تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

‌می‌توان «برجام» را احیا کرد

به نظر می‌رسد که در همین شرایط نیز با قدری تعدیل در مواضع می‌توان با از سرگیری مذاکرات و رسیدن به توافق برجام را احیا کرد. به نحوی که با حل مشکلات فی مابین آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به برجام برگردد و ایران نیز گام‌های خود را اصلاح کند.

کد خبر: ۱۳۳۵۷۴
۱۷:۴۳ - ۲۲ تير ۱۴۰۱

‌می‌توان «برجام» را احیا کرد

دیدارنیوز: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این نیز مطرح شده بود به منطقه خاورمیانه سفر خواهد کرد، صرفا با هدف حضور در کشور‌های عربی و دیدار با مقامات این کشورهاست و این سفر برای شرکت در اجلاس مختلف نیست. چرا که کشور‌های عربی متحدان منطقه‌ای آمریکا هستند و آمریکا نیز روی این اتحاد و منافعی که برای آمریکا دارد حساب می‌کند.

کشور‌های عرب منطقه نیز می‌دانند که بزرگ‌ترین بازار انرژی آن‌ها بعد از چین کشور‌های صنعتی هستند و روسیه نیز، هم نیازی به انرژی خارجی ندارد و هم به پای کشور‌های بزرگ صنعتی نمی‌رسد. بنابر این کشور‌های عربی مبانی سیاست خود را تعامل با چین و غرب به رهبری آمریکا در نظر گرفته‌اند.

بایدن در این سفر قطعا در خصوص ایران نظراتی خواهد داشت و در این سفر بیان خواهد کرد که به نظر می‌رسد نظرات و اظهارات وی بیشتر در خصوص دو مساله خواهد بود. نخست بحث حضور منطقه‌ای ایران در خاورمیانه و نوع روابط با کشور‌های عربی منطقه و دیگری بحث احیای برجام و از سرگیری مذاکرات خواهد بود. البته کشور‌های عربی منطقه سال‌هاست که به مسائل توسعه اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و.. روی آورده‌اند و بر پایه حفظ سرمایه‌های ملی خود قدم برمی‌دارند و مایل نیستند این مزیت مهم را از دست بدهند؛ لذا عرب‌ها درصددند که هر چه می‌توانند بیشتر به آمریکا متمایل شوند.

از طرفی باید اذعان داشت که برجام تنها امکان تعامل ایران و جهان است و باید به هر نحوی که شده این توافق احیا شود تا هم ایران و هم سایر طرف‌ها از مواهب آن بهره‌مند شوند. مسلما احیای برجام نه تنها در عرصه بین‌المللی بلکه در عرصه منطقه‌ای و ارتباط با کشور‌های عربی نیز می‌تو‌اند تاثیر بسیار مثبت و موثری داشته باشد. هر چند که در شرایط حاضر ایران و آمریکا در شرایطی قرار دارند که از مواضع و خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند.

البته به نظر می‌رسد که در همین شرایط نیز با قدری تعدیل در مواضع می‌توان با از سرگیری مذاکرات و رسیدن به توافق برجام را احیا کرد. به نحوی که با حل مشکلات فی مابین آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به برجام برگردد و ایران نیز گام‌های خود را اصلاح کند.

فریدون مجلسی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی