکیه می‌دانیم ازاین‌رو از مجلس محترم عراق می‌خواهیم به وظایف خود در قبال نقض حاکمیت عراق و حفظ حریم آن عمل کند و این مسئولیت تاریخی را متحمل شود و بدون توجه به منافع محدود و ناچیز گروه‌ها و طرف‌ها در حد افتخار یدک کشیدن نام عراق بزرگ، حفظ حاکمیت، عزت، امنیت آن باشد.»

الخزعلی در پایان از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل، برای کشته‌شدگان طلب رحمت و برای ملت عراق طلب عظمت کرد.

تیپ «احرار العراق»

تیپ موسوم به «احرار العراق» نیز در بیانیه‌ای به این اقدام ترکیه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «ای ملت سرافراز عراق درخواست‌های شما به ما رسید و آنچه در دهوک رخ داد، ما را ناراحت ساخت. واکنش ما در مقاومت اسلامی تیپ احرار العراق جوهر روی کاغذ بیانیه نخواهد بود، بلکه موشک‌ها، پهپاد‌ها و راکت‌هایی به اندازه دردمان خواهد بود. بی‌شک ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت.»

منابع خبری عراق، ساعاتی پیش، از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند؛ اما با این حال این نهاد وابسته به ارتش عراق اشاره‌ای به نام کشور ترکیه نکرد.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با حزب کارگران کردستان «پ. ک. ک» در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ. ک. ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

مقامات و احزاب عراقی بار‌ها به آنکارا درباره تعرض به خاک این کشور هشدار داده‌اند و از ترکیه خواسته‌اند که اقدامات خود را در خاک عراق متوقف کند و دست نقض تمامیت ارضی این کشور بردارد؛ با این حال، حملات ترکیه همچنان در ماه‌های گذشته در خاک عراق ادامه داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی