تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آرتروز زانو و «نماز»؛ لرزه بر اندام صداوسیما؟

بر فرض که یک پزشک نظر تخصصی‌اش را در برنامه‌ای تخصصی بیان کرده و حتی ظن بدتر اینکه عمدا و به خاطر زیر سوال بردن یک واجب شرعی چنین حرفی زده است. با پخش حرف‌های او همه نمازخوان‌ها بی‌نماز می‌شوند؟! اگر امروز از حرف یک پزشک احساس خطر می‌کنیم، دستپاچه می‌شویم و چهارستون بدن‌مان می‌لرزد دلیلش این است که واقعا به دین اعتقاد نداریم؛ برای اثباتش استدلال و منطق نداریم و پاک کردن صورت‌مساله را جایگزین حل مساله کرده‌ایم.

کد خبر: ۱۳۲۱۶۹
۰۸:۲۹ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

آرتروز زانو و «نماز»؛ لرزه بر اندام صداوسیما؟

دیدارنیوز: یک پزشک روی آنتن زنده تلویزیون از بیماری آرتروز زانو می‌گوید و یکی از دلایل زیاد بودن آن را در ایران «نماز خواندن» بیان می‌کند. صداوسیما بلافاصله برنامه را تعطیل، مجری را توبیخ و از مردم عذرخواهی می‌کند. رسانه‌ها و فضای مجازی هم با ذوق‌زدگی خبر‌ها را منتشر می‌کنند.

چند ساعت بعد هم همان پزشک، یک فایل ویدیویی منتشر می‌کند که من خودم نمازخوان هستم و از حرفم بد برداشت شده و... واقعا این حجم از دستپاچگی و بی‌تدبیری صداوسیما را باید به حساب چه چیزی گذاشت؟ ضعف سود رسانه‌ای؟ پایین بودن درک اجتماعی؟ نگرانی از بی‌اعتبارتر شدن رسانه ملی؟ یا همه اینها؟

بر فرض که یک پزشک نظر تخصصی‌اش را در برنامه‌ای تخصصی بیان کرده و حتی ظن بدتر اینکه عمدا و به خاطر زیر سوال بردن یک واجب شرعی چنین حرفی زده است. با پخش حرف‌های او همه نمازخوان‌ها بی‌نماز می‌شوند؟! آیا این همه مردمی که نماز به‌جای می‌آورند و آرتروز هم نگرفته‌اند وحشت‌زده می‌شوند؟ با گفتن این حرف‌ها از یک شبکه تلویزیونی، آسمان به زمین می‌آید؟ قطعا نه.

پس چرا تلویزیون با ترس و وحشت، صورت‌مساله را پاک و برنامه خودش را تعلیق می‌کند؟ دلیلش روشن است. این رسانه می‌خواهد خودش را شیرین کند و مثلا بگوید در برابر هر حرف مخالف شرعی می‌ایستد. هیچ نیازی به تعطیل کردن برنامه نبود. این امکان برای تلویزیون وجود داشت و دارد که متخصصان متعددی که حرف آن پزشک را قبول ندارند دعوت کند و با دلایل علمی و بدون اینکه احساسات خرج کنند، موضوع را توضیح دهند. ضمن اینکه می‌توانستند کارشناسان فقهی را هم به کمک بخواهند تا تبیین کنند اگر کسی آرتروز دارد یا احتمال خطر ابتلا به آن را پیش‌بینی می‌کند، به چه روش دیگری می‌تواند نماز خود را ادا کند.

همین الان در همه مساجد برای افرادی که مشکل جسمی دارند میز و صندلی‌هایی تعبیه شده که مومنین از آن‌ها استفاده می‌کنند. در همین صداوسیما برنامه‌هایی پخش شده که حاوی دروغ و تهمت و افترا به افراد مختلف بوده است؛ برنامه‌هایی پخش شده که دیدگاه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی درباره حقوق ملت تخطئه شده؛ سریال‌هایی پخش شده که به خدمتگزاران این مملکت توهین شده، اما کک صداوسیما نگزیده و نه تنها کسی توبیخ نشده که مدال هم داده‌اند.

در همین صداوسیما افرادی حرف زده‌اند که وهن دین کرده‌اند و حتی طبق تفسیر خود از قرآن، عده‌ای را محکوم به قطع دست و پا کرده‌اند و در عین حال آب از آب تکان نخورده است. دین و شرع ما آن‌قدر استحکام داشته و دارد که دهریون (ماتریالیست‌ها) در برابر امام صادق علیه‌السلام می‌ایستادند و با آن حضرت بر سر وجود خدا مباحثه می‌کردند و پاسخ می‌شنیدند.

اگر اسلام مستحکم مانده به خاطر استدلال‌های عقلی و علمی بزرگان دین بوده است، به گونه‌ای که شهید مطهری آن‌قدر اعتماد به نفس دارد که حتی حضور یک استاد مارکسیست در دانشگاه برای تبیین دیدگاه‌هایش را لازم می‌شمارد و از آن ناحیه احساس خطر نمی‌کند. اگر امروز از حرف یک پزشک احساس خطر می‌کنیم، دستپاچه می‌شویم و چهارستون بدن‌مان می‌لرزد دلیلش این است که واقعا به دین اعتقاد نداریم؛ برای اثباتش استدلال و منطق نداریم و پاک کردن صورت‌مساله را جایگزین حل مساله کرده‌ایم.

محمد مهاجری - اعتماد

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی