تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

بازار خودرو؛ انتظار «ریزش قیمت» نداشته باشید!

آنچه باعث ایجاد رکود در بازار خودرو شده، قیمت دلار و مذاکرات هسته‌ای نیست، مساله اصلی بازار مساله واردات خودرو به کشور است. در کنار بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای دوحه و تعداد خودرو‌های ناقص خودروسازان نشان می‌دهد چشم‌انداز بازار خودرو چندان امیدبخش نیست و انتظار ریزش قیمت را نمی‌توان داشت.

کد خبر: ۱۳۲۸۲۲
۰۹:۳۰ - ۱۰ تير ۱۴۰۱

افزایش قیمت دلار، «خودرو» را گران می‌کند؟

دیدارنیوز: پایان بدون نتیجه مذاکرات هسته‌ای دوحه، بازار‌ها را به تکاپو واداشت و قیمت دلار کاهش قیمت هفته گذشته را یک روزه جبران کرد. اما آیا این افزایش قیمت می‌تواند بر قیمت خودرو هم تاثیر بگذارد؟

کارشناسان معتقدند جو حاکم بر بازار خودرو یک جو کاملا رکودی است. قیمت خودرو‌ها در نوسان است و برخی کمی گرانتر و برخی کمی ارزانتر می‌شوند. اما معاملات بازار فعلا محدود است و معامله‌گران در حالت انتظار به سر می‌برند.

اما آنچه باعث ایجاد رکود در بازار شده، قیمت دلار و مذاکرات هسته‌ای نیست. مساله اصلی بازار خودرو، مساله واردات خودرو به کشور است.

بلاتکلیفی واردات خودرو
مدتی است که مساله واردات خودرو مطرح است و دولت هم با آن موافقت کرده، اما هنوز این وعده اجرایی نشده و مشخص نیست اولین گروه از خودرو‌های وارداتی چه زمانی به کشور وارد می‌شود.

اما تنها ابهام موجود درباره واردات خودرو، زمان نیست. فعالان بازار هنوز نمی‌دانند قرار است چه خودرو‌هایی با چه تعرفه‌ای و با چه قیمتی وارد بازار ایران شوند. حتی مشخص نیست تعداد خودرو‌هایی که می‌توان وارد کرد، چند عدد است تا بررسی کرد که واردات این تعداد خودرو می‌تواند تعادل را به بازار خودرو برگرداند یا نه.

تنها مساله‌ای که تاکنوت عنوان شده این است که دولت به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده و همین مساله خریداران خودرو را در حالت انتظار قرار داده تا تکلیف واردات مشخص شود.

اما سوالی که وجود دارد این است که واردات می‌تواند قیمت خودرو را کاهشی کند؟

برخی از کارشناسان می‌گویند بعید است دولت مجوز واردات تعداد بالای خودرو را بدهد. از طرفی دولت وعده واردات خودروی اقتصادی را داده و وزیر صمت گفته خودروی زیر ۱۰ هزار دلار وارد می‌کند. اما بعید است که با تعرفه‌های وارداتی خودرو‌های اقتصادی وارد شود. جز این، کارشناسان معتقدند واردات خودرو محدود است و تعادل را به بازار بر نمی‌گرداند پس نباید انتطار ریزش قیمت را داشت.

سیگنال خودروسازان به بازار
از طرف دیگر، قرار بود علاوه بر واردات، بخشی از تعادل بازار از طریق افزایش تولید ایجاد شود. وزیر صمت سال گذشته وعده داده بود که تیراژ خودروی داخلی را ۱.۵ برابر می‌کند. اما اولین آمار‌های منتشر شده از تولید خودروسازان نشان می‌دهد در فصل بهار نه تنها آمار تولید بالا نرفته که کاهش دو درصدی هم داشته است.

این آمار در کنار بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای دوحه و تعداد خودرو‌های ناقص خودروسازان نشان می‌دهد چشم‌انداز بازار خودرو چندان امیدبخش نیست و انتظار ریزش قیمت را نمی‌توان داشت. اما فعلا انتظار واردات خودرو، بازار را وارد دوره رکود کرده و بسیاری از دلالان از بازار خودرو خارج شده‌اند و تنها افرادی خودرو می‌خرند که یا مصرف‌کننده واقعی هستند و یا پولی دارند که نمی‌خواهند ارزش آن از بین برود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی