تیتر امروز

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

درخواست رسیدگی به تقلب گسترده در کنکور و برکناری رئیس سازمان سنجش

گروهی از داوطلبان کنکور سراسری با را‌ه‌اندازی دو کارزار خواستار رسیدگی به تقلب گسترده در کنکور و برکناری رئیس سازمان سنجش شدند.

کد خبر: ۱۳۳۰۲۶
۱۴:۵۳ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

درخواست رسیدگی به تقلب گسترده در کنکور و برکناری رئیس سازمان سنجش

 

دیدارنیوز: گروهی از داوطلبان کنکور سراسری با را‌ه‌اندازی دو کارزار خواستار رسیدگی به تقلب گسترده در کنکور و برکناری رئیس سازمان سنجش شدند.

در متن یکی از این کارزارها که بیش از ۱۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، آمده است:

«ما امضاکنندگان این کارزار، به عنوان شهروندان، بعنوان والدین و معلمین دلسوز، مسئول و مطالبه‌گر، ضمن ابراز نگرانی از تقلب و تخلف‌های گسترده در آزمون سراسری به‌ویژه در گروه آزمایشی تجربی لازم می‌دانیم مواردی را بیان کنیم. تقاضا داریم هرچه سریع‌تر کارگروهی برای بررسی این مشکل و فاجعه تشکیل شود تا حق به حق‌دار برسد و زحمات شبانه‌روزی دانش‌آموزان مستعد ضایع نگردد.

یکی از آرمان‌های انقلاب برقراری عدالت بود و لازم است توجه داشته باشیم که این اتفاق باعث خواهد شد که طبقه مرفه به راحتی صاحب سوالات شود و در نتیجه صاحب علم و دانشگاه نیز خواهد شد و طبقه محروم که دانش‌آموزان مستعد و متفکری را تحویل جامعه داده است، از راهیابی به مراحل بعد محروم خواهد شد و این فاصله طبقاتی قابل جبران نیست.

۱. در ساعات ابتدایی برگزاری کنکور (ساعت ۹:۰۸) تصاویر سوالات آزمون در فضای مجازی و بویژه در چند کانال تلگرامی منتشر شد. (کانال‌هایی با تعداد اعضای نزدیک به ۳۰۰هزار نفر) و در ادامه سوالات دفترچه‌های اختصاصی به‌صورت واضح منتشر شده است. همچنین فایل پی‌دی‌اف کلیه سوالات یکباره حین برگزاری آزمون منتشر شد.

۲. اگر افرادی در نبود امنیت به راحتی توانسته‌اند که سوالات را به بیرون از حوزه‌ها ارسال کنند پس ارسال پاسخ هم ممکن بوده و این یعنی تغییر رتبه‌ها در حجم بسیار وسیع.

۳. قبل از کنکور بارها اعلام شد که اینترنت در روز کنکور قطع خواهد شد اما اینگونه نبود و به راحتی تقلب صورت گرفته است.

۴. در حوزه‌های بیشماری بازرسی بدنی اصلاً صورت نگرفته است و این به معنای بی‌تفاوتی مسئولین در امر برگزاری آزمون بوده است.

۵. انتشار خبر بازگشت دانش‌آموزان و پذیرفته‌شدگانِ متقلب سال گذشته به دانشگاه‌ها با وساطت برخی از نمایندگان و بدون آزمون مجدد، (آن هم چند ساعت قبل از کنکور امسال) این شائبه را ایجاد کرد که هر گونه تخلفی در هر اندازه، بدون مجازات می‌ماند.

۶. راس ساعت ۱۲ که کنکور گروه تجربی به پایان نرسیده، سازمان سنجش در اقدامی عجیب سوالات عمومی و دفترچه اختصاصی گروه تجربی را در سایت قرار داد؛ در حالیکه سوالات دیگر گروه‌ها منتشر نشده بود.

مسئولین محترم، با نگاهی به اخبار حوزه کنکور به راحتی می‌توان صحت این اخبار را تأیید نمود. لذا خواهشمند است این اتفاق ناگوار و مصیبت را که باعث رنجیدن خانواده‌های این مرز و بوم شده، بدرستی مدیریت بفرمایید و متقلبین و مجرمین را مجازات بفرمایید و راهکاری برای سال‌های آتی اندیشیده شود تا شاهد این اتفاقات نباشیم.»

در متن کارزار دیگر که از نمایندگان مجلس خواستار برکناری رئیس سازمان سنجش را دارد آمده است:

«حدود ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه، مورخ ۹ تیرماه که روز برگزاری کنکور ریاضی و انسانی بود سوالات یک صفحه از عربی و چند صفحه از فارسی کنکور منتشر شد اما کلیدهای قرارداده‌شده توسط یک کانال خصوصی، قسمتی از سوالات درس دینی و زبان را هم شامل می‌شد. با وجود این که مستندات این موضوع هنوز روی کانال‌های تلگرامی عمومی چند ده هزار نفری موجود است و بالای ده هزار نفر بازدید داشته است، جناب آقای پورعباس در مصاحبه روز جمعه خود با خبرگزاری مهر در حاشیه بازدید از دانشگاه شهیدبهشتی در کمال تعجب اعلام کردند تا ساعت ۱۳:۳۰ سوالی منتشر نشده بود.

تا به این جا شرایط مانند دو سال گذشته بوده است که البته قابل قبول نیست و داوطلبان انتظار امنیت کامل دارند. ایشان در همان مصاحبه اعلام کردند امروز که کنترل‌ها خیلی شدید‌تر است، قطعاً از ساعت ۸ تا ۱۲ هیچ اتفاقی بر مبنای انتشار از دفترچه‌های کنکور نخواهد افتاد. سوالات عمومی کنکور تجربی در بازه ۹:۰۰ تا ۹:۳۰ صبح به طور کامل به بیرون درز کرد و سوالات اختصاصی ریاضی و زیست‌شناسی نیز تا نیم ساعت پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره ۱ در فضای مجازی قرار گرفت. کانال منتشرکننده در تلگرام عمومی و چند صد هزار نفری بوده و مستندات تصویری موجود است که این سوالات بالای ده هزار بازدید داشته است.

اما بازهم فاجعه درز سوالات به این جا ختم نمی‌شود، رأس ساعت ۹:۴۷ که دفترچه و پاسخ‌برگ عمومی در سر جلسه آزمون جمع آوری شده است، فایل PDF شامل کل سوالات آزمون از جمله دو دفترچه اختصاصی که هنوز توزیع نشده است در یک کانال تلگرامی منتشر شود. برای مستند کردن موضوع، همین فایل به صورت PDF و تصویر در یک کانال عمومی تا قبل از ساعت ۱۰ منتشر و آرشیو شد. تا ساعت یازده در چند کانال آموزشی دیگر هم منتشر و نسبت به امنیت آزمون نقدهایی نوشته شد. سازمان سنجش نیز با دستپاچگی و در اقدامی بی‌سابقه، حدوداً در ساعت ۱۱:۴۵ وقتی آزمون هنوز ادامه داشت دفترچه عمومی و شماره یک اختصاصی تجربی را روی سایت بارگذاری کرد در حالی که به گفته کریمیان، مشاور رئیس سازمان سنجش در مصاحبه با خبرگزاری مهر در ساعت ۱۲:۵۱ روز پنجشنبه مورخ ۹ تیرماه دفترچه های سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۱ بعد از آخرین آزمون در روز شنبه ۱۱ تیرماه همزمان با هم منتشر می‌شود.

این فاجعه در دو دهه گذشته کم سابقه بوده است و اگر از لو رفتن سوالات کنکور در ابتدای دهه هشتاد پیش از آزمون صرف نظر کنیم، بی‌سابقه بوده است. متأسفانه گزارش‌هایی نیز از نشر سوالات از روز قبل از آزمون حکایت دارد؛ به گونه‌ای که تا صبح، قبل از آزمون کلیدها آماده شده که البته در حد گمانه‌زنی است و نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتر دارد. پیش از این داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان در چندین خبرگزاری هم با امضای مجازی، کارزارهایی را برای مقابله با تکرار اتفاق سال گذشته ایجاد کرده‌اند؛ کمپین «اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تکرار تقلب در کنکور ۱۴۰۱» در یک خبرگزاری نزدیک به ۱۰ هزار امضا دارد.

در متن درخواست منتشرشده آمده است که «در سال گذشته‌ عدم رعایت موارد امنیتی علی‌رغم تمام تذکرات و پیش‌بینی‌ها متأسفانه با پدیده تقلب گسترده در کنکور سراسری روبه‌رو شدیم و امسال نیز مجدداً این تذکر را داده و خواهشمندیم سازمان سنجش و نهادهای امنیتی به موضوع برگزاری کنکور به صورت جدی‌تری ورود کرده و با اجرای این پیشنهادها از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایند.» داوطلبان کنکور و همچنین خانواده‌های نگران، در این کارزارها راهکارهایی مانند نصب دستگاه‌هایی موبایل‌یاب یا قطع اینترنت حوزه را هم مطرح کرده و در پایان هم بر هزینه «از دست‌رفتن اعتماد عمومی» تأکید دارند: «لطفاً هزینه‌بر بودن درخواست‌ها بهانه‌ای برای‌عدم اجرای آن نباشد چون هزینه برگزاری کنکور را خود بچه‌ها پرداخت می‌کنند. قطعاً شفافیت هزینه‌بردار است ولی هزینه آن برای کشور نسبت به از دست رفتن اعتماد عمومی و مشکلات امنیتی کمتر است.»

به راستی جناب آقای پورعباس که تقریباً هر هفته از یک کانال رسانه‌ای وعده برگزاری چندین کنکور در سال را می‌دادند، و هر بار یک عدد زوجی در بازه دو تا دوازده اعلام می‌کردند اینگونه می‌خواهند کنکورها را برگزار کنند؟ همین سخنان متناقض باعث تشدید اضطراب داوطلبان و تشویش فضای آموزشی کشور شده است چرا که دانش‌آموزان و خانواده‌ها از یک سو زیرساخت‌های ضعیف و نبود امنیت را می‌بینند و از سوی دیگر وعده‌های آرمانی مسئولین را و در این میان بلاتکلیفند!

حال مطالبه فوری ما از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و اصل ۹۰، این است که رئیس این سازمان را برکنار کنند چراکه نه تنها نتوانسته یک کنکور امن را برگزار کنند، بلکه همچنان فجایع رخ‌داده که اظهر من الشمس است را تکذیب کرده و واکنشی به آن نشان نمی‌دهند؛ درحالی که حداقل انتظار داوطلبانی که سرمایه تلاش چندساله خود را در خطر می‌بینند و نگرانند که تقلب‌های گسترده رخ‌داده رتبه آنان را تحت تأثیر قرار دهد، عذرخواهی ریاست سازمان و استعفای ایشان می‌باشد. ایشان چندین ماه است که در مصاحبه‌های مکرر با خبرگزاری‌ها و رسانه ملی، اعلام می‌کردند امنیت کنکور امسال به طور کامل برقرار خواهد بود و اتفاقات سال گذشته تکرار نمی‌شود اما اتفاقی به مراتب بدتر از آن رخ داد. به راستی نتیجه آن اقداماتی نمایشی همچون افزایش دفترچه‌ها و پاسخ‌برگ‌ها و اعلام آن در ماه‌های منتهی به آزمون وقتی داوطلبان بر پایه رویه گذشته برنامه‌ریزی و مطالعه کرده بودند، چه بود جز آن که برطبق گزارش بعضی داوطلبان در بعضی حوزه، دفترچه‌ها جابه‌جا توزیع و سپس جمع‌آوری شود؟»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی