تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
رئیس مرکز آمار ایران:

اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵ رقم خواهد خورد

رئیس مرکز آمار ایران، با بیان اینکه در نظام آماری ثبتی مبنا به جای رفتن به سراغ مردم ریزداده ها توسط دستگاه های اجرایی تولید می شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال 1405 رقم بخورد.

کد خبر: ۱۳۱۴۴
۱۹:۱۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز - امیدعلی پارسا در نشست با اصحاب رسانه، اعتماد را اساس توسعه دانست و اظهار کرد: اگر این اعتماد به واسطه شبهه افکنی در آمارهای رسمی خدشه دار شود، فرایند توسعه دچار مشکل خواهد شد.

وی با اشاره به تفاوت آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، افزود: آمارهای هر دو مرکز مبتنی بر نمونه گیری است؛ نه سرشماری لذا نمونه ها با توجه به روش های علمی مختلف انتخاب می شود و هر کدام معرف جامعه خواهند بود. تمرکز بانک مرکزی روی شهرهای بزرگ است، اما مرکز آمار ایران سعی می کند نمونه ای از کل کشور با ترکسی جنسیتی، تحصیلی، منطقه ای، شهر و روستا و... داشته باشد لذا انتظار نداریم کار نمونه ای یکسان شود، اما باید اختلاف بسیار کم باشد.

رئیس مرکز آمار ایران، بدبینی و تصور ذهنی نادرست را یکی از عوامل عدم اعتماد جامعه به آمارو ارقام دانست و گفت: فرمول محاسبه تورم در همه جای دنیا یکسان و استاندارد است. همچنین فرهنگ حاکم بر مرکز آمار این است که اخلاق حرفه ای باید رعایت شود و این باور وجود دارد که آمار و اطلاعات ناموس کشور است لذا آمارها ناشی از واقعیت های زندگی مردم است.

پارسا، با بیان اینکه آمارهای مرکز آمار ایران معدل هستند، تصریح کرد: باید با تجزیه و تحلیل های تبیینی از تفسیرها و تحلیل های غلط جلوگیری کنیم. بی طرفی مرکز آمار ایران در انتشار آمار و اطلاعات روشن است و این سواد آماری باید در جامعه وجود داشته باشد. البته مرکز آمار، دانشگاه و رسانه ها به ویژه صدا و سیما کم کاری داشته است.

وی با بیان اینکه مردم تورم نقطه به نقطه را بیشتر لمس می کنند، افزود: برای ارزیابی دولت حداقل باید آمار یک سال را در نظر گرفت لذا تورم نقطه به نقطه واقعیت زندگی مردم را نشان می دهد و تورم نقطه به نقطه گیلان 30.6 درصد است که افزایش بسیار شدید قیمت ها را نشان می دهد. البته در دنیا بین تورم نقطه به نقطه و تورم 12 ماهه فرق زیادی نیست، زیرا نوسان قیمت ها وجود ندارد.

این مقام مسئول، نرخ مشارکت گیلان در سال 96 را 42.7 درصد دانست که 2 درصد بیشتر از نرخ کشور است و یادآور شد: نرخ بیکاری در گیلان 10.7 درصد و در کشور 12.1 درصد است. البته بیکاری جوانان 15 تا 29 سال در گیلان 29 درصد است که این عدد برای کشور 25.3 درصد محاسبه می شود. همچنین نرخ بیکاری زنان و مردان به تفکیک جنسیت نیز در گیلان کمتر از متوسط کشوری می باشد. سالخوردگی گیلان از متوسط کشور بیشتر بوده و نرخ باروری و رشد جمعیت نیز روند کاهشی دارد.

پارسا، نرخ مشارکت گیلان در بهار 97 را 46.8 درصد و کشور را 41.1 درصد دانست و ادامه داد: نرخ بیکاری گیلان نیز 10 درصد و کشور 12.1 درصد محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه در نظام آماری ثبتی مبنا به جای رفتن به سراغ مردم ریزداده ها توسط دستگاه های اجرایی تولید می شود، خاطرنشان کرد: حدود 18 سال است که کشورهای پیشرو به سمت نظام آمارهای ثبتی مبنا رفته اند و بحث های نظری این حرکت طی سال های اخیر در کشور ما آغاز شده و امسال و سال آینده بسترسازی و نهادسازی های لازم صورت می گیرد تا دستگاه های اجرایی بتوانند ضمن انجام وظایف جاری خود آمارهای ثبتی کشور را تولید کنند لذا امیدواریم اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال 1405 رقم بخورد.

رئیس مرکز آمار ایران، نظام آماری ثبتی مبنا را نیازمند بودجه و امکانات مضاعف دانست و گفت: کار کردن با داده های بزرگ نیروی انسانی خاص می طلبد. در حال حاضر یک سوم امکانات و نیروی انسانی معمول دنیا را در مرکز آمار ایران داریم.

وی ریزداده ها را لازمه قانون آمار کشور دانست و عنوان کرد: این قانون در حال تصویب است و همه جریان های سیاسی کشور با آن موافق هستند، زیرا همه بر تولید داده های با کیفیت تاکید دارند. در نظام آمارهای ثبتی مبنا به ریزداده نیاز داریم و باید همکاری دستگاه ها را داشته باشیم که در قالب برنامه ملی آمار دیده شده است. البته عدم همکاری ها ناشی از درک ناقص از نیاز کشور به آمارهای ثبتی مبنا، انحصارات داخل دستگاهی و احتمال ناسازگاری داده ها دستگاه می باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی