تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

جنگ علنی در تیم‌ملی در آستانه جام‌جهانی؛ مقصر کیست؟!

دو بیانیه از جانب بازیکنان تیم ملی، یکی در حمایت از اسکوچیچ و دیگری حامیان کی‌روش، فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد. مقصر اصلی بحران فعلی تیم ملی، مسئولینی بودند که بازیکنان را از جایگاه بازیکن، خارج کردند. زمانی که تیم ملی در اردوی آخر خود بود، وزیر ورزش به محل کمپ رفت و با بازیکنان سرشناس جلسه گذاشت. جلسه‌ای که در آن، مدیران فدراسیون حاضر نبودند. در روز‌های گذشته، محمد مخبر معاون رئیس جمهور هم با دو بازیکن تیم ملی جلسه داشت.

کد خبر: ۱۳۳۲۴۰
۰۸:۱۷ - ۱۸ تير ۱۴۰۱

جنگ علنی در تیم‌ملی در آستانه جام‌جهانی؛ مقصر کیست؟!

دیدارنیوز: بیانیه بازیکنان تیم ملی علیه یکدیگر، بدترین اتفاقی بود که می‌توانست ایران را در فاصله کوتاهی تا شروع جام جهانی تهدید کند.

دو بیانیه از جانب بازیکنان تیم ملی، فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد. ابتدا بازیکنان حامی دراگان اسکوچیچ، بیانیه‌ای در واکنش به شایعه برکناری او منتشر کردند. آن‌ها با حمایت از اسکوچیچ، خواستار حفظ ثبات تیم ملی تا جام جهانی شدند.

این حرکت، به پرچم‌داری سردار آزمون انجام شد. بیانیه آن‌ها، با عبارت «ما اعضای تیم ملی» آغاز می‌شد. سایر بازیکنان تیم ملی که موضعی متفاوت با حامیان اسکوچیچ داشتند، ساکت نماندند و در بیانیه‌ای علیه بیانیه آن‌ها، چنین اظهارنظر‌هایی را «بدون هماهنگی با سایر بازیکنان» و بر اساس «منافع شخصی» دانستند. مهدی طارمی و سه کاپیتان تیم ملی، سرگروه این دسته از بازیکنان بودند.

توانایی اسکوچیچ برای هدایت تیم ملی در جام جهانی و کارنامه او روی نیمکت ایران، همیشه سوژه بحث‌های زیادی بوده، اما حالا، تیم ملی مشکل بزرگتری دارد. ستاره‌های ایران، به شکل علنی رودرروی هم قرار گرفتند و در بیانیه‌های‌شان، طرف مقابل را زیر سوال بردند. زوج آزمون و طارمی حالا به جای بازی در کنار هم، علیه هم به میدان رفته‌اند.

جلسات دردسرساز
مقصر اصلی بحران فعلی تیم ملی، مسئولینی بودند که بازیکنان را از جایگاه بازیکن، خارج کردند. زمانی که تیم ملی در اردوی آخر خود بود، وزیر ورزش به محل کمپ رفت و با بازیکنان سرشناس جلسه گذاشت. جلسه‌ای که در آن، مدیران فدراسیون حاضر نبودند. در روز‌های گذشته، محمد مخبر معاون رئیس جمهور هم با دو بازیکن تیم ملی جلسه داشت. دو بازیکنی که نام‌شان، بین مخالفان اسکوچیچ دیده می‌شود. تغییر جایگاه بازیکنان تیم ملی به مشاور و منتقد، باعث شد حامیان اسکوچیچ هم این حق را برای خودشان قائل شوند که نظرشان را درباره تغییرات احتمالی روی نیمکت تیم ملی اعلام کنند. منتقدان دراگان هم با بیانیه‌ای، جواب آن‌ها را بدهند. موضوعاتی که بر اساس عرف فوتبال، بازیکنان نباید در آن دخالتی داشته باشند.

جای خالی کاریزما
انفعال فدراسیون هم، نقش پررنگی در شرایط فعلی تیم ملی دارد. مسئولان فعلی فدراسیون، در مدت اخیر زیر فشار انتقادات زیادی بودند و ماجرای اردوی کانادا، انتقادات از آن‌ها را به اوج رساند. خبر توصیه‌های وزارت ورزش و دولت هم، استقلال فدراسیون را زیر سوال برده است. میرشاد ماجدی گفته با افرادی که باعث دو دستگی در تیم ملی شوند برخورد خواهد کرد: «فدراسیون فوتبال با آگاهی از تحرکاتی که در راستای ایجاد این دودستگی صورت گرفته با قدرت در برابر اینگونه رفتار‌های غیر حرفه‌ای ایستادگی می‌کند و اجازه نخواهیم داد در آستانه جام جهانی کسی آرامش این تیم را به هر بهانه‌ای بر هم بزند».

با این‌حال، سابقه فدراسیون نشان می‌دهد واکنش آن‌ها به بحران اخیر تیم ملی در حد همین اظهار نظر باقی خواهد ماند. بازیکنان مرجع تصمیمات اصلی فوتبال را، جایی غیر از فدراسیون می‌دانند. مماشات اسکوچیچ در ماجرای کنار گذاشتن بازیکنان استقلال و مشکلات آماده‌سازی تیم ملی هم باعث شده مخالفان او، ترسی بابت از دست دادن جایگاه‌شان نداشته باشند و علنا، علیه نفر اول کادرفنی موضع بگیرند.

گل به خودی
فضای مجازی و رسانه‌ها، تحت تاثیر این بیانیه‌ها طرف بخشی از بازیکنان تیم ملی را گرفته‌اند. رسانه‌های منتقد اسکوچیچ، حمایت امروز آزمون از او را به قرارداد این بازیکن با یک فروشگاه زنجیره‌ای مرتبط دانسته‌اند. رسانه‌های حامی سرمربی تیم ملی هم، اعتراض بعضی منتقدین را به‌خاطر از دست دادن جایگاه‌شان در ترکیب تیم ملی می‌دانند. بازیکنانی که شاید با تغییر در کادرفنی، شانس بیشتری برای حضور در ترکیب اصلی داشته باشند.

چنین موضع‌گیری‌هایی، یعنی در فاصله کوتاهی تا جام جهانی بخشی از طرفداران تیم ملی و رسانه‌ها، علیه تعدادی از ستاره‌های اصلی ایران در جام جهانی شده‌اند. ستاره‌هایی که در کنار هم، قرار است رویا‌های ایران در قطر را عملی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی