تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بازگشت شهر‌های زرد به نقشه کرونایی؛ قرمز و نارنجی‌ها در راهند؟

آمار‌ها می‌گوید که همزمان با بالا رفتن تعداد مبتلایان به کرونا در هفته‌ گذشته، رنگ زرد هم به برخی از شهر‌ها برگشته تا جاییکه تعداد این شهر‌ها از ۹۱ به ۱۰۵ رسیده است و این یعنی کرونا در حال بازگشت است؟

کد خبر: ۱۳۲۸۹۰
۱۰:۰۶ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

بازگشت شهر‌های زرد به نقشه کرونایی؛ قرمز و نارنجی‌ها در راهند؟
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دیدگاه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با برخی از متخصصان و ویروس‌شناسان در تضاد است، دسته اول معتقدند که موج هفتم کرونا را در تابستان تجربه نمی‌کنیم، اما دسته دوم با این اظهار نظر مخالفند و می‌گویند رفتار ویروس کووید ۱۹ قابل شناسایی نیست و بالا رفتن آمار مبتلایان در هفته گذشته دلیل محکمی بر این ادعا است که دیدار در گزارشی با عنوان بازگشت کووید ۱۹؛ از سقوط تا صعود راهی نیست! مفصل به این موضوع پرداخت.

بعد از اینکه آمار مبتلایان کرونا کم کم رشد صعودی گرفت رنگ شهر‌های کشور هم از آبی به سمت زرد شدن رفتند، هر چند که باز هم اعضای ستاد کرونا احتمال بازگشت شهر‌های نارنجی و قرمز را بعید می‌دانند و دلیل شان هم اتکا به قرار گرفتن ایران در میان کشور‌هایی است که در مبارزه با کرونا موفق عمل کردند البته اگر فوتی‌های روزی ۸۰۰ نفر را در بهار و تابستان و پاییز سال گذشته فراموش کنیم، می‌توان ایران و مدیریت دوران کرونا مدیران وزارت بهداشت وقت را جزء کشور‌های موفق دانست!

کنار هم قرار دادن آمار‌های منتشره هم در زمینه تعداد مبتلایان وفوتی‌ها از یک سو و تغییر رنگ شهر‌ها از سوی دیگر و البته نادیده گرفته شدن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم ممکن است دوباره کشور را در شرایطی قرار دهد که نگرانی از احتمال از بازگشت روز‌های پیک‌های چهارم و پنجم به رگ گردن مردم نزدیک‌تر باشد هر چند همانطور که پیشتر اشاره شد اختلاف نظر ویروس شناسان و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرایط کنونی متفاوت است.

در ابتدای اردیبهشت محمدرضا محبوب فر کارشناس سلامت در گفت‌و‌گویی با دیدار روی این موضوع تاکید داشت که به دلیل جهش‌های متعدد ویروس کووید ۱۹ احتمال بالا رفتن آمار مبتلایان حتی مرگ و میر ممکن است شرایط تغییر کند و دوباره به صورت جدی با این ویروس درگیر شویم، اما مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گویی با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا گفته بود: اکنون در وضعیت بسیار خوبی از لحاظ مهار و مدیریت این بیماری هستیم و درصد زیادی از تست‌هایی که روزانه برای تشخیص آن در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی انجام می‌دهد، منفی است.

 

تابستان خطرناک نیست اما پاییز هست؟

او این را هم گفته بود که تا آغاز فصل پاییز از لحاظ کنترل کرونا در حد مطلوبی قرار خواهیم داشت، زیرا موارد ابتلا به بیماری بیشتر سرپایی بوده و شدید نیستند که بستری شوند، اما این متخصص و ویروس شناس نگفت که با بالا رفتن آمار در روز‌های اخیر وضعیت کشور در تابستان و با شیوع ویروس‌های دیگری مانند آبله میمونی و وبا چگونه خواهد بود و اینکه ممکن است همه این‌ها بهانه‌ای شود که دوباره کرونا با همان شدت و حدت برگردد یا ...؟

هر چند نمی‌توان نقش واکسیناسیون عمومی را در کمک به کاهش مرگ و میر‌ها و تعداد بستری‌شدگان در مراقبت‌های ویژه نادیده گرفت، اما نکته اینجاست که بعد از تجربه‌های تلخ در مواجهه با کرونا آیا این سطح از نادیده گرفتن پروتکل‌ها تا چه اندازه ممکن است شرایط را سخت‌تر کند البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که در حال حاضر برخی از کشور‌های اروپایی هم با افزایش تعداد مبتلایان مواجهند که مردانی در این باره معتقد است: در حال حاضر در اروپا موج هفتم کرونا شیوع یافته، ولی این موضوع وحشتناک نیست و موارد ابتلا خفیف است و همه‌گیری آن مانند موج‌های پنجم و ششم یعنی سویه‌های دلتا و امیکرون، زیاد نیست و نباید نگران این موج در کشورمان باشیم.

در نهایت آمارهای صفر و یکی فوتی های کرونا را نباید به پای تمام شدن کرونا گذاشت چون ممکن است آتشی زیر خاکستر روشن باشد که با اولین اوج گیری خود را نشان دهد.

برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی